28 יולי 2016 | דפנה גולד מלכיאור
פתיחה מעולה - כי יש רק הזדמנות אחת לעשות רושם ראשוני

למילים הראשונות שאתם שומעים מבן-שיח חדש, ולדקות - ואולי אף לשניות - הראשונות יש השפעה משמעותית על התחושה שנוצרת בכם כלפיו ועל הרושם שהוא יוצר אצלכם. נצלו את העובדה שהקשב של הקהל הוא הגבוה ביותר בתחילת דבריכם ובסיומם. ככל שתצליחו לתפוס אותם בהתחלה – כך הם יישארו אתכם לאורך דבריכם.

"לשכת הגיוס בבאר שבע. יום קייצי חם. בת עולים חדורת תחושת שליחות, הראשונה ממשפחתי להתגייס. לבשתי שמלה פרחונית חגיגית לכבוד המאורע. בתיק ארזתי מה שעלה בדעתי שאזדקק לו. ביום השני לטירונות המפקדת שולחת אותנו לעלות על מד"ס. על נעלי ספורט דווקא חשבתי. אבל לא על טריינינג... ייתכן מאוד שהייתי הנערה היחידה בתולדות מחנה 80 להקיף בריצה בשמלת קיץ כחולה עם פרחים לבנים... "

 

כיועצת לתקשורת אפקטיבית, כך אני פותחת לפעמים סדנת פרזנטציה אפקטיבית לקהל ספציפי של עולים אקדמאיים, להם אני מעניקה טיפים פרקטיים שיוכלו להשתמש בהם – לא בהכרח בהכנה לטירונות... אבל בהחלט כן לראיון עבודה, פגישות עסקים ואף כיצד להציג את עצמם באירועים משפחתיים. אחרי שאני מציגה את עצמי, אני מסבירה בקצרה "מה ייצא להם מזה?" – נותנת להם סיבה להקשיב ובהמשך מתווה קווי מתאר לסדנא, שידעו להתמצא בכמה חלקים מדובר ומה צפוי בהם.

 

 

למילים הראשונות שאתם שומעים מבן-שיח חדש, ולדקות - ואולי אף לשניות - הראשונות יש השפעה משמעותית על התחושה שנוצרת בכם כלפיו ועל הרושם שהוא יוצר אצלכם. האם הוא מלהיב? עושה חשק להקשיב? נשמע מבין עניין? יהיה לו מה לחדש לכם? הרי, מהי אותה "שיחת מעלית" מפורסמת - נקרתה בדרככם הזדמנות ליצור רושם ראשוני מעניין ומסקרן אצל אדם חדש. אין זמן לספר את כל תולדותיכם או את התכנית העסקית על כל פרטיה. בסך הכל תוכלו, במקרה הטוב, לעורר חשק להמשיך את השיחה ולרצות לשמוע עוד בהזדמנות קרובה. נצלו את העובדה שהקשב של הקהל הוא הגבוה ביותר בתחילת דבריכם ובסיומם. ככל שתצליחו לתפוס אותם בהתחלה – כך הם יישארו אתכם לאורך דבריכם.

 

היזכרו בהזדמנות בה הייתם ישובים בקהל והמילים הראשונות ששמעתם מפי דוברת הכריעו את הכף עבורכם – "יו! איזה כיף יהיה, זאת אחת שיש מה ללמוד ממנה!" או לחילופין – "איזה צנון... איפה פינת הקפה?!"

שווה להשקיע מחשבה בפתיחת דבריכם - ברושם אותו אתם מעוניינים ליצור.

 

מצפיה בהרצאות ה-TED הנצפות ביותר בכל הזמנים, אפשר להתרשם מכך שהדוברים בוחרים בדרכים מעניינות לפתוח את דבריהם. כנראה שלא תיתקלו ביותר מדי "שלום... אני... והיום נדבר על...", אלא מפגן ססגוני של אפשרויות למילות פתיחה: החל מ"כיצד ניתן להסביר אירועים שאינם מתפתחים כפי שצפינו?" (סיימון סינק); עבור דרך "לפני שנים אחדות התקשרה אליי מתכננת אירועים ושיתפה אותי בהתלבטות שלה איך להציג אותי" (ברניי בראון); וכלה ב"כשהתבגרתי החלטתי לחקור את המוח מכיוון שיש לי אח שאובחן כחולה סכיזופרניה" (ג'יל בולט טיילור).

 

בהתאם למעמד, לקהל היעד ולאזור הנוחות שלכם, איזו מין פתיחה נכונה לכם? אולי סיפור אישי – על אפשרות ההזדהות שבו ולמרות החשיפה, או שאלה לא רטורית כהזדמנות לשתף את הקהל ולגייס אותו כבר מן ההתחלה, ואולי ציטוט מעורר השראה, תוך היתלות באילן גבוה ועיגון הרעיון שלכם אצל בר-סמכא בתחום.

 

 

 

אז לסיכום - איך כדאי לפתוח את הפיצ' שלכם כך שיעשה חשק להקשיב עד הסוף וייזכר לטובה?

 

1. התחילו באופן מעורר השראה הקשור ישירות לנושא, למשל – סיפור אישי, שאלה למחשבה, הצהרה דרמטית, ציטוט וכדומה. הימנעו מפתיחה סתמית כמו "שלום, אני דפנה. היום נדבר על...".

2. לאחר הפתיחה המעניינת, הציגו את עצמכם כדי לבסס את היותכם מומחים בתחומכם.

3. ציינו בפני הקהל מה יהיה הרווח שלו מהאזנה לפרזנטציה/פיצ' שלכם.

4. הגדירו מראש את מבנה הדברים בכדי לאפשר למאזינים שלכם מעקב פשוט אחר הנאמר בפרזנטציה עצמה.


 

יזמים ניצבים בפני שלל הזדמנויות לתת פיצ' – בתחרות, בדמו דיי, בפני פאנל משקיעים, בתהליך קבלה לאקסלרטור, ומתי לא. רושם ראשוני מקורי, מדליק, אנרגטי – כזה שנותן פרומו למיטב שיש לכם להציע - ישמש תפאורה מוצלחת למה שיש בדעתכם להגיש לקהל.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.