4 אוגוסט 2016 | דוראל ישי
פיתוח למובייל: Native או Web?

אחת מהדילמות הראשונות בהן נתקל יזם סטארט-אפ למובייל בתחילת דרכו היא: באיזה פלטפורמה לפתח את הסטארט-אפ? כיום, ישנן כמה וריאציות לפיתוח מובייל כאשר כל אחת מתאימה לשוק מסוים, וטומנת בחובה יתרונות וחסרונות. הפיתוח מתחלק בצורה גסה לשני אפיקים: פיתוח Native ופיתוח Web. מאמר זה יסקור את שניהם.

אחת מהדילמות הראשונות בהן נתקל יזם סטארט-אפ למובייל בתחילת דרכו היא: באיזה פלטפורמה לפתח את הסטארט-אפ?

כיום, ישנן כמה וריאציות לפיתוח מובייל כאשר כל אחת מתאימה לשוק מסוים, וטומנת בחובה יתרונות וחסרונות.

נקדים ונסביר כי הפיתוח מתחלק בצורה גסה לשני אפיקים: פיתוח Native ופיתוח Web.

 

פיתוח Native הינו למעשה פיתוח אפליקציה בהתאם לפלטפורמה עליה היא בנויה. לצורך העניין, אפליקציה לאנדרואיד תכתב לרוב בשפת JAVA או C++/Cואפליקציית אייפון תכתב עם שפת התכנות Objective – C או  swift.

מאידך, פיתוח Web הינו פיתוח של אתר אינטרנט דינאמי שהותאם לתצוגה בפורמט מתקדם מאוד של HTML למכשירים סלולאריים. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר הינה HTML5.

 

 

כעת נשאלת השאלה, מה היתרונות של כל שיטה?

לרוב, אפליקציות Native מספקות חווית משתמש טובה יותר, ומאפשרות ביצועים חלקים יותר ביחס לאפליקציית Web. בנוסף, אפליקציית Native מאפשרת הצגה ויזואלית טובה יותר, ברוב המקרים.

מנגד, גם יתרונות פיתוח ה-Web הינם רבים ומשמעותיים. אפליקציה המפותחת בצורה זו, קלה וזולה לתחזוקה בהרבה מאפליקציית Native. בנוסף, במידה ומחליטים לפתח אפליקציה גם לאנדרואיד וגם לאייפון, זמני הפיתוח באפליקציית Web הינם קצרים יותר בצורה משמעותית, ודורשים מיומנות פחותה, מה שמאפשר להוזיל את המחיר בצורה משמעותית. בנוסף, במידה וברצוננו לחדור לשוק הכללי, ולייעד את האפליקציה למספר רב של מכשירים, ההתאמות הנדרשות בפיתוח Web פשוטות יותר מאשר ההתאמות הנדרשות בפיתוח Native.

חשוב לזכור שלכל שיטה ישנם גם חסרונות, כאשר פיתוח Native, יאריך את זמן הפיתוח בצורה ניכרת, והעלויות של פיתוח זה יהיה גבוהות, בעוד שבפיתוח Web לא תמיד מתאפשרת גישה לתכונות מתקדמות במכשיר כדוגמת שליטה על הרטט, אנשי הקשר והמצלמה.

 

 

אז במה כדאי לפתח?

השאלה הזאת מחזירה אותי לתחילתו של המאמר, וננסה לענות עליה כעת. כמובן שכל מקרה נבחן לגופו, וישנן אפליקציות שנסתפק בהן בפיתוח Web, וישנן אפליקציות שנאלץ לפתח ב- Native, אך ברוב מוחלט של המקרים, ניתן למצוא את דרך הביניים בין שתי השיטות, ולקבל תוצאה מיטבית, תוך ניצול יתרונות משתי השיטות.

הפיתוח הנ"ל נקרא אפליקציה היברידית, המאפשרת לקחת את היתרונות מכל שיטה. הרעיון הוא להשתמש במעטפת Native, ולהטמיע בתוך המעטפת דפדפן, המאפשר לקבל את היתרונות של פיתוח Web. הקישור בין שתי השיטות נעשה דרך ממשק Javascript, המאפשר את השימוש בשיטה זו.

 

 

אז איך ניתן לכתוב אפליקציה היברידית?

כיום, ישנן כמה וכמה אפשרויות לכתיבת אפליקציה כזאת, כאשר חלק מהפלטפורמות מפורסמות יותר כגון Phonegap ו- jQueryMobile, וחלק מהפלטפורמות הינן אנונימיות יותר, וניתנות לשימוש על ידי החברות אשר כתבו אותן.

הבעיה העיקרית בפיתוח אפליקציה היברידית היא שיש להשתמש בפלטפורמה טובה מאוד, ולהכיר אותה על בוריה על מנת להפיק ממנה את המרב. זאת כיוון שעבודה על פלטפורמה מעין זו יכולה לספק תוצאה מרהיבה מחד, ומאידך לספק תוצאה בינונית מאוד אם אין את הידע להשתמש בה. אם מחליטים לפתח אפליקציה היברידית עם חברת פיתוח תכנה חיצונית, יש לדרוש לראות עבודות קודמות שנעשו בטכנולוגיה זו, על מנת לעמוד על טיב הפיתוח.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.