20 דצמבר 2015 | ג'ייסון דה-מר
5 ניסויים מחשבתיים לבדיקת הרעיון העסקי שלך

איך תוכל לבדוק את הרעיון העומד בבסיס המיזם שלך בהיעדר כלים מעשיים? ניסוי מחשבתי נותן לך אפשרות לדמיין איך יראה העסק מזוויות שונות, וכך להיערך היטב לכל מיני חולשות ובעיות לפני ההשקה הרשמית. הנה 5 ניסויים מחשבתיים המושלמים לבדיקה והערכה של היתכנות הרעיון שלך

רוב העסקים החדשים קמים על בסיס רעיון יחיד המבטיח לשנות את התעשייה או לשפר את איכות החיים עבור קבוצה מסוימת (לעיתים שניהם).

הרעיון במידה רבה יכול להוות אבן הבוחן של העסק עצמו. רעיון שעל פניו נראה טוב אך לוקה בחסר יכול לגרום לערעור של כל היסודות שעליהם הוא מושתת, ואילו רעיון שנראה פחות טוב, אך עם יותר יתרונות מאשר חסרונות יכול להיות מפוספס למרות הסיכוי האמיתי להצלחה.

 

קו ההגנה הראשון על מנת לבדוק את היתכנות המיזם הוא מחקר. במהלך תכנון התוכנית העסקית שלך, כנראה שתחקור באופן ממצה למדי עסקים דומים שכבר קיימים בשוק, ותבדוק לעומק את קהל היעד שהגדרת על מנת לוודא שיש לך פתרון אמיתי שנותן להם מענה. אבל ישנם כמה משתנים שמידע לא יכול לקחת בחשבון, וכמה מצבים שלא ניתן למדוד באופן אובייקטיבי.

 

אז איך תוכל לבדוק את הרעיון העומד בבסיס המיזם שלך בהיעדר כלים מעשיים? ניסוי מחשבתי נותן לך אפשרות לדמיין איך יראה העסק מזוויות שונות, וכך להיערך היטב לכל מיני חולשות ובעיות לפני ההשקה הרשמית. חמשת הניסויים המחשבתיים המובאים מטה מושלמים לבדיקה והערכה של היתכנות הרעיון שלך:

 

 

1.    קרע את הרעיון לגזרים

 

תן לעצמך רשות, לא משנה עד כמה אתה אוהב את הרעיון שלך או כמה מושלם זה נראה במבט ראשון, להרוס אותו. במקום לחפש דרכים להצדיק כמה הרעיון טוב, מטרת הניסוי הזה היא לזהות דרכים חדשות שיוכיחו כמה הרעיון חלש ולא בשל. 

התחל את הניסוי עם כמה דעות משוחדות מראש: הרעיון שלך נורא, ומלא בפגמים. דמיין את עצמך בתפקיד לקוח לא מרוצה, ויש פרס כספי למספר הפגמים שאתה יכול למצוא. רשום את התוצאות. זה יעזור לך לזהות חולשות שלא היית מדמיין שקיימות ברעיון.

 

 

2.    מתחרה שהוא כוכב עולה

 

כרגע, ייתכן שישנם רק קומץ מתחרים עקיפים לרעיון שלך בשוק, או שאולי ישנו אופק פתוח לרווחה. בניסוי המחשבתי הזה, המטרה היא לעצב מוצר מתחרה.

מה המותג הזה היה עושה על מנת לבדל את עצמו ממך? איך זה עשוי לשפר את המודל המקורי שלך? שאלות אלו יכולות לעזור לך לחזק את המותג שלך נגד הופעתם הבלתי נמנעת של מתחרים, ואפילו אולי תעזור לך לקחת את העסק בכיוון חדש.

מתחרים חדשים יצוצו בכל מקרה, אז ככל שתחשוב מראש על כל האפשרויות, כך תצליח.

 

 

3.    מבחן העשור

 

הניסוי המחשבתי "מבחן העשור" הינו חשוב במיוחד לאריכות ימים של הרעיון העסקי. הרעיון הוא לדמיין את החיים עשור מהיום, ולהעריך את מקומו של העסק שלך בתסריט זה.

לדוגמא, נדמיין שהשנה היא 2025, וכל מה שאנו מכירים היום כבר לא רלוונטי. יש גישה אוניברסלית לאינטרנט, מכוניות ללא נהג ממלאות את הרחובות, רחפנים מבצעים את כל השליחויות, ומציאות וירטואלית היא דרך ההתקשרות החדשה.

אלו הן ספקולציות,  אבל הן יכולות לעזור לדמיין עולם עתידני ושונה ממה שאנחנו מכירים כיום. האם הרעיון שלך ישרוד? האם הרעיון שלך לא מוגבל לתקופה מסוימת, או שהוא תלוי בטרנד חולף או בפרדיגמה שעלולה להיות לא רלוונטית בעשר השנים הבאות?

 

 

4.    תרשים צמיחה

 

תרשים הצמיחה הוא פחות ניסויי, ויותר כמו סיעור מוחות ענקי. כאן, אתה מדמיין את כל הדרכים השונות שבהן העסק שלך יכול לצמוח במהלך השנים הראשונות של ההתפתחות שלו.

לדוגמא, אתה יכול להתפרש מבחינה גיאוגרפית, או שאולי עדיף מבחינה דמוגרפית? האם אתה יכול לקחת את המוצר לתחומים חדשים, או פשוט לבצע שיפורים במוצר המקורי שלך?

נסה להתפרש על כמה שיותר דרכי אפשרויות להתפתח, והגדר עד כמה באמת הרעיון שלך ניתן לשינוי. ככל שהרעיון יהיה גמיש יותר, כך הוא יסתגל טוב יותר לשינויי הסביבה. 

 

 

5.    מבחן היחסים

 

לבסוף, בדוק את מערכת היחסים האפשרית שלך עם הלקוחות שהחברה שלך תשרת. דמיין לקוח שמרוצה עד הגג מהמוצר או מהשירות שאתה נותן. מה המקרה הטוב ביותר? האם הוא או היא יחזרו לקנות שוב? האם הם ישלמו על מנוי? האם הם יספרו לחבריהם על המוצר?

ניסוי זה יעזור לך להעריך כמה הכנסות חוזרות תוכל לייצר על ידי דאגה לכך שהלקוחות יהיו מרוצים. בסופו של דבר, זה אומדן לכמה ההכנסה תוכל לצמוח.

 

 

אם יש לך מה שנראה כרעיון טוב למוצר, השתמש בחמשת הניסויים הללו על מנת לבדוק אותו. אל תעשה לעצמך הנחות, ככל שתהיה ביקורתי יותר כלפי עצמך בשלבים מוקדמים של פיתוח העסק, כך תגדיל את הסיכוי לעמוד מול האתגרים האמיתיים של ניהול עסק לכשאלה יבואו.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.