26 יוני 2016 | ג'ייסון דה-מר
5 עסקים שכמעט נכשלו והוכיחו לנו מדוע משתלם להמשיך

לא משנה עד כמה הרעיון העסקי שלכם טוב או מבטיח, יהיו זמנים בהם כיזמים אתם תתהו האם החברה שלכם אי פעם תהיה הצלחה. מרבית העסקים המצליחים חווים קשיים, לעתים במשך שנים, לפני שהם מצליחים לבסוף לעבור לשלב הבא ולחוות עלייה בפופולריות ובהכנסה. הביטו בחמש חברות אלה כדוגמאות מאירות עיניים.

 

לא משנה עד כמה הרעיון העסקי שלכם טוב או מבטיח, יהיו זמנים בהם כיזמים אתם תתהו האם החברה שלכם אי פעם תהיה הצלחה. סיפורי הצלחה של בן לילה, מעוני לעושר, פופולריות מתפוצצת של מתי מעט, התפשטו בתרבות הסטארטאפ הקולקטיבית שלנו, והובילו יזמים צעירים וחסרי ניסיון לראותם כמסלולים טיפוסיים לעסקים.  

"מעוני לעושר" פשוט לא משקף את המציאות.

 

 

מרבית העסקים המצליחים חווים קשיים, לעתים במשך שנים, לפני שהם מצליחים לבסוף לעבור לשלב הבא ולחוות עלייה בפופולריות ובהכנסה. כאשר אנו מסתכלים על חלק מהחברות הגדולות והפופולריות ביותר כיום, עלינו להבין שבמידה והיזמים שלהם היו מסתכלים על המספרים ומוותרים, חלק מהחברות הללו שאנו מכירים כיום לעולם לא היו מגיעות למעמד התרבותי שלהן.

הביטו בחמש חברות אלה כדוגמאות מאירות עיניים:

 

 

1. Apple

הסיפור של אפל ידוע היטב לכולכם, אבל שווה לחזור עליו בשל ההיקף העצום שלו. לאחר עלייה ויצירה של מוצרים באמת ייחודיים וכאלה ששינו את המשחק, אפל חוותה נפילה. במהלך 12 שנים, החדשנות והפופלריות שלה היו בנסיגה, לאחר שב-1985 המוח הממציא ביותר בחברה, סטיב ג'ובס, עזב. עד שסטיב גובס חזר לעבוד ב-1997, החברה הייתה בהפסדים והתקרבה קרוב יותר ויותר מדי שנה לפשיטת רגל.

אולם לאחר קמפיין מיתוג מחדש מוצלח, iMac חדש ובנייה מחודשת יציבה של ציפיות הצרכנים, אפל הפכה עצמה לאחת החברות הגדולות והמצליחות ביותר בעולם. זה התרחש רק לאחר 12 שנים של נסיגה.

 

 

2. FedEx

מרביתנו לא זוכרים ש-FedEx פרצה כמתחרה לוגיסטית רצינית - למעשה היא קיימת מאז 1971. אנחנו לא עוסקים בסיפור הישרדות של תאגיד ענק בשווי 30 ביליארד דולר כפי שאנו מכירים אותו כיום. לאחר מספר שנים של פעילות יציבה, עליית מחירי הגז וקשיים לוגיסטיים גרמו לחברה לאבד מיליוני דולרים בחודש. בשלב מסוים, ממון החברה הגיעה לכדי 5000$. הודות לפעולה מיומנת, החברה הצליחה למנוע את תקופת היובש העצומה והפכה להיות האימפריה המרוויחה, המשמרת את עצמה שאנו מזהים כיום.

 

 

 

3. Airbnb

Airbnb היא עוד חברה השווה מילאירדים המזוהה ככוכב עולה בעולם הסטארטאפים- שחקן שנראה כי התהווה בן לילה וצמח למשהו עצום. אולם, זה לא בדיוק המקרה. כאשר היא התחילה ב-2008, החברה התקשתה למצוא אחיזה. משקיעים גדולים מעמק הסיליקון ויתרו על הרעיון, והיה על הצוות להסתפק בסידור פיננסי מאולתר- כמו יצירת קופסאות קורנפלקס מותאמות כדי לסגור את החודש.

בזכות התמדה ללא פשרות, צוות החברה לבסוף מצא את ההשקעות להן הוא היה זקוק ובנה את האימפריה שאתם מכירים כיום. 

 

 

4. Evernote

למרות קושי שנתקלה בו לאחרונה, Evernote היא אפלקיציה (וחברה) מאסיבית מצליחה והמנהיגה הברורה במונחים של תוכנות ארגון ורישום. ב-2008 כאשר החברה עוד היתה בחיתוליה, המייסד Phil Libin, קיבל את ההחלטה הקשה לסגור את החברה סופית, כאשר הבין כי היא כנראה לא תצליח להתרומם. 

אז, בתהפוכות הגורל, משקיע מעבר לים הבטיח 500,000$ כדי להעניק למוצר עוד מומנטום - ודחיפה זו הייתה מספקת כדי לתת לEvernote את הבסיס שנזקקה לו כדי להצליח.  

 

 

5. Reddit

Reddit היא כרגע אחת מפלטפורמות האונליין הפופלריות ביותר בעולם, עם יותר מ-169 מיליון מבקרים מדי חודש. אבל היא לא התחילה כך, והיא כמעט ונכשלה מספר פעמים לאורך הדרך. כאשר היא הושקה ב-2005, היו לה אפס מבקרים, כמו כל אתר אינטרנט אחר בזמנו. לאחר שחיכו זמן מה והבינו כי משתמשים לא יגיעו בעצמם, המייסדים התחילו להמציא חשבונות פיקטיביים ולקיים דיונים פיקטיביים בפלטפורמה, עד שמבקרים ישימו לב ויתחילו להיכנס.

בקצרה, החברה למעשה פיברקה את דרכה לקדמת הבמה כאשר הבינה שההצלחה לא תגיעה לבד (או בקלות).  

 

 

מה מוסר ההשכל כאן? "אל תוותרו לעולם" נראה קלישאתי מדי ולא אוניברסלי. יש בהחלט זמנים בהם צריך לוותר וזו האפשרות הטובה ביותר. במקום זאת, מוסר ההשכל הוא שלא צריך לקחת את הסימנים הראשוניים של כישלון בצורה חד-משמעית או כלא ניתנים לשינוי. אולי אתם לא מצליחים למשוך משתמשים רבים, או שההכנסות שלכם לא צומחות במהירות לה קיוויתם - אבל אם יש לכם מוצר טוב וצוות טוב, תמיד יש סיכוי להצליח.

אם אתם עוקבים אחרי הסיפורים שלמעלה, הטרנד אינו רק "לדבוק במטרה עד שתצליחו". כל היזמים האלה זיהו שהעסקים שלהם נכשלים והחליטו לשנות משהו במקום לתת לרעיון למות. לכן, אם אתם מאמינים בעצמכם, אל תתנו לרעיונות שלכם למות. במקום, תנו להם להשתנות ולקבל סיכוי נוסף לחיים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.