10 מרץ 2016 | ארז זונדלביץ
למה אתה לא צריך עכשיו סמנכ״ל שיווק

כמייסד של סטארטאפ, אתה יכול להרגיש את הלחץ לשכור סמנכ״ל שיווק בהקדם האפשרי מעמיתים או אפילו מעצמך. אחרי הכל, שיווק הוא המפתח להצלחה של המוצר שלך. בפועל, יש לא מעט סיבות מדוע כדאי לדחות את גיוס סמנכ״ל השיווק לצוות שלך. בואו נצלול לתוך כל המצבים בהם כדאי עבור מייסדי סטארטאפים, בעלי רקע טכני, לחכות עם גיוס סמנכ״ל השיווק המיוחל.

כמייסד של סטארטאפ, אתה יכול להרגיש את הלחץ לשכור סמנכ״ל שיווק בהקדם האפשרי מעמיתים או אפילו מעצמך. אחרי הכל, שיווק הוא המפתח להצלחה של המוצר שלך.

 

בפועל, יש לא מעט סיבות מדוע כדאי לדחות את גיוס סמנכ״ל השיווק לצוות שלך. המוצר עשוי להיות לא מוכן, או שלחברה שלך יש צרכים יותר דחופים מזה. ייתכן שאין לך את התקציב לגייס סמנכ״ל שיווק או אולי אפילו שיש כבר מישהו בתפקיד כזה או אחר שעושים עבודה מספקת.

 

בואו נצלול לתוך כל המצבים בהם כדאי עבור מייסדי סטארטאפים, בעלי רקע טכני, לחכות עם גיוס סמנכ״ל השיווק המיוחל.

 

 

אתה עדיין בשלבים מאוד מוקדמים של פיתוח מוצרים

 

איש שיווק, לא משנה כמה מוכשר, צריך מוצר מתפקד כדי לספק תוצאות. אם החברה רחוקה עדיין מספר חודשים מהשקת המוצר, גיוס סמנכ״ל שיווק יכול להיות אחד מאותם דברים שניתן לדחות עד לזמן מאוחר יותר. אחרי הכל, יש תחומים אחרים להתמקד בהם, והוצאות אחרות אליהן כדאי לנתב את התקציב.

 

גם אם יש לך את הכסף כדי לגייס סמנכ״ל שיווק, עדיין ייתכן כי זה לא הזמן האופטימלי לעשות זאת. לגייס במשרה מלאה בשלב זה של הסטארטאפ שלך, יכול לגרום לכך שסמנכ״ל שיווק מוכשר יישב במשרד ללא מעש וייחכה שצוות הפיתוח ייספק תוצאות. במצב הזה, התסכול של סמנכ״ל השיווק שלך יצוף מהר מאוד אל פני השטח, ותסכול הוא סוג של אנרגיה מדבקת שאתה לא רוצה בחברה שלך בשלב כל כך מוקדם. בעיה נוספת היא שסמנכ״ל השיווק שלך עלול להשתעמם ולהתחיל לחפש מקום מרגש יותר לעבוד בו. לכן, התוצאה של גיוס מוקדם מדי יכול לגרום לאובדן מקצוען מוכשר אשר ככל הנראה לא יעבוד איתך שוב.

 

 

לחברה צרכים אחרים, כמו Out-of-the-box-hires

 

לפעמים, פעולת השיווק הטובה ביותר שכדאי לנקוט היא לא לשכור סמנכ״ל שיווק. לסטארטאפ שלך עשויים להיות צרכים אחרים שיכולים לסייע לחברה לצמוח הרבה יותר ממה שסמנכ״ל שיווק מסוגל.

 

למשל, פעמים רבות, העלות של גיוס סמנכ״ל שיווק יכולה לשמש כדי לגייס מתכנת נוסף, שיעבוד על מוצר נלווה חינמי למוצר המרכזי. דבר זה יכול להפוך את מאמצי השיווק שלך להרבה יותר קלים. בעבר, כאשר ניהלתי את השיווק של IM Creator, פיתחנו מוצר חינמי בשם IM FREE, שהיה מאגר תמונות חינמי עבור מעצבים. המאגר קיבל המון תשומת לב וחשיפה ועזר לנו להעלות את המודעות למותג שלנו מבלי לבזבז אגורה.

 

Takipi גם עשו דבר דומה על ידי יצירת יומן אירועים עבור מפתחי JAVA. ו Tonara שכרו CMO, רק שעבורם המשמעות היא Chief Music Officer. הם למשל הרגישו שמומחה בנישה שלהם יכול לעשות הרבה יותר טוב לחברה ולצמיחה מאשר מומחה שיווק.

 

היתרון הגדול של out-of-the-box-hires כאלה, הוא שהם גם יכולים להפוך לסיפור טוב. אתרי אינטרנט רבים יהיו מעוניינים לסקר זאת, כך שניתן להשיג PR תוך כדי. בקיצור, אתה לא צריך סמנכ״ל שיווק שיבוא עם רעיונות טובים. אתה בעצמך כמייסד החברה יכול לחשוב על פתרונות יצירתיים, שאפשר ליצור עבור קהל היעד שלך ולתת אותם בחינם.

 

 

יש לך את הצוות הנכון - משמע יש לך זמן כדי להתמודד עם השיווק בעצמך

 

אם עשית עבודה טובה בהקמת הצוות הראשוני שלך, ייתכן שתוכל לוותר על תפקידך בתכנות המוצר בעצמך, ולהקדיש קצת זמן כדי להתחיל בשיווק המוצר במקום (כן, יצאתי מנקודת הנחה שאתה איש טכני כמו רוב בעלי הסטארטאפים בתחילת דרכם).

 

ישנם יתרונות רבים במנכ"ל שאחראי על השיווק של החברה שלו. רק תסתכלו על מה אלכס טרנבול עשה עם הבלוג של החברה שלו. משימות שבדרך כלל נעשות על ידי סמנכ״ל שיווק, כמו מחקר מתחרים ומחקר קהל יעד, יכולות ליצור אימפקט הרבה יותר עמוק על החברה ועל המוצר אם הן נעשות על ידי המייסד, בגלל ההיכרות האינטימית שיש לו עם ההיבטים השונים של העסק.

 

כאשר סמנכ״ל שיווק חדש העושה את צעדיו הראשונים בתחום של הסטאראטפ עובד על משימות אלה, הוא יכול לפספס פרטים חשובים שאתה היית נותן להם תשומת לב רבה יותר, פשוט כי יש המון מידע בחוץ. סמנכ״ל שיווק חדש עשוי להתמקד רק בחלק קטן מהמידע ולא לראות את התמונה המלאה, כפי שאתה כמייסד יכול לעשות. כתוצאה מכך, סמנכ״ל שיווק לא יוכל לתרגם את המידע שהוא מוצא לכדי שינויים והמלצות לגבי המוצר.

 

אם אתה מרגיש שאתה צריך לרענן את כישורי השיווק שלך, ישנם בלוגים ייעודיים המספקים מידע רב עבור מייסדים על שיווק. נסה marketingforfounders.com ואת nocmo.com המעודכן יותר.

 

 

אין לך מספיק כסף (או שאתה לא בטוח אם יש לך)

הסיבה הפשוטה לדחות את גיוס סמנכ״ל השיווק היא כסף. במידה ולא סיימת את גיוס הסיד שלך והסטארטאפ עדיין עובד על תקציב bootstrapped, וגם אם גייסת כבר כמה מאות אלפי דולרים, ייתכן והסטארטאפ ייתקל בקשיים לשלם לסמנכ״ל שיווק מכיוון שיש הוצאות מיידיות ודחופות יותר.

 

אחד ההיבטים החשובים ביותר של סטארטאפ בימיו הראשונים הוא לתכנן את ההוצאות החודשיות, הרבעוניות, או השנתיות שלו. אל תמהרו לגייס סמנכ״ל שיווק אם זה עדיין לא קריטי - יש שפע של פעילויות שיווק שהמייסדים יכולים לעשות בעצמם.

 

 

אתה צריך איש מכירות נוסף

המיומנויות של סמנכ״ל שיווק מעולה ואיש מכירות מצטיין הן די שונות. בעוד שלסמנכ״ל שיווק יש (או צריכים להיות) את הכישורים הניהוליים, היכולת לפקח על תהליך השיווק, ואת היכולת לראות את התמונה במלואה, איש מכירות טוב יכול לעשות את כל ההבדל בין הצלחה לכישלון עבור חלק מחברות הסטארטאפ.

 

לרוב סמנכ״לי השיווק שאני מכיר יש שילוב ייחודי של חשיבה יצירתית ואנליטית. אבל זה לא אומר שהם יודעים למכור בפגישה אישית או דרך הטלפון, ויכולים לדחוף את החברה לתוך החריץ הקטן ביותר כמו איש מכירות טוב. אם קהל היעד שלך הוא ארגונים גדולים, שדורשים תהליך מכירתי ארוך ופגישות רבות עם כמה אנשים בארגון עד שניתן בכלל להגיע למקבלי ההחלטות, איש מכירות מדהים יכול להיות גיוס טוב יותר מאשר סמנכ״ל שיווק. בשלב מאוחר יותר, לאחר שאיש המכירות עשה את העבודה שלו, אתה יכול להחליט אם יש לו את המיומנויות להיות סמנכ״ל שיווק או אם יש צורך לגייס מישהו נוסף.



 

אתה לא ממש בטוח מה אתה מחפש

אז, אתה חושב שזה הזמן לגייס איש שיווק, אבל אתה לא ממש בטוח את מי, שלא לדבר על הכישורים הנדרשים. להטיל רשת רחבה מדי זה אחד הדברים שיש להמנע מהם בשיווק, וגם בגיוס עובדים. האם אתה זקוק למישהו שמבין יותר באסטרטגיה, עם ניסיון שיווקי "full-stack" שיכול ליצור תוכנית שיווק ולאחר מכן ליישם אותה? האם חשוב שלמועמד יש רקע ניהולי? או שאתה בכלל מחפש מישהו שינהל קמפיינים PPC במשרה מלאה? גיוס סמנכ״ל שיווק מבלי להבין מה הסטארטאפ באמת צריך, עלול להוביל לחוסר התאמה של כוח אדם, המון תסכול, בזבוז זמן, ועלויות בלתי צפויות.

 

 

מצאת את נותן השירות המושלם או איש שיווק זוטר

חברות סטארטאפ רבות, במיוחד אלה עם אפס ידע בשיווק, מוצאות את עצמן ממהרות לשכור סמנכ״ל שיווק. אבל, גיוס הוא תהליך ארוך וקשה ופעמים רבות, במיוחד בשלבים מוקדמים של החברה ועם מייסדים צעירים ללא ניסיון, נלקחות החלטות גיוס לא נכונות.

 

במידה וכבר התחלת לעבוד עם נותן שירותים שעושה את עבודת השיווק כמו שצריך, זה יכול להיות רעיון טוב להימנע משינוי ולהמשיך ללכת עם מה שעובד. אף אחד לא אמר שסמנכ״ל השיווק שלך צריך להיות בעל תואר מתקדם בשיווק מאוניברסיטה עילית. אם הבחור שפנית אליו דרך האינטרנט עושה עבודה נהדרת, למה לא להשאיר אותו?

 

בנוסף, במקרים רבים, איש שיווק זוטר שמאוד להוט ללמוד ולעקוב אחרי ההוראות, יכול להיות יותר ממספיק כדי לקחת על עצמו את התפקיד של השיווק בחברה. אפשרות נוספת היא לשכור מומחה שיווק עם תחום התמחות מסוים. לדוגמה, אם אתה רוצה להתמקד ב content marketing, לשכור מומחה ספציפי לכך. אם אתה רוצה לחקור תחום שבו אתה לא מרגיש מספיק נוח, כמו PPC, לשכור מומחה PPC שייקח על עצמו את המשימה הזאת.

 

 

לסיכום

 

לפני גיוס סמנכ״ל שיווק, כדאי להקדיש זמן כדי להכיר את עולם השיווק באינטרנט. זו תעשייה ענקית, ויש ערוצים רבים שסטארטאפ חדש יכול להשתמש בהם כדי לצמוח. על ידי למידת היסודות והכרת כל ערוצי השיווק השונים שיש לך לרשותך, תהיה מסוגל לקבל את ההחלטה הנכונה לגבי מתי הגיע הזמן לגייס סמנכ״ל שיווק.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.