31 יולי 2016 | בריאן פנה
5 הדרכים בהן AR ו-VR ישפרו את המציאות העכשווית שלנו

בשנים האחרונות, חידושים טכנולוגיים, המלווים ביציאה לשוק של מוצרי חומרה ותוכנה הזמינים לכל כיס, העלו אל פני השטח לא מעט טכנולוגיות נחבאות אל הכלים, דוגמת (augmented reality (AR) ,virtual reality (VR ו-(mixed reality (MR, והפכו אותן ליותר מסחריות מאי פעם. הנה חמישה דברים שצריך לצפות להם בהקשר הזה

בשנים האחרונות, חידושים טכנולוגיים, המלווים ביציאה לשוק של מוצרי חומרה ותוכנה הזמינים לכל כיס, העלו אל פני השטח לא מעט טכנולוגיות נחבאות אל הכלים, דוגמת (augmented reality (AR) ,virtual reality (VR ו-(mixed reality (MR, והפכו אותן ליותר מסחריות מאי פעם.

 

המשקיעים שרצו אחרי הטרנדים, והכספים הגדולים שנשפכו לתעשייה הזו ממשיכים לתדלק את השוק, שממשיך לגלות סימני צמיחה - ואפילו צמיחה מהירה במיוחד. בקיצור - AR ו-VR- ״מציאות מדומה״ ו״מציאות רבודה״ - ישאירו חותם על העולם שסביב לנו בכמה דרכים מעניינות. הנה חמישה דברים שצריך לצפות להם בהקשר הזה:

 

 

1. בידור עם חיבור 

כן, אם צריך לחשוב על יישום הכי טבעי עבור  AR ו-VR הרי שהוא צריך לבוא מתחומי הבידור והמדיה. AR ו-VR מאפשרים למעצבים לסוגיהם ליצור חדשות לבקרים רמות חדשות של בידור שלא רק ״מבדר״, אלא אף קושר ומחבר את המשחק ליוצרי היישום וזה כבר מכניס אותנו לאזור של ״החוויות היותר אינטימיות ויותר רגשיות״. דוגמה טובה לכך שטכנולוגיית ה-VR כבר הגיעה לבגרות מסוימת ולבשלות כפלטפורמת הדור הבא של סיפור הסיפורים, ניתן היה למצוא בפסטיבלי ״סאנדנס״ האחרונים, שם במסגרות שונות הוצגו למעלה מ-30 ״חוויות״ VR, כולל כמה עבודות שהוגדרו ״מיצבי VR קולנועיים״.

 

מוזיאון Moma האמריקני, אף הגדיל לעשות בשנה שעברה ובתערוכת הרטרוספקטיבה של ביורק, התמקד בקליפ קולנועי בן 10 דקות שנקרא ״אגם שחור״, שהציג על מסך רחב וסיפק חוויית צפייה פנורמית באיכות גבוהה והמחיש למבקרים כיצד ניתן לעשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לטובת יצירת אמנות רבת עוצמה.

 

 

 

בזירה אחרת, של המשחקים, למעצבים יש כר פעולה נרחב ביותר לסיפור סיפורים מסוג חדש. לדוגמה, מנוע המשחקים Stingray 3D, המשמש כתוכנת רינדור בזמן אמת, המפשט בצורה דרמטית את הליך יצירת המשחקים הדיגיטליים, בין אם מדובר באמנים, יוצרים ומפתחים המעורבים בתהליך, כשהוא מאפשר לברוא עולמות שלמים ומהפנטים. כך לדוגמה, המשחק Adr1ft של חברת ThreeOneZero, הזמין ל-PC, ניתן למשחק תוך שימוש באוקולוס ריפט. הוא נבנה תוך שימוש במנוע Unreal Engine ההיפר ריאליסטי, וסיפק תכני תלת ממד שנוצרו באמצעות תוכנות האנימציה לתלת מימד - 3ds Max ו-Maya.

 

 

 

 

2. מבנים טובים יותר

אותן טכנולוגיות מתקדמות שמשנות כיום את עולמות הבידור והמדיה יכולות להשפיע במידה דומה על תחום שונה לחלוטין, אך חשוב לא פחות: סביבת הבנייה. מנוע ה-Stingray שהוזכר קודם לא נולד רק עבור משחקים. כמנוע רינדור בזמן אמת הוא יכול להוות כלי רב ערך עבור עיצוב מבנים, כשהוא מסייע לאנשי המקצוע להכניס ויזואליזציה לפרויקטים שלהם, לבצע סימולציות מהירות של עיצובים ותכנונים ולהציע ולהדגים ללקוחות, כיצד המבנים היו ״עובדים״ אילו נבנו ב׳שטח׳.

 

משתמשים יכולים גם לקחת מידע רב ערך מתוך מה שמכונה בתעשייה BIM - building information models ולשלוח אותו ליישום VR. כתוצאה מכך, במקום להסתכל על עיצוב מבנה על מסך דו-ממדי, משתמשים יכולים ׳לטייל׳ בתוך המבנה ממש כאילו היו שם בעצמם, ולחוות היבטים שונים של החללים - ובאיכות ויזואלית גבוהה. נתון זה לא רק מאפשר למעצבים לתקשר טוב יותר את הרעיונות והכוונות שלהם, ללקוחות, אלא מבטיח שהמבנים שהם מתכננים אכן תואמים לציפיות של הלקוחות.

 

 

 

 

3. לתכנן מכוניות

לא מעט מעצבים בתעשיית הרכב העולמית משתמשים עד היום במודלים מחמר כדי להסביר ללקוחות כיצד ייראה המוצר הסופי. אבל, מה אם ניתן לחוות את עיצובה של מכונית חדשה בעיצוב בגודל מלא? וזה בדיוק מה שסביבות ה-VR וה-AR יכולות לעשות. כל האלמנטים הקטנים שעושים עיצוב מכונית למוצלח, מאלה שתורמים לארגונומיה (למשל, כמה צריך הנהג למתוח את ידו בניסיון להגיע לדשבורד), את כל אלה ניתן לחוות בצורה הרבה יותר מדויקת כאשר המעצבים יכולים להרגיש כאילו הם יושבים ממש בתוך המכונית, במקום לראות את העיצוב בדו-ממד על מסך המחשב.

 

פתרון שזכה לשם VRED יכול בהחלט לעשות זאת. מדובר בתוכנת ויזואליזציה שמסייעת למעצבי מכוניות ולמהנדסים ליצור פרזנטציות של מוצרים, לבחון עיצובים ולבנות אבות טיפוס וירטואליים. VRED יכול לעבוד בשיתוף עם AR כדי להכניס מידע בתלת ממד לעיצובים השונים. כך, ניתן לראות כיצד ומה קורה עם חומרי עיצוב שונים וכיצד הם משתלבים בעיצוב הסופי של המכוניות. כיום החברות וולוו ופולקסוואגן כבר עושים ניסיונות ראשונים בתחום זה. וכן, VRED אף עובד בתיאום לא עם האוקולוס ריפט, ועם ה- HTC Vive’s VR head mounted displays -HMDs.

 

 

4. הדרכות ואימונים

לתעשיות ׳כבדות׳, כמו בנייה, מתקני גז ונפט ואחרים, ל-טכנולוגיות ה-AR וה-VR יש פוטנציאל רב באספקה של הדרכות וירטואליות בתנאי שטח, תוך נתינה למשתמשים את החוויה של להיות שם, עוד לפני ההגעה לשם. דמיינו מתקן נפט במפרץ הפרסי, או אתר בנייה באמצע יערות העד של ברזיל. אלה לא רק יעדים מרוחקים, אלא מדובר גם במקומות מסוכנים לשהייה. באמצעות שימוש בציוד VR, ניתן לבצע סימולציה של הסביבות הללו כדי להרגיל ולתרגל עם עובדים את השהייה במקומות החדשים - עוד הרבה לפני ההגעה עצמה לשטח, תוך אפשרות להדרכה מפורטת.

 

בתנאי שדה, מציאות מעורבת יכולה בהחלט לסייע ככל שמדובר בתיקונים ותחזוקה. תיקון חלק מורכב במנוע מטוס סילון, הופך למשימה קלה בהרבה כאשר ניתן לקבל כהקרנה למשקפיים החכמים שכבות נוספות של מידע תוך כדי העבודה. חברת מקורות, אחת מעשר חברות המים המובילות בעולם, בחרה במשקפיים החכמים של אפסון, ה-Moverio BT-200, ובמערכת תוכנה של חברת הסטארט-אפ הישראלית FieldBit, לטובת שימוש של אנשי התחזוקה בחברה. מהנדסי וטכנאי החברה, יוכלו להיעזר במשקפיים לטובת ביצוע מטלות אחזקה מורכבות, תוך אימות באופן אוטומטי שהמטלות אכן התבצעו על פי הגדרות פרוטוקול שהוזן מראש. האפליקציה מדריכה את אנשי התחזוקה בביצוע משימות, מציגה על גבי המשקפיים גם את השלבים השונים של הוראת העבודה, שרטוטי החשמל והוראות היצרן, ומאפשרת הזנת מידע מהשטח - כל זאת בידיים חופשיות ופנויות לעבודה.

 

 

 

5. חינוך מתוגבר

מה קורה כאשר משלבים AR, VR וטכנולוגיית לכידת מציאות (reality capture)? מקבלים מגוון הזדמנויות עבור תחומי הלימוד והחינוך. בפרויקט רב חשיפה, נסרקה באחרונה בתלת ממד יחידת הנחיתה על הירח של אפולו 11. הסיבה: הרכב החל להתפורר. והתוצאה: עותק דיגיטלי שלם של היחידה, כך בהחלט ניתן לחלוק עם אחרים את העיצוב בשלמותו ואולי אף לייצרו מחדש יום אחד - והכל לצרכים לימודיים. שילוב עם יכולות ה-AR וה-VR מאפשר לתלמידים בכיתות ברחבי העולם הלומדים על המסע לירח, והמצוידים במשקפיים מיוחדים, ׳לצעוד׳ למעשה לתוך רכב החלל ולחוות מיד ראשונה את ההתרגשות שבכך.

 

 

 

מציאות חדשה ומסעירה

אנו נמצאים כעת בתחילתה של תצורת מחשוב חדשה, שיש לה פוטנציאל לשנות דרמטית את הדרך בה בני האדם מתקשרים עם מדיה ועם מידע דיגיטלי. חברות המעודדות חדשנות, כבר מקיימות כבשגרה מפגשים טכנולוגיים עם נציגי התעשייה, על מנת לשמוע, ללמוד ולחלוק ידע על התחום. כשלכל המעורבים אין ספק: המציאות שלנו הופכת בהדרגה לרבודה, וירטואלית ומעורבת, כשתוך כדי התהליך נוצר עולם חדש, שונה המחובר אלינו כפי שלא היה בעבר. הטכנולוגיות האלה אינן רק טכנולוגיות ״מדליקות״. יש להן את הפוטנציאל לעצב את הדרך בה אנו מדמיינים, מעצבים ויוצרים - ושלא לומר ״חווים״ - מסרטים ומשחקים, דרך בתים, מכוניות ועד לימוד והדרכה. אז כן. יש למה לצפות...

 

 

* המאמר פורסם לראשונה באנגלית במגזין Techonomy

תגובות

1. pixelman | 3 יולי 2017

נשמע כמו פרסומת נואשת לstingray...שחררו... אין סיכוי מול unity/unreal ...


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.