26 מאי 2016 | מערכת
מיוזמה לעסק - אמנות הניהול

נקיטת יוזמה היא רק הצעד הראשון בדרך לעסק רווחי ומניב. כדי להצליח במשימה צריך להכיר את המאפיינים שחולקים מנהלים ויזמים וכמובן לזכור שמדובר על תחום דינאמי, גמיש ומגוון.

נקיטת יוזמה היא רק הצעד הראשון בדרך לעסק רווחי ומניב. כדי להצליח במשימה צריך להכיר את המאפיינים שחולקים מנהלים ויזמים וכמובן לזכור שמדובר על תחום דינאמי, גמיש ומגוון.

 

 

עולם הניהול נתפס בשנים האחרונות בתור אמנות מודרנית. אם בשנת 2012 חלקם של המועמדים שפנו ללימודי עסקים וניהול באוניברסיטאות ובמכללות בארץ היה 12.2%, הרי שבשנת 2015 בחרו בו 6.7% מהסטודנטים בלבד. עדיין יש יותר סטודנטים לניהול במכללות מאשר באוניברסיטאות, אבל המגמה השלטת היא לשלב את המקצוע יחד עם תחומי עניין נוספים. כמו כן, ניהול בפני עצמו כבר לא מספיק כדי להשיג יתרון בשוק העבודה. ניהול הופך להיות אמנות שמחייבת גמישות, איזון, דינאמיות ומחשבה מחוץ לקופסא.

 

 

על אף האמור לעיל, חשוב לזכור שנכון לשנת 2015, 90% מתחומי הלימוד במכללות החוץ תקציביות בתואר הראשון הם בתחומי מדעי החברה, עסקים ומדעי הניהול ומשפטים. המשמעות היא שהסטודנטים לא מוותרים על לימודי מנהל עסקים – אלא פשוט מחפשים כיצד להפיק מהם ערך מוסף.

 

כאן צריך לשאול מהן נקודות הדמיון בין מנהלים ואמנים וכיצד זה בא לידי ביטוי?

 

 

מנהלים ואמנים: מצא את ההבדלים

המאפיין הבולט שמשותף למנהלים ואמנים הוא יזמות. כל אמן יודע שצריך רעיון כדי להגיע ליצירת אמנות, וכל מנהל יהיה מוכן להעיד בגוף ראשון שזה בדיוק התהליך בו יוזמה הופכת לעסק. יזמות מבוססת על חיפוש פתרונות למצבים מורכבים ועל נקיטת פעולה להשגת המטרה. ארגז הכלים של האמן אמנם שונה מזה של המנהל, אך מאפייני התחום דומים ואולי אפילו זהים. יתרה על כך, שניהם צריכים חוש מולד: כל אחד מאתנו יכול להיות מאוד טכני בעשייה היום יומית שלו על ידי למידה, אבל מנהלים ואמנים חייבים מבנה אישיות מסוים כדי להצטיין. קווי האופי הם אלו שמייחדים את האמן והמנהל והופכים אותם לפקטור יוצא דופן בנוף.

 

אחרי שמבינים את החשיבות של יזמות וחוש מולד עבור האמן והמנהל, אפשר להתייחס גם למאפיין שבדרך כלל נחבא אל הכלים: סימן היכר וחותם אישי. בסופו של דבר, מנהל שבולט לטובה הוא מנהל שמזוהה עם סגנון משלו. בדיוק כמו שאמן יהיה מזוהה עם סגנון או יצירות ספציפיות, המנהל משתמש, גם באופן בלתי מודע, בסגנון שעולה בקנה אחד עם מבנה האישיות שקיים אצלו. סימן היכר וחותם אישי מאפשרים למנהל ולאמן להציע את שירותיהם לקהילה. המנהל משתמש בסימן היכר כדי לבלות מול מנהלים אחרים, בעוד האמן מקפיד לשמור על הסגנון שמזוהה איתו על מנת להעביר מסרים לחברה ולציבור הרחב.

 

 

 איך כל זה משפיע על עולם התעסוקה?

תמונת המצב בתחום המנהיגות, הניהול והאמנות מעלה מסקנות מעניינות. ראשית, כיום ידוע שערך שנוצר בארגון או בחברה הוא תמיד תוצאה של רצף צעדים לאורך זמן. הצעדים צריכים להתבצע כראוי, בסדר ובזמן הנכונים כדי להשיג תוצאות. את זה מבינים אפילו אמנים בתחילת דרכם ומנהלים ללא ניסיון. שנית, המפתח להצלחה הוא כנראה היכולת לספק את הערך המתאים לקהל היעד. גם כאן קיימים מאפיינים שמשותפים לאמן הקלאסי ולמנהל המודרני. שניהם צריכים להיות ערניים לשינויים ולהישאר עם אצבע על הדופק כדי להיות רלוונטיים.

 

לסיכום, שוק התעסוקה המודרני מעדיף אמנים שמתפתחים עם השנים ולא מנהלים שמוסמכים לבצע פעולה אחת בלבד לאורך זמן. זהו תחום שמתאפיין בגמישות, דינאמיות ומגוון של אפשרויות. היכולות של האמן והמנהל מקבלות ביטוי על בסיס יומי בשוק התעסוקה הנוכחי ואפשר לראות את זה בכל התחומים, בכל הענפים ובכל העולם. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.