25 אפריל 2016 | ג'ייסון דה-מר
5 סימני אזהרה לשחיקה (וכיצד להגיב אליהם)

שחיקה יזמית היא תופעה אמיתית ונפוצה. דרך שילוב של עבודה קשה מדי, הערכת חסר של לחץ, או מכך שאין מקום להשתחרר, יזמים רבים מגיעים לבסוף לנקודה שבה הם מפחדים מעבודותיהם ולא יכולים לסבול את המחשבה על המשך. זהו לא מקום טוב להיות בו, אבל זה לא קורה בין רגע. המלחמה בשחיקה מתחילה בזיהוי והתייחסות לחמישה סימני אזהרה חשובים אלה.

כיזמים מרביתנו אופטימיסטים רציונלים. אנו מאמינים בעסקים שלנו, בצוותים שלנו ולמרות משברי אמון מדי פעם, אנו מאמינים שאנחנו האנשים הנכונים להוביל את הארגונים שלנו להצלחה.  

גם אתם ככל הנראה מניחים הנחות לגבי מי אתם וכמה טוב אתם מתפקדים בתפקיד היזמי שלכם. אבל אחת ההנחות הקלות ביותר היא גם זו שמפרים אותה בתדירות הגבוהה ביותר: ההנחה שאתם תמיד תישארו נלהבים ואנרגטיים מתפקיד זה. 

 

 

שחיקה יזמית

האמת היא ששחיקה יזמית היא תופעה אמיתית ונפוצה. דרך שילוב של עבודה קשה מדי, הערכת חסר של לחץ, או מכך שאין מקום להשתחרר, יזמים רבים מגיעים לבסוף לנקודה שבה הם מפחדים מעבודותיהם ולא יכולים לסבול את המחשבה על המשך.

זהו לא מקום טוב להיות בו, אבל זה לא קורה בין רגע. למעשה, שחיקה מחלחלת כאשר אינכם שמים לב, מרחיבים אירועים בלתי מזיקים ולחצים חוזרים ונשנים. אז, כיצד תוכלו לשים לב ולהתנגד לשחיקה כאשר היא בהתהוותה?

המלחמה בשחיקה מתחילה בזיהוי והתייחסות לחמישה סימני אזהרה חשובים אלה:

 

 

1. אתם אינכם נלהבים להגיע לעבודה

אף אחד לא נלהב להגיע לעבודה בכל יום, אבל אלו מאיתנו שיש להם עבודה טובה לפחות מצפים לבוא לעבודה באופן קבוע. יש עליות וירידות אבל באופן עקבי יש תחושה חיובית עם הגעה לעבודה. טרנד זה הוא עוצמתי עוד יותר עבור יזמים - למעשה רוב בעלי העסק החדשים נלהבים מאוד לצאת מהמיטה ולהמשיך לבנות את החלומות שלהם.

אולם, אם אתם מוצאים עצמכם בחוסר התלהבות מתמשכת להגיע לעבודה, יש לכם בעיות לקום בבוקר, או אתם מפחדים מהרעיון של להגיע למשרד- זהו סימן שאתם מתחילים להישחק. נסו למצוא סיבות חדשות להתרגש מהעבודה, או עשו שינוי, כדי להוריד מעצמכם את השפעת התכונות השליליות של מקום העבודה שלכם. 

 

 

2. אתם עצבניים על חברי צוות, שותפים או לקוחות

אתם בניתם את החברה ואתם בניתם את הצוות. אתם בחרתם את חברי הצוות, העובדים, השותפים והלקוחות שאתם עובדים איתם. על כן מדוע אתם כה מרוגזים מהם? אתם לעולם לא תסתדרו עם כולם כל הזמן, אבל אם אתם מוצאים את עצמכם מהירים מאוד להתרגז, או שאתם הופכים מתוסכלים עם אחרים, ייתכן ואתם משליכים את התסכולים שלכם על האנשים סביבכם.

שאלו את עצמכם אם אנשים אלה עושים משהו לא בסדר. אם כן, תנו להם פידבק בונה ואם לא, עשו Reset לציפיות שלכם ונסו לבודד את מה שבאמת גורם לכם להרגיש כך.

 

 

3. אתם מותשים פיזית ומנטלית

זהו סימן קלאסי של שחיקה ולכן אל תתעלמו מכך. יזמים רבים ידחפו עצמם עד לקצה התשישות, בשל המנוע הפנימי היזמי שלהם. אבל אם אתם חשים שדחפתם חזק מדי ובאופן עקבי מדי, אתם ככל הנראה מובילים את עצמכם בדרך הלא נכונה. ייתכן ואפילו תתחילו להרגיש בסימפטומים פיזיים כמו כאבי ראש, כאבי גב, או אלמנטים אחרים.

קחו פסק זמן ודאגו לעצמכם: אכלו בצורה בריאה יותר, התעמלו ותשנו היטב כל לילה. העבודה יכולה להתחלק בין העובדים או שהיא יכולה לחכות.

 

 

4. אתם ציניים או מפוכחים לגבי העסק שלכם

רוב היזמים שבינינו הם אופטימיסטים מבוססים. להרגיש מוכרעים והמומים מפסימיות או לחוש שנפקחו עיניכם, אינם בהכרח סימן לכך שהעסק שלכם בירידה - למעשה, לעתים קרובות מדובר בהתגשמות תחושות פנימיות שלכם.

אם עבדתם קשה מדי או שאין לכם מספיק תגמול, או שאם ציפיות מוקדמות שלכם עוד לא התממשו, קל מאוד לחוש שאבדה תקווה או שהעסק שלכם לא יכול לייצר הצלחה עתידית. אל תתנו לזה להוריד אתכם. קחו צעד אחד לאחור ועשו הערכה אובייקטיבית, קבלו פרספקטיבה של אדם נוסף כך שלא תהיה מושפעת מההטיות שלכם.

 

 

5. אתם מרגישים מנותקים או לא יעילים

זהו סימן העל של שחיקה: אתם הולכים לעבוד ועושים דברים אבל אתם מרגישים מנותקים או לא קשורים באופן מוזר. זה מרגיש קצת כמו חוויה חוץ גופנית. ייתכן ואתם גם מרגישים כאילו כל המטלות והפרויקטים שלכם חסרי ערך, או לפחות לא שווים את זמנכם.

תחושות אלה של ניתוק וחוסר יעילות נוטות להיווצר לאחר תקופות ממושכות של חזרתיות, בשילוב עם ציפיות לא ממומשות. אין דרך קלה לפצות על כך, אבל ניתן להתמקד יותר בעבודה שמובילה לתוצאה, או לחשוב ברטרוספקטיבה על המוטיבציה שגרמה לכם לפתוח את העסק מלכתחילה, ולהציב זאת בעדיפות עליונה במהלך השגרה היומיומית שלכם.

 

 

מרבית האנשים יחוו שחיקה בשלב כלשהו בחיים שלהם, בקריירה, בתחביב או במוסד אחר. זה נורמלי וזה נפוץ, אם כי לא ממש בריא.

כאשר אתם מגיעים לשלבים הסופיים של שחיקה, אין זה סימן שלא נועדתם לעשות זאת וזה לא סימן של כישלון. אלא, זהו סימן שהשקעתם יותר מדי מעצמכם ביוזמה ואתם כמעט יכולים להתייחס לכך כנקודה לגאווה. עדיין, שחיקה אינה יעילה או נעימה ולכן עליכם לנטר אותה באופן פעיל ולנקוט בצעדים כדי למנוע אותה.

תגובות

1. יזם2 | 4 מאי 2016

הפתרון לא כל כך ברור, הבעיה כן


2. יזם | 25 אפריל 2016

אני שחוק. והכתבה הזו לא חידשה לי כלום (וגרוע יותר - בזבזה לי דקה מהחיים)


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.