22 דצמבר 2015 | דביר כהן
כיצד חברות פיתוח מובילות את רעיון הסטארט-אפ הרזה

מאז שהפכה שיטת הסטארט-אפ הרזה (Lean Start-up) לאחת מהשיטות המובילות בעולם הסטארט-אפים, היא מובילה שינויים משמעותיים בעולם פיתוח המוצרים. במאמר זה, נסקור את ההתאמה בין עקרונות הסטארט-אפ הרזה לבין פיתוח המוצר באמצעות חברת פיתוח תכנה חיצונית.

מאז שהפכה שיטת הסטארט-אפ הרזה (Lean Start-up) לאחת מהשיטות המובילות בעולם הסטארט-אפים, היא מובילה שינויים משמעותיים בעולם פיתוח המוצרים.

עבור מי שעוד לא שמע על דרך פיתוח המיזמים שחוללה מהפך בתחום, הרעיון העומד מאחורי השיטה הוא לזהות מהו המוצר המינימלי שעונה על הבעיה שאנו מנסים לפתור (Minimum Viable Product – MVP), לפתח אותו בזמן קצר כדי לצאת אל השוק, ללמוד מהפידבק של המשתמשים היכן ניתן לשפר את המוצר, לשחרר מוצר בשל יותר, וחוזר חלילה.

 

 

אחד היתרונות מיישום השיטה, הוא היכולת לפתח את המוצר הראשוני (ולעתים גם המשני) עם חברת פיתוח תכנה חיצונית, ואפשרות לחסכון בעלויות הקמת צוות פיתוח או בגיוס CTO בשלבים הראשוניים של המיזם.

 

 

במאמר זה, נסקור את ההתאמה בין עקרונות הסטארט-אפ הרזה לבין פיתוח המוצר באמצעות חברת פיתוח תכנה חיצונית.

 

 

 

מהירות פיתוח  

אנו יכולים לבחור חברת פיתוח שיש לה את היכולת לפתח את המוצר במהירות, על ידי כך שנמקד את החיפוש בחברה שכבר פיתחה מוצרים בעלי אותן יכולות טכנולוגיות הנדרשות מפיתוח המוצר שלנו.

כך למשל, אם המוצר שלי מכיל אפשרות סריקת ברקוד, שליחת הודעות Push, או התממשקות לשירותי שליחת SMS, יהיה לי כדאי לבחור בחברה שכבר פיתחה בעבר את הרכיבים הללו. באופן זה, אחסוך עלויות לימוד (זמן וכסף) יקרות, בהתאם לקווים המנחים בגישת הסטארט-אפ הרזה.

תחום נוסף בו עבודה עם חברת פיתוח מייעלת את העבודה, הוא הקמת וניהול צוות הפיתוח. הקמה של צוות פיתוח יעיל שיודע לעבוד בסינרגיה דורשת השקעה רבה - החל משלב גיוס המפתחים, גיבוש דרך עבודה משותפת ועד לניהולו השוטף של צוות הפיתוח. כשאנו עובדים מול חברת פיתוח שיש בה צוותי פיתוח מנוסים, אנו חוסכים זמן רב, שאותו נוכל להשקיע בקידום המיזם שלנו.

 

 

סבבי פיתוח

סטארט-אפ רזה, על כל מרכיביו, מתנהל בסבבים קצרים, ברמה העסקית, ברמת השיווק וגם ברמת הפיתוח. פיתוח המוצר מחולק לסבבים (מאוצים), כך שבכל סבב מגדילים את תכולות המוצר ומפתחים פיצ'רים נוספים לפי סדר חשיבותם. בעבודה מול חברת פיתוח, נוכל ליישם את התהליך באופן נוח וטבעי למדי, כיוון שחברות תכנה מותאמות לעבודה לפי סבבי פיתוח. עם זאת, נסביר לחברה כי המוצר הראשוני יהיה מוצר מינימלי, ונבדוק האם החברה מסוגלת לבצע את פיתוח המוצר בסבבים קצרים ודינאמיים, מבחינת גמישות וזמינות. 

נוודא מול החברה כי המפתחים אשר יפתחו את המוצר הראשוני הם אלה אשר ימשיכו בעתיד את פיתוח המוצר, גם אם המשמעות היא המתנה לכך שהם יתפנו לעבודה (כמובן, כל עוד זמן ההמתנה הוא סביר). אנחנו צריכים להיזהר ממצב בו פיתוח המוצר שלנו עובר ידיים (אם נושא זה לא עלה מראש, קיים סיכוי שזה יקרה). כאשר מתבצעים מעברים בין מפתחים, אם לא סוכם אחרת, עלות לימוד הפרויקט במעבר בין כל מפתח תיפול עלינו. בנוסף, החלפת ידיים לא זהירה, עלולה לגרום לתקלות רבות בפיתוח ולירידה באיכות המוצר.

לכן, עלינו להציג לחברת הפיתוח מלכתחילה את שיטת העבודה שלנו, לסכם מראש על דרך הפיתוח ולוודא שהחברה יכולה לספק מענה.

 

 

 

עלויות

כדי לנהל את סבבי פיתוח המוצר בצורה נכונה ולתעדף את הפיצ'רים לפי העלות והתועלת שלהם, נרצה לדעת מהי עלות כל רכיב במוצר. כשעובדים מול חברת פיתוח, ניתן להשיג את המידע הזה בצורה פשוטה - אנחנו נבקש מהחברה הצעת מחיר עבור הרכיבים השונים. כך, נוכל לדעת מהי עלות כל רכיב, ולפי זה, בשילוב התעדוף המוצרי, נוכל לקבל את ההחלטות הנכונות.

 

 

 

לסיום, דעו כי בעבודה מול חברת פיתוח יש לבחון את מחויבות החברה להצלחת המיזם שלכם ואת רמת הזמינות שלה עבורכם. באמצעות עבודה נכונה, תוכלו לפתח את המוצר בזמן קצר תוך חסכון בעלויות וביצוע סבבי פיתוח נכונים, לפי שיטת הסטארט-אפ הרזה.

 

בהצלחה!

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.