20 יולי 2016 | בת שבע משה
איך לעודד את הילדים לחשיבה יזמית בחופש

במהלך החופש הגדול לרבים מבני הנוער יש זמן פנוי, אותו ניתן לנצל לישיבה מול הטלוויזיה או משחק במחשב. עם זאת, בני הנוער שופעים רעיונות רבים למיזמים עסקיים, חלקם פשוטים וחלקם מורכבים. החופשה הארוכה יוצרת הזדמנות לעודד את אותם בני נוער לפעילות יזמית ראשונה, אשר תמצה את כישוריהם השונים, תעודד יצירתיות, תושייה, תלמד על ערכו של הכסף ועבודה קשה, ואף תעניק להם תחושה של הצלחה והנאה מתוצר פרי ידיהם

במהלך החופש הגדול לרבים מבני הנוער יש זמן פנוי, אותו ניתן לנצל לישיבה מול הטלוויזיה או משחק במחשב. עם זאת, בני הנוער שופעים רעיונות רבים למיזמים עסקיים, חלקם פשוטים וחלקם מורכבים. החופשה הארוכה יוצרת הזדמנות לעודד את אותם בני נוער לפעילות יזמית ראשונה, אשר תמצה את כישוריהם השונים, תעודד יצירתיות, תושייה, תלמד על ערכו של הכסף ועבודה קשה, ואף תעניק להם תחושה של הצלחה והנאה מתוצר פרי ידיהם.

 

 

בימינו, מי לא היה רוצה שהילד שלו יהיה ממציא אפליקציית ה- Waze הבאה, ידאג לפתח את עצמו עסקית וגם לסייע לקהילה ולחברה? יזמות מתחילה כבר מגיל צעיר. לילדים מרחב תמרון גדול מאוד והתפיסה היזמית יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של פעולות. כמו כן, היא יכולה להתפתח לבד אצל הילד, אך דרושים הכוונה וחידוד ובסוף הכול מתחיל בחינוך שלנו, ההורים.

יזמות מורכבת מתכונות ומיומנויות רבות ומורכבות, אך דווקא פיתוח תכונות בסיסיות אצל הילדים – יגדילו את סיכוייהם להפוך ליזמים:

 

 

אחריות

יזמות מתחילה מחינוך ללקיחת אחריות. ברגע שהילד לא מצפה שנעשה הכול עבורו, אלא עושה בעצמו. הילד צריך להבין שהוא אחראי על עצמו לדאוג, לתכנן מהלכים, לחשוב קדימה, ולשאת באחריות למעשיו. אנו כהורים צריכים להרגיל את ילדנו לתכנן מה ילבש מחר בבוקר לבית הספר, להכין בבוקר סנדוויץ' לבית הספר, או ברמה הגבוהה יותר – לקיחת אחריות יכולה להיות תכנון אסטרטגיית למידה לקראת מבחן – סדר של זמנים, ארגון קבוצות למידה משותפות, הכנת סיכומים ועוד.

 

 

אתה עוד תגלה את העולם. פיתוח תחושת המסוגלות

היזמות הצעירה תגיע בדרך כלל מתחושות המתחילות בבטן ומתפתחות לכדי מעשים. מתחושת האכפתיות ומתחושה של מחסור בצורך מסוים. כאשר הילד מרגיש שאכפת לו מאיכות הסביבה למשל ושהוא רוצה למצוא פתרון מעשי ושימושי לתופעת הלכלוך בפארקים ובגנים הציבוריים. או כשהילד מרגיש שחסר חוג או תנועת נוער ביישוב שלו והוא רוצה לקדם את העניין. הילד ירגיש באכפתיות ובמחסור ובעיקר בצורך ובאחריות לפתרון הסוגיה. אבל הרובד הבסיסי יותר לעידוד הילד ליזמות – הוא הטמעת תחושת המסוגלות העצמית. אם ילדינו יבינו כי בידיים שלהם טמונה היכולת לשנות דברים שמפריעים להם בסביבתם, החל בבעיה חברתית קטנה ועד פתרון לסוגיות גדולות ומהותיות יותר – רק אז הם יזמו בעצמם שינויים ותהליכים.

 

 

הפער שבין דיבורים למעשים והצורך בהכוונה

יש צורך לתת לילד להבין שיש פער והבדל בין דיבורים לבין מעשים. אם מפריע לך משהו – תחשוב כיצד ניתן לפתור אותו, לא יעזור לך להתבאס או לבכות. אין לחשוב בשבילו, אלא לכוון אותו בשאלות - למה זה מפריע לך? מה נראה לך שאפשר לעשות כדי לפתור את העניין? איזו תכנית עבודה מעשית אתה בונה בכדי לפתור את הבעיה?

 

 

חינוך להתמודדות ולמציאת פתרונות

על מנת להעניק לילד את הגישה היזמית ולפתח בו אותה, יש צורך בשיח, בחיזוקים ובמתן תחושה שסומכים עליו, שיש לו ההזדמנות לפתור דברים לבד, שהוא יכול ומסוגל ולא להאכיל אותו בכפית. לדוגמה, אם הילד מחליט לארגן מסיבת כיתה ולפתע ברגע האחרון הדיג'יי מבטל או שאין מספיק תקציב, אל תנסו למצוא עבורו את הפתרון. תנו לו להתמודד ולמצוא את הפתרון- בוא נשמע מהם הרעיונות שלך, כיצד לדעתך ניתן להשיג עוד תקציב לאירוע. אפשר בהחלט לכוון או לייעץ, אבל הכי חשוב – לתת לו להתמודד עם הבעיה ולפתור אותה בעצמו. כשהוא יצליח לפתור את הבעיה – הוא ירגיש שהוא יכול ותחושות המסוגלות והביטחון יעלו.

 

 

חינוך פיננסי כבר מגיל צעיר

לצערנו, הילדים שלנו לא לומדים על אחריות פיננסית בבתי הספר, איך מתעסקים עם כסף, כיצד מנהלים חשבון בנק, מהו חיסכון ומהי ריבית? על היזם הצעיר להתחיל להבין שיש ערך לכסף, וכיוון שהנושא כמעט ואיננו מצוי בתכנית הלימודים, עלינו ההורים האחריות ללמד אותם איך עובד העולם. מדובר בהכנה חשובה מאוד לחיים. אם לילד יש קופת חיסכון רצוי להסביר לו איך צוברים ומשתמשים בכסף. ללכת איתו לסופרמרקט, להסתכל על מחירים, להשוות מחירים בין מוצרים, להסביר איך עסק מרוויח ואיך הוא יכול להפסיד  – ככה מתחילים להבין איך עובד עולם העסקים. אפילו לקחת אותו לסיבוב בשוק, לצפות במיקוח בין סוחר לקונה, לתת לו לדבר וגם להקשיב. כשילד אינו מבין שלחפצים יש ערך כספי – הוא לא יקפיד לשמור עליהם.

 

 

מה אתה רוצה לעשות כשתהיה גדול?

מאוד חשוב לשאול את הילד מהם היעדים שלו, מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול ולמה. על אף שמדובר בגילאים מאוד צעירים וההחלטות עלולות כמובן להשתנות, חשוב להתחיל לדבר על זה ולהציב מטרות. החשיבה והתכנון יכולים להיות כחלק מזמן האיכות עם הילד. אפשרות נוספת היא לבחור חוגים, קייטנות ומסגרות בתחומי העניין של הילד. המסגרות יפתחו את היכולות, החשיבה והמיומנויות שלו בתחומים רבים.

 

 

פידבק חיובי על הצלחות

שדרו לילד שהוא חכם ושהוא יגיע רחוק. כמובן שלא להגזים ובמינון נכון. הזדמנות טובה לכך יכולה להיות כשהילד מתאמץ להצליח במבחן או במטלה, או בארגון משימה שלקח על עצמו, יש לעודד אותו ולתת לו פידבקים חיוביים – כשאתה מתאמץ אתה מגיע להישגים, אתה מצליח, כל הכבוד!

 

 

 

אתם מוזמנים לפגוש בבני נוער שכבר עושים את צעדיהם הראשונים בעולם היזמות בעזרת עמותת יוניסטרים, המובילה לשינוי חברתי באמצעות מתן הזדמנות לנערים ונערות בפריפריה להקים סטארטאפים.

תחרות יזם השנה לנוער תתקיים ביום 26.7.16 באוניברסיטת תל אביב. במהלך האירוע יציגו מאות בני נוער מ- 13  מרכזי הפעילות ברחבי הארץ, מציגים בתערוכה את המיזמים העסקים והחברתיים עליהם עבדו במהלך השנה. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.