6 ינואר 2016 | ד"ר וורנר ווגלס
הטרנדים הטכנולוגיים בפיתוח תוכנה בשנת 2016: ממיקרו-שירותים ועד ארכיטקטורות נטולות שרתים

שנת 2016 בעולם הפיתוח בסימן בניית יישומים בפשטות, סקלאביליות עם רמת אבטחה גבוהה ועלויות נמוכות יותר. וורנר ווגלס, ה- CTO של אמזון סוקר את הטרנדים שיעניינו אנשי פיתוח ב- 2016.

טכנולוגיה ותוכנה משתלבות מזמן בכל היבט של חיינו האישיים והעסקיים, כשבכל שנה חודרת השתלבות זו לעולמות חדשים. במאמר זה אתמקד באחדות מהטכנולוגיות המשפיעות מיידית על לקוחותינו ברחבי העולם, בעיקרם בתי תוכנה וגופי פיתוח, כמו גם במה אנו צפויים לראות בשנה הקרובה. מגמות חדשות אלו מתמקדות בפשטות, ובדרך בה קל יותר לעסקים לבנות יישומים יעילים, מאובטחים ואמינים, המספקים סקאלביליות (יכולת גידול) רבה וביצועים מעולים, במחירים נמוכים ביותר האפשריים.

 

 

 

בניית יישומים הופכת פשוטה יותר

למרות ההבטחה שהטכנולוגיה תפשט את חיינו, לאורך הזמן הפכו חלק מהיישומים למורכבים. חוקר המערכות ג'ון גלן, כתב כבר לפני עשרות שנים כי "יישומים הבנויים כמערכת מורכבת, כמעט אף פעם אינם פועלים". מערכות מורכבות שעושות את העבודה, בנויות בדרך כלל מלכתחילה כמערכות פשוטות, כאשר במהלך הזמן הן מתרחבות, ואז חלקן הופכות להרבה יותר מורכבות.

קל יותר לבנות מערכת פשוטה, בטוחה ואמינה ואז להרחיב אותה, מאשר להתחיל עם מערכת מורכבת, בה צריכים לשלוט במשתנים רבים מדי. אנו רואים מגמה בולטת של אנשים שרוצים לפשט את היישומים, התשתיות והמערכות הטכנולוגיות שלהם.

ולכן ב- 2016 אנו מצפים לראות את ראשית המסע לבניית מערכות פשוטות. הסיבה לכך שניתן להפוך את הפיתוח לפשוט יותר, היא שלקוחות יכולים כיום להשיג מספר רכיבים חדשים המסופקים כשירותי ענן.

 

 

 

פישוט יצירת שירותים באמצעות Microservices

השירותים הנכללים בארכיטקטורות מסורתיות, מוכוונות-שירות, חסרים לעתים קרובות יכולות. לדוגמא, שירות ניהול לקוחות עשוי להכיל את כל התפקודיות הקשורה בפעילויות על נתוני לקוחות; עם זאת, רבות מהפונקציות של שירות זה אינן מספקות במונחים של סקלאביליות וזמינות. לפונקציית Login של לקוח, אליה ניגשים בתדירות גבוהה, יש דרישות התרחבות שונות לחלוטין מאשר לשירות ספר כתובות של לקוחות, שנדרש רק בעת משלוח מוצרים. כדי לפשט סוגים אלה של מערכות מונוליטיות, אנו רואים מגמה מתפתחת, בה יישומים מפוצלים לחלקים המרכיבים אותם.

פירוק שירותים ומערכות תוכנה לאבני הבנייה הקטנות ביותר האפשריות, היא מגמה חמה בפיתוח תוכנה. השירותים הקטנים מכונים Microservices, ונתמכים על-ידי רכיבי ניהול בדומה לאלה אותם מספק Docker. התהליך מקנה ליישומים גמישות רבה יותר, ובנוסף, משנה גם את תהליך פיתוח התוכנה. מעתה, אין צורך בתיקון (patching) של המערכות הגדולות יותר. מה שנדרש במקום זה, הוא להעביר גרסה חדשה של Microservice, שתחליף את הגרסה הקודמת.

ספקי מחשוב ענן מציעים סביבות ניהול קונטיינרים (containers), שמקלות על ייצור וניהול סביבות Microservices, ומאיצות מגמה ארכיטקטונית זו. בשנת 2016 ולאחריה, נוכל לצפות כי הנוהל יהפוך סטנדרטי עבור כל היישומים החדשים.

 

 

 

פישוט המחשוב: Serverless Architectures

אחת המהפכות הגדולות ביותר אותן חווינו בשנים האחרונות, היא עלייתו של מחשוב ללא שרתים. מהפכה זו צברה תנופה גדולה עם ההשקה של AWS Lambda, שאינה דורשת שרת (פיזי או וירטואלי) להרצת קוד יישום; מה שמפשט מאוד פיתוח יישומים, מאחר שארכיטקטים צריכים לחשוב רק על לוגיקה עסקית, ולא אמורים לדאוג לניהול ציי שרתים להרצת התוכנות שלהם. אחרי הכל, אין שרת קל יותר לניהול מאשר מצב בו אין שרת כלל.

כיום אנו רואים יותר ויותר עסקים חדשים שאינם משתמשים אפילו בשרת אחד. דוגמא טובה לכך היא חברת Teletext.io - סטארט-אפ הולנדי שיצא עם טכנולוגיית מערכת ניהול תוכן חדשנית, המאפשרת ניהול והפצה של טקסט דפי אינטרנט על ידי כותב הטקסט, ולא על ידי מתכנת. נקיטה בגישה נטולת-שרת מאפשרת לTeletext.io להשיק במהירות ובקלות שירות מועיל לעסקים ברחבי העולם, ובנוסף להציע להם "פתרון מתרחב" עם קיבולת שיא כמעט אינסופית.

Teletext.io היא רק דוגמא אחת מתוך ארגונים רבים שאנו רואים, אשר בונים את יישומיהם ועסקיהם ללא שרתים כלל - מגמה שצפויה להתעצם בשנת 2016.

 

 

 

פישוט אינטגרציה: APIs לכל דבר

עברו הימים בהם מערכות נבנו מתוך פיסות תוכנה שהיו בשליטה מוחלטת של המפתח. פיתוח מודרני הוא חיבור של שירותים רבים ושונים ממספר ספקי ענן, כגון: מסדי נתונים מנוהלים או שירותים אנליטיים, שירותים אחרים של ספקים מתוך אקוסיסטם הענן, כמו Stripe לתשלומים ניידים או Twillio לשירותי טלפוניה. כדי להתחבר ולצרוך שירותים אלה, נדרש ממשק תכנות יישומים, או API.

הדבר הנפלא ב- APIs, הוא שניתן לצרוך אותם באופן פנימי כמו גם חיצוני. אנו רואים כי לא רק תוכנה חדשה מקבלת APIs, אלא גם רכיבי תוכנה וותיקים, כמו מערכת של רשומות הנכרכת עם APIs, כך שחידושי מוצר חדש יכולים לגשת למערכות וותיקות.

גם תפקודיות ייחודית יכולה להיות זמינה לשותפים או לקוחות כדי לצרוך שירותים אלה, תוך יצירת מודלים חדשים של שיתוף פעולה והכנסות.

דוגמא טובה היא העיתון הבריטי The guardian. העיתון יצר דרך ה-API שלו על שירותי ענן, פלטפורמה לבניית יישומים בעלי גישה ליותר מ-1.7 מיליון פריטי תוכן שנוצרו על ידי עיתונאי ה-Guardian משנת 1999. הענן מהווה פלטפורמה אידיאלית לבניית APIs, מאחר שהוא מאפשר התמודדות עם תעבורת API בדרך סקלאבילית וזולה, בעוד מרבית השותפים יפעלו על אותו ענן עם שיהוי נמוך מאוד לתפקודיות ולנתונים.

APIs מאפשרים לארגונים מכל הגדלים ליצור אקוסיסטם שלם של פיתוח, המאפשר לעסקי הליבה שלהם לגדול לכיוונים בלתי צפויים. כך יגיעו הנתונים והתפקודיות שלהם למשתמשים רבים יותר, ויווצרו שותפים נלהבים לסייע להם לשפר את השירות.

החל משנת 2016 וגם לאחריה, אנו צופים שלכל לקוח המקבל שירות בכל החברות יהיה API משלו, ואני מצפה מאוד לראות את החדשנות שתנבע מכך.

 

 

 

פישוט אבטחה: אבטחת ענן הופכת לדרך הטובה ביותר להגן על עסקיך ולקוחותיך

במבט לעתיד ובאופן ספציפי בשנת 2016, אני מאמין שאנו רואים אימוץ רחב של התפיסה האומרת כי 'ארגונים מאובטחים יותר בענן מאשר במרכזי הנתונים שלהם'. אנחנו מתחילים כבר לראות את זה קורה בארגונים המעבירים תהליכים עסקיים קריטיים לענן, כדי לזכות ביתרונות מידיים מהחידושים האחרונים באבטחה תפעולית, ומכלי האבטחה המשוכללים להגנה על יישומיהם הספציפיים. העברת אבטחת התשתיות לספק ענן, תאפשר פישוט אבטחה עבור ארגונים בכל הגדלים.

אולי זה מפתיע, אך אחד המקומות הראשונים בהם ראינו מגמה זו, הוא בתחום השירותים הפיננסיים.

רוב אלכסנדר, המנמ"ר של ענקית הבנקאות וכרטיסי האשראי Capital One, אמר לא מכבר כי "תעשיית השירותים הפיננסיים מושכת חלק מפושעי הסייבר הגרועים ביותר. אנו עובדים עם AWS באופן הדוק כדי לפתח מודל אבטחה, שיאפשר לנו לפעול בענן הציבורי בצורה מאובטחת יותר מכפי שאנו יכולים לעשות במרכזי הנתונים שלנו".

כתוצאה מכך, Capital One משתמשת עתה בענן כדי לצמצם את מספר מרכזי הנתונים (data centers) שלה משמונה לשלושה עד לשנת 2018. הבנק משתמש או מתנסה כמעט בכל שירותי AWS כדי לפתח, לבחון, לבנות ולהריץ את עומסי העבודה הקריטיים ביותר שלו, כולל יישום הדגל החדש שלו לבנקאות ניידת.

ככל שליותר ארגונים תהיה מודעות לאבטחה בתחומים כגון: שירותים פיננסיים, שירותי תשתיות (Utilities), תחבורה והמגזר הציבורי - כך הם יעברו לענן.

אני מאמין כי 2016 תהיה השנה בה הענן יהפוך למרכזי ומקובל כמקום לאחסון תכנים, למי שרוצה לשמור אותם מאובטחים ומתוחזקים, תוך פישוט האבטחה.

 

 

 

 

 

זו עדיין רק ההתחלה

בזמן ששנת 2016 עושה את צעדיה הראשונים, מה שתיארתי כאן הוא כנראה רק קצה קצהו של מה שאפשרי ומה שעוד נראה בתחום הפיתוח והטכנולוגיה בשנה הקרובה. עם העלייה במגמת הפישוט, נמשיך לראות את ההתרחבות של מגמות כאלה. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.