מתוך "שערי שמים", איור - נדב נחמני.
11 מאי 2016 | מערכת StartIsrael
פנים.יום.זיכרון - מיזם ההנצחה הייחודי של בית אבי חי

זו השנה החמישית שבה מגזין האינטרנט של בית אבי חי מוביל את מיזם ההנצחה הייחודי "פנים.יום.זיכרון" - מיזם הנצחה אמנותי המפגיש אנימטורים וסיפורי זיכרון אישיים על חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. הפרויקט הוא תוצר של מפגש בין סיפורי משפחות החללים לבין יוצרי אנימציה, המבקש למלא את הצורך בסרטים מנציחי זיכרון המדברים בשפה עכשווית ובעלי משמעויות נוספות מעבר ליום הזיכרון בלבד.

זו השנה החמישית שבה מגזין האינטרנט של בית אבי חי מוביל את מיזם ההנצחה הייחודי "פנים.יום.זיכרון" - מיזם הנצחה אמנותי המפגיש אנימטורים וסיפורי זיכרון אישיים על חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה.

 

פרויקט "פנים.יום.זיכרון" מבקש לרתום את הטכנולוגיה להחייאת רסיסי זיכרון אלה ולשיתופם עם כולנו ולמלא את הצורך בסרטים מנציחי זיכרון המדברים בשפה עכשווית, מתוך אמונה כי הזיכרונות נושאים משמעות מעבר ליום אחד בשנה. בית אבי חי בירושלים, יוזם ומוביל הפרויקט פנה אל יוצרים מתחום האנימציה בבקשה להנציח רגעי מפגש וחסד, רגעים מהחיים. 23 משפחות יקרות ניאותו לפתוח את לבן ולשתף את היוצרים בסיפור אישי וברגע בלתי נשכח שמסמן עבורן את זה שאיננו, מתוך תקווה שסנונית זו תהיה תחילתו של מאגר זיכרונות וירטואלי ישראלי רחב ממדים.

 

 

לזכרו של ארז עידן. יוצרים: neko productions

 

 

יטבת פייראיזן-וייל, עורכת אתר האינטרנט של בית אבי חי: "לכל אדם יש עולם פרטי משלו, עולם  שבו הוא מרשה לעצמו לחלום, לאהוב, להשתעשע. השנה בחרנו להנפיש ארבעה סיפורים המאפשרים לנו להתוודע אל רגעים אישיים מחיי הנופלים ומעבר למבט האישי, דרך רגעים אלו אנו מקבלים הצצה חטופה לפנים המגוונות המרכיבות את הפסיפס הישראלי המורכב שלנו. התחלנו את הפרויקט תוך חשש מהתגובות לחיבור הלא טריוויאלי בין אנימציה לשכול, אולם כבר במהלך העבודה חשנו את עוצמת הסרטים, את הכוח הנדיר שיש באנימציה לברוא עולם ולהחיות רגעים אבודים. התגובות שאנו מקבלים נרגשות מאוד, הן מקרב המשפחות השכולות והן מקרב צופים בארץ ובעולם. זו השנה החמישית לפרויקט ואנו חשים כיצד לאט לאט נוצר מאגר זיכרונות וירטואלי שהוא כל כך אישי אך בד בבד לאומי -ישראלי".

 

 

לזכרו של אורי גרוסמן. יוצרים : גיא חרל"פ וספי גייגו

 

 

 

יובל מלחי, האחראי על מדיה חברתית, קידום ברשת ופיתוח תוכן בבית אבי חי, סיפר לנו על תהליך העבודה ועל התגובות של המשפחות השכולות לתוצאות:

"מדובר בתהליך מאוד רגשי ומורכב ואנחנו משתדלים לעשות אותו בצורה מאוד רגישה. התהליך כולו ארוך מאוד ונמשך למעלה משנה: אנחנו עורכים תחקירים לעומקם מכל מיני מקורות ובוחרים באלו מהם ניתן להפיק תסריט עם התחלה-אמצע-וסוף. את הסיפורים הנבחרים אנחנו שולחים לאנימטורים שמציעים תסריט לסטוריבורד, שזה בעצם התמונות שמספרות את הסיפור ומה אמור להיות בסרט האנימציה. לאחר בחירת האנימטורים מתחיל תהליך העבודה על הסרט עצמו. תהליך האנימציה ארוך ומורכב מכיוון שצריך להחליט מראש מה יהיה בכל שניה בסרט, בניגוד לסרט מצולם שיכול לעבור עריכה.

בפרויקט הזה אנחנו מנסים להחיות איזשהו רגע בחיים ולאו דווקא את הדרך שבה נפלו החללים, אנחנו מנסים להנציח את מי שהם היו, מה שהחיים היו עבורם. לאורך הדרך מתקיים דיאלוג עם המשפחות, אך רק לאחר שהפרויקט קורם עור וגידים ולפני שהסרט עולה לאוויר הן מקבלות אותו לצפייה, וזאת כדי לא לעורר אשליות בשלבים מוקדמים מדי.

התגובות לסרטים הן מדהימות, למשל התגובה המרגשת שקיבלנו השבוע ממרים פרץ, אימם של אוריאל ואלירז זכרם לברכה, שבה היא כתבה לנו שהצלחנו להחיות בסרט קצר רגע כל כך משמעותי מהחיים של הבנים שלה "בכל צפייה אני פוגשת אותם.. כל כך אמיתיים וכל כך חיים". יש הורים שהסרטים האלו מהווים עבורם תהליך תרפויטי ממש להתמודדות עם השכול, הורים מספרים לנו שהם צפו בסרט בפעם הראשונה והשנייה ורק לאחר 20 פעמים הם גילו פרטים כל כך מדויקים שלא ראו בפעמים הקודמות. חלק מהמשפחות חוזרות לסרטים האלו כמקור של נחמה, בפרט בעידן הזה של הנצחה וירטואלית שמקבלת מקום מאוד משמעותי, המשפחות מאוד מתרגשות מכך. עבורנו, בתור היוצרים והמפיקים של כל הפרויקט הזה, מדובר בעשייה משמעותית בה אנו חלק מתהליך עמוק של קבלה ופרידה ושימור הזיכרון של הנופלים  וזה דבר מאוד מרגש ועוצמתי."

 

 

לזכרה של טלי בן ארמון. יוצרים: פיל אנימציה pil animation

 

 

בבית אבי חי סבורים כי פרויקט זה מעלה היבטים חשובים שיכולים להירתם גם למטרות למידה והרחבת התובנות על משמעות יום הזיכרון ומושג הזיכרון בכלל, מוות והחלל האדיר שנפער אחריו, הפער בין כאב ואובדן פרטי ללאומי ונושאים נוספים שעשויים להתקשר לשדה המשמעויות האלה והסתעפויותיו המרובות. בשונה מקריאה בטקסט כתוב, האזנה לסיפור או עובדות מאורגנות בצורה לינארית ומוסדרת, הצפייה בסרט מאפשרת לייצר פתיחה שונה לדיון המתעוררת מבעד להופעתו של הדימוי הויזואלי, שביכולתו להציף תחושות, מחשבות, שאלות ובראש ובראשונה תגובות רגשיות ואינטלקטואליות, שעל פי רוב לא יכולות להתקבל אחרת. לפיכך מציעים בית אבי חי בשיתוף עם סנונית - עמותה לקידום חינוך מתוקשב מיסודה של האוניברסיטה העברית, מערכי שיעור המותאמים לגילאים שונים ומבוססים על פרויקט ייחודי וחשוב זה.

 

 

לזכרו של יהודה קן-דרור. יוצרים: מור ישראלי ועידן ברזילי

 

 

גם בשנה זו יצטרפו אל הפרויקט ארבעה סיפורים המנציחים רגעי זיכרון דרך אנימציה. הסרטים החדשים מספרים את סיפוריהם של מקס שטיינברג שנפל במהלך צוק איתן בשנת 2014, יוסי מועדי שנפל בשנת 2008 במהלך עופרת יצוקה, טקלה טירואיינטאשר שנרצחה בפיגוע בבאר שבע בשנת 2004 והאחים אוריאל ואלירז פרץ, אוריאל נפל בלבנון בשנת 1998 ואלירז בעזה בשנת 2003. זכרם לברכה.

.

 

לזכרה של טקלה טירואיינט. יוצר: נדב נחמני

 

כל הסרטונים יהיו זמינים לצפיה ביום הזיכרון בעמוד הפרויקט באתר האינטרנט של בית אבי חי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.