31 אוגוסט 2016 | דוראל ישי
חשיבות התכנית העסקית

על פי נתונים שהתפרסמו בשנה האחרונה, רק 5% מהסטארט-אפים מצליחים לכסות את ההשקעה, כאשר 2% מהרעיונות מבשילים בסופו של דבר לאקזיט המספק למשקיעים תשואה נאה. השאלה המתבקשת היא איך יתכן שרעיונות כל כך טובים לא מצליחים לייצר כסף? התשובה פשוטה - על מנת שנוכל להפוך את הרעיון שלנו לעסק מצליח, אנו חייבים להיצמד לתכנית עסקית.

בכל רחבי העולם קמות בכל שנה עשרות אלפי חברות סטארט-אפ, אשר מספקות מגוון רחב של מוצרים ושירותים בכל תחומי החיים. החל מרפואה, דרך בידור ופנאי וכלה במשחקים.

על פי נתונים שהתפרסמו בשנה האחרונה, עולה כי רק 5% מהסטארט-אפים מצליחים לכסות את ההשקעה ולהחזיר לבעליהם את המשאבים שהשקיעו, כאשר 2% מהרעיונות מבשילים בסופו של דבר לאקזיט המספק למשקיעים תשואה נאה על ההשקעה.

 

השאלה המתבקשת היא למה זה קורה? איך יתכן שרעיונות כל כך טובים לא מצליחים לייצר כסף?

התשובה פשוטה, אך רובם המוחלט של הסטארט-אפיסטים לא מבינים את הנקודה אשר גורמת לרבים מהם לאבד את כספם. על מנת שנוכל להפוך את הרעיון שלנו לעסק מצליח, אנו חייבים להיצמד לתכנית עסקית.

 

 

תכנית עסקית היא בעצם הדרך של הסטארט-אפ לפרוץ החוצה, ובסופו של דבר גם לייצר ערך למשקיעים. כיום, משקיע מנוסה כנראה לא ישקיע בסטארט-אפ שאין לו תכנית עסקית מסודרת.

חשוב להבין שתוכנית עסקית משקפת גם את רצינות הצוות, שזהו פקטור חשוב מאוד למשקיע. משקיעים רבים יעדיפו רעיון בינוני וצוות רציני מאשר רעיון מצוין וצוות בינוני. וכאשר מגיע צוות למשקיע, עם תכנית עסקית מסודרת, זה גורם לרושם של רצינות וענייניות, ויכול להיות הדבר שיכריע האם תהיה עסקה או לא.

 

 

מה צריכה לכלול תכנית עסקית?

לאחר שהבהרנו את החשיבות של התכנית העסקית, נעבור לבדוק מה יש לכלול בה.

בתכנית העסקית יש לקחת בחשבון משתנים רבים, כאשר מטרת העל היא לבדוק: איך האפליקציה תוכל בסופו של דבר לייצר לנו הכנסות. כמובן שכולנו אוהבים להתעסק בתחום, ועושים את העבודה באהבה, אך אין ספק שללא הכנסות שום דבר לא יוכל להתקדם. יש להבין שהכנסות מאפליקציה הן מגוונות, ויכולות להגיע מעצם הורדת האפליקציה בתשלום, הכנסות מפרסומים, הכנסות משירותים נלווים והכנסות מגרסאות משודרגות. נקודה נוספת שכדאי לדעת היא שישנן אפליקציות רבות אשר מתרכזות בגידול תמידי, ואינן נדרשות להכנסות בשלבים הראשונים, מתוך מחשבה וראייה לעתיד, כאשר הכוונה היא להגדיל את ערכה של החברה, ובכך לייצר ערך לבעלי המניות. חשוב שהתכנית העסקית תכלול אומדנים ומספרים מדויקים ככל שניתן, זאת על מנת לתת למשקיע את התמונה הברורה ביותר על המיזם.

 

התכנית העסקית אמורה לכלול את השלבים אשר יביאו אותנו צעד אחר צעד לכסף הגדול, וחשוב מאוד לעבוד על פי השלבים המצוינים בתכנית. בכל שלב בתוכנית יש לציין מה הן העלויות החזויות לאותו שלב, מה הם מקורות המימון לכל שלב, מי הם נותני השירות החזויים בכל שלב (למשל: בשלב אב הטיפוס נצטרך 200,000$, כאשר 50% מהסכום יועבר לפיתוח, 30% יועבר לעובדי שיווק, 10% יועבר לעיצוב המערכת ו-10% יועברו להוצאות שונות). כאשר המשקיעים יוכלו לראות מה נדרש בכל שלב, יהיה להם קל יותר להשקיע במיזם.

בנוסף, יש לחשוב מראש מה המודל הכלכלי שיכניס את הכסף לחברה, ולבנות את הסטארט-אפ מלכתחילה מותאם לאותה פלטפורמה. לצורך העניין, אם בעתיד אנו מתכננים להרוויח על בסיס הכנסות מפרסום, יש לדאוג שחלק אינטגראלי מהאפליקציה יהיה האפשרות להכניס פרסומות. במידה ואנו רוצים להכניס כסף מאספקת שירותים נלווים לשירות, יש לדאוג מלכתחילה שהאפשרות אכן תהיה קיימת.

 

 

על מנת לבנות תכנית עסקית טובה, יש לענות על כמה שאלות מנחות, ובכללן:

1.      מי הלקוח שלי?

2.      מה הערך שהוא יקבל מהאפליקציה?

3.      האם הערך הזה יהיה שווה ללקוח כסף?

4.      כמה כסף הלקוח יהיה מוכן לשלם בעבור הערך שאספק לו?

5.      מה היא דרך הגביה הנכונה ביותר בעבור המיזם ובעבור הלקוחות?

 

לאחר שנענה על השאלות הללו, נוכל לבנות תכנית עסקית טובה ויסודית.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.