22 יולי 2016 | יוסי דהן
איך נחישות והרבה מזל עזרו ל-Trax לגייס 78M$

בואו לקבל השראה מסיפורה של Trax שבעזרת נחישות והרבה מזל הצליחה לגייס 78M$. קטעים מראיון והאזנה לפודקאסט עם יואל בר-אל, מייסד ומנכ"ל Trax Image Recognition, מספר על החברה שהקים ביחד עם שותפיו, על סיפור הצמיחה של החברה ועל איך נחישות והרבה מזל עזרו להם לגייס 78M$.

כשהיה סטודנט לפיזיקה באוניברסיטת ת"א הוא ייבא צעצועי עץ מצ'כיה ומכר אותם לחנויות בכל רחבי ת"א. כשסיים את לימודיו, התחיל לעבוד בחברת Sun Gard ששלחה אותו לסינגפור לכמה שנים ומשם לניו-יורק לנהל את הסניף האמריקאי של חברת הבת. בגיל 32, כשישב במשרדו המרשים בניו-יורק בקומה ה-54, משקיף לשדרה החמישית, מנהל פעילות שלעשרות מליוני דולרים, מרגיש שהגיע לפסגת השאיפות שלו באותה תקופה, פתאום החליט שהוא לא רוצה לעבוד יותר עבור תאגיד גדול אלא להקים משהו משלו. הוא שכנע שני אנשים שעבדו איתו ב-Sun Gard להקים סטארטאפ בשם Tersus. הוא נסע מטעם Tersus ללקוח בסינגפור. בזמן שהיה שם, הלקוח שלו פשט רגל, אז הוא קנה את החברה שלו, הפך אותה לרווחית ומכר אותה. אחד התנאים של החברה הרוכשת היה שהוא ינהל את הפעילות של החברה במזרח אסיה במשך 3 שנים. אחרי חצי שנה הוא שוב מצא את עצמו עובד בשביל תאגיד גדול ולכן עזב תוך שהוא משאיר לחברה הרוכשת את מרבית סכום הרכישה. ואז הקים את Trax...

 

יואל בר-אל, מייסד ומנכ"ל Trax Image Recognition, מספר על החברה שהקים ביחד עם שותפיו, על סיפור הצמיחה של החברה ועל איך נחישות והרבה מזל עזרו להם לגייס 78M$.

 

 

מתוך הראיון:

"דבר אחד שהוא בוודאי עצה לכל יזם שמנסה לגייס כסף, ולא משנה באיזה שלב הוא, זה לפתח עור של פיל. אם יש משהו שאפשר להגיד על כל המפגשים שלי עם אנשים שמהם רציתי לגייס כסף, ועשיתי מאות מפגשים כאלה של להציג את החברה, של לספר ולבקש כסף, ואני יכול לספור על יד אחת את האנשים שאמרו לי 'תודה רבה אבל אנחנו לא נשקיע בך'. רוב האנשים יגידו לך 'מדהים', 'איזה סיפור יפה', 'עושה המון שכל', 'בא תן לנו לבדוק...', ויגידו לך כל מיני דברים אבל לא יגידו לך 'לא'. אנשים נחמדים – לא רוצים להגיד לך 'לא'. ובמובן הזה זה יכול להיות מאוד מתסכל, כי אתה מנסה לגייס כסף וכל הזמן אתה שומע שזה נראה מעניין, ושעשית עבודה נהדרת, ובסופו של דבר אין השקעה. אז עצה ראשונה זה לפתח עור של פיל וקצת אולי ציניות לגבי כל התהליך. ולדעת שבסופו של דבר מחפשים משקיע אחד. גם אם נפגשת עם 100 ורק אחד השקיע, שזה אחוז אחד של הצלחה בלבד – זה בעצם 100% הצלחה כי מצאת את המשקיע שישקיע. ולכן, זה לא לוותר ולפגוש עוד ועוד ועוד משקיעים."

 

"עצה שנייה זה להקשיב מאוד מאוד טוב למשקיעים – איך הם חושבים ומה הם שואלים. מהניסיון שלי רוב המשקיעים חושבים בדיוק אותו דבר. הם שואלים את אותן שאלות, חשוב להם אותם דברים. חשובים להם כמה דברים עיקריים: גודל השוק – כל משקיע רוצה לדעת שהבעיה שאתה מנסה לפתור היא בעיה גדולה שעומד מאחוריה הרבה מאוד כסף. אז Addressable Market, גודל השוק זו הנקודה שהיא הכי קריטית. נקודה שניה שהיא קריטית זה הצוות. מי היזם? האם זה יזם אחד או יותר? מה התפקיד של כל אחד בצוות? מה מערכת היחסים ביניהם? הרבה מאוד חברות נופלות בגלל הצוות. בין אם שהצוות לא מספיק חזק או שהוא מסתכסך באיזשהו שלב, או שיש מאבקי אגו בין האנשים בצוות וכו'. והדבר השלישי הוא ה-Go-to-Market, ה-Business Model, ואיך יוצרים ערך בהנחה שהפתרון אכן פותר איזושהי בעיה אז איך יוצרים ערך אמיתי לבעלי המניות מפתרון הבעיה הזאת. אז הדבר השני שהייתי ממליץ זה להקשיב היטב לאנשים שאתם נפגשים איתם כי אם הם שאלו שאלה שלא ידעתם עליה את התשובה או הרגשתם שאתם מגמגמים או שאתה פתאום מרגיש לא כ"כ בנוח אז הלכה לך הפגישה – הוא לא ישקיע בך, אבל תלמד מזה ותעשה שיעורי בית כי בפגישה הבאה אתה כבר תהיה יותר טוב. ואחרי שתעשו את זה 10, 20, 50 או 100 פעמים אז הסיפור קולח הרבה יותר וכבר יש לכם תשובה לכל שאלה שתבוא והסיכוי למצוא השקעה הוא הרבה יותר גבוה."

 

"והדבר השלישי זה לא לפחד לבקש עזרה. אני ראיתי את זה כל כך הרבה פעמים. הרבה אנשים פונים אליי לעזרה ואני עוזר לכל מי שפונה אליי – בשמחה אני פשוט עוזר. הרבה אנשים מפחדים לבקש עזרה. או שהם מפחדים כי יש להם רעיון שהוא הכי Breakthroughבעולם ואם יגלו אותו מיד כל העולם יתחיל לעשות אותו דבר. לפעמים הם גם מפחדים לבקש עזרה כי הם אומרים 'למה שמישהו יעזור לי'. יבקשו ממני כסף, או שלא יעזרו לי, או למה הוא יעשה את זה או אני מתבייש או כל מיני דברים כאלה. ולדברים האלה אני יכול להגיד לשכוח מזה, זו פשוט שטות אחת גמורה. א – אנשים שמחים לעזור, בטח אנשים מהתעשייה, בטח אנשים שעברו את אותו תהליך, זה משהו שאני מניח טבוע... אני לא יכול להגיד שזה 100% מהאנשים אבל אני לפחות יכול להגיד שאני והרבה אנשים שאני מכיר פשוט שמחים לעזור. ולגבי הרעיון – אם יש לך רעיון טוב וזה רעיון שלך אז אני לא נתקלתי עד היום במצב שמישהו בא, ביקש עזרה ממישהו, סיפר לו רעיון והמישהו האחר מיד הלך ופיתח משהו דומה, זה לא קורה במציאות. וההפסד של אי-התייעצות או של אי-בקשת עזרה הוא הרבה יותר גדול מהרווח האפשרי של פתיחת דלתות, של הפניות ושל עצות מועילות."

 

יואל בראל, מייסד ומנכ"ל Trax Image Recognition, בעצות מועילות ליזמים לגבי גיוס השקעות.

להאזנה לראיון המלא עם יואל בפודקאסט "יזמות או למות".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.