7 אפריל 2016 | ג'ייסון דה-מר
כיצד להתחיל עסק בלי כסף (כמעט)

אתם נרגשים לפתוח עסק חדש. אולי יש לכם רעיון, או שאתם מרותקים לרעיון של הקמת עסק משלכם. אתם מוכנים לקבל על עצמכם סיכונים, כמו לעזוב את העבודה הנוכחית או להתקיים ללא שכר למשך תקופה. אבל יש מכשול אחד לוגיסטי שעוצר בעדכם: אין לכם הרבה כסף.

אתם נרגשים לפתוח עסק חדש. אולי יש לכם רעיון, או שאתם מרותקים לרעיון של הקמת עסק משלכם. אתם מוכנים לקבל על עצמכם סיכונים, כמו לעזוב את העבודה הנוכחית או להתקיים ללא שכר למשך תקופה. אבל יש מכשול אחד לוגיסטי שעוצר בעדכם: אין לכם הרבה כסף.

 

על פניו, נראה כי זו בעיה גדולה, אבל חוסר הון אישי לא צריך לעצור אתכם מללכת בעקבות החלומות שלכם. למעשה, אפשרי בהחלט להתחיל ולהצמיח עסק כמעט ללא השקעה פיננסית אישית - אם אתם יודעים מה אתם עושים.

 

 

מדוע עסק זקוק לכסף

ראשית, בואו נתבונן בסיבות מדוע יש צורך בכסף כדי להתחיל עסק חדש.

אין עלות אחידה ל"סטארטאפ" בבנייה של עסק, ולכן לעסקים שונים יש צרכים שונים. חשוב קודם כל להעריך כמה אתם צריכים לפני שאתם מתחילים לחפש אחר שיטות שונות לממן את החברה שלכם.

 

חישבו על השימושים הבאים:

· היתרים והרשאות. ייתכן ותצטרכו מסמכים מיוחדים ורישום כדי לפעול, תלוי באזור בו אתם מתגוררים.

· אספקה. האם אתם קונים חומרי גלם? האם אתם זקוקים למחשבים ו/או מכשירים אחרים?

· ציוד. האם אתם צריכים תוכנות או מכשור מיוחדים?

· מרחב עבודה. זוהי הוצאה ענקית ולא ניתן להתעלם מעלויות של אינטרנט או שירותים.

· איגודים, מנויים, מועדונים. לאילו הוצאות לאור וארגונים תרצו מנוי חודשי? 

· הוצאות תפעול. כאן עליכם להיכנס לעובי הקורה ולא לשכוח את נושא השיווק. 

· עלויות משפטיות. האם אתם מתייעצים עם עו"ד במהלך תהליך הקמת העסק שלכם? 

· עובדים וחוזים. אם אינכם יכולים לעשות זאת בעצמכם, אתם תצטרכו לשלם לאנשים. 

 

 

 

עם זאת, כדי להתחיל עסק עם פחות כסף תוכלו להתקדם בשני כיוונים: הפחתת עלויות או העלאת הון זמין ממקורות חיצוניים.

לכן, יש לכם שלוש אפשרויות:

 

 

אפשרות ראשונה: צמצמו את הצרכים שלכם

האפשרות הראשונה היא לשנות את המודל העסקי שלכם כך שידרוש פחות צרכים כפי שצוין קודם. לדוגמא, אם תכננתם להתחיל חברה של מאמנים אישיים, אתם יכולים להפחית את עלויות "העובדים" שלכם על ידי כך שתהיו עובד יחיד בהתחלה. אם אינכם צריכים מרחב עבודה, עבדו מהבית. אתם יכולים לעשות סקר שוק כדי למצוא משאבים זולים יותר, או לשלול לחלוטין ערוצי שירותים שהם יקרים מדי להפקה בהתחלה.  

אולם, ישנן הוצאות מסוימות שלא ניתן להימנע מהן. קבלת רישיון עסק ועלויות משפטיות יעלו לכם כסף גם אם תצליחו להפחית בכל שאר העלויות. לפי SBA, עסקים קטנים רבים התחילו בפחות מ-3000$ וזיכיונות המבוססים על עבודה מבית יכולים לעלות בהתחלה בסביבות ה-1000$. 

 

 

אפשרות שנייה: עסק קטן שפועל בכוחות עצמו

האפשרות השנייה כוללת רעיון של תקופת "חימום" לעסק שלכם. במקום לגשת ישירות למודל של עסק מפותח, התחילו רק עם הדברים הבסיסיים ביותר. אתם יכולים לפתוח בלוג ושירות של נישה אחת, להפחית את ההיקף שלכם, הקהל שלכם, והרווחים שלכם, כדי להתחיל. אם אתם יכולים להתחיל כאינדיבידואל המעסיק את עצמו, תוכלו להימנע מחלק מהעלויות ההתחלתיות הגדולות ביותר (ולרוב תהנו גם מסיטואציה פשוטה יותר מבחינת מיסוי).

ברגע שתתחילו להרוויח, תוכלו להשקיע בעצמכם, ולבנות את העסק שדמיינתם חלק אחר חלק, ולא הכל בבת אחת.

 

 

אפשרות שלישית: מיקור חוץ - אאוטסורסינג

האפשרות השלישית שלכם היא כולה סביב קבלת מימון ממקורות חיצוניים. סיקרתי כבר את עולם המימון של סטארטאפ במספר מאמרים שונים, ולכן לא אכנס כאן לפירוט רב מדי, אבל דעו שיש עשרות דרכים פוטנציאליות לגייס מימון- אפילו אם אין לכם הרבה בעצמכם:

 

  • · משפחה וחברים - אל תשללו את האפשרות לקבל סיוע מחברים ומשפחה, אפילו אם עליכם לקשור יחד את המימון ממקורות רבים.
  • · משקיעים אנג'לים - אינדיבידואלים בעלי הון שמגבים רעיונות עסקיים בתחילת דרכם. הם לרוב משקיעים בתמורה לבעלות חלקית של החברה, וזוהי הקרבה ששווה לשקול.
  • · השקעות הון סיכון - משקיעי הון סיכון הם כמו משקיעים אנג'לים, אבל לרוב מדובר בארגונים או שותפויות שמחפשים אחר עסקים שנמצאים כבר בשוק.
  • · מימון המונים - זה פופולרי מסיבה טובה: עם רעיון טוב ומספיק עבודה, ניתן למצוא מימון לכמעט כל דבר.
  • · הלוואות ומענקים ממשלתיים - מספר סוכנויות של המדינה ושל ממשל מקומי קיימות אך ורק כדי לסייע לעסקים קטנים לצמוח. רובן יציעו הלוואות ומענקים כדי לסייע לכם להתחיל.
  • · הלוואות בנקים - תמיד ניתן לפתוח קו אשראי אם האשראי שלכם במצב טוב.

 

 

עם אחת או יותר מהאפשרויות האלה, סביר להניח כי תצליחו להפחית את ההשקעה הפיננסית האישית שלכם לכדי כמעט כלום. ייתכן ויהיה עליכם להקריב דברים אחרים, כמו לפתוח כעסק קטן, לחבור לשותפים או לקחת עליכם חוב, אבל אם אתם מאמינים ברעיון העסקי שלכם, אף אחד מההפסדים הללו לא אמור לעמוד בדרככם. הון הוא מכשול עיקרי שיש לגבור עליו אבל אל תטעו - ניתן לעשות זאת.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.