13 אוקטובר 2016 | דוראל ישי
הרגע הגדול: הפגישה עם המשקיעים

שלב הפגישות עם משקיעים הינו שלב אותו ייאלצו רוב היזמים לעבור, בהנחה שאין להם סכומי עתק בבית, ובהנחה שהרעיון שלהם אינו ניתן ליישום בסכום כסף קטן. לכן, כדאי להכיר את השלב הזה בתהליך, ולהתכונן אליו כמה שאפשר.

חשבנו על רעיון, תכננו, שינינו, שיתפנו, פיתחנו, שוב שינינו, בדקנו, הצלחנו וחייכנו. עכשיו הגיע רגע האמת - להציג את הרעיון בפני משקיעים, שיעזרו לנו להפוך את הרעיון שלנו למציאות. אז איך עושים את זה?

תחילה נבהיר כי שלב המשקיעים הינו שלב אותו ייאלצו רוב היזמים לעבור, בהנחה שאין להם סכומי עתק בבית, ובהנחה שהרעיון שלהם אינו ניתן ליישום בסכום כסף קטן. לכן, כדאי להכיר את השלב הזה בתהליך, ולהתכונן אליו כמה שאפשר.

 

 

מהי בעצם פגישה עם משקיע?

כאשר אנו נזקקים לראשונה לסכום כסף להשקעה שאינו בר השגה מבחינתנו, אנו נאלץ לפנות למשקיעים. הפניה למשקיעים יכולה להיעשות בתחילת דרכו של הסטארט-אפ, בשלב הרעיון, לאחר אבטיפוס, לאחר גרסת הבטא או אפילו לאחר הוצאת הגרסה הסופית. ככל שאנו יוצאים לגיוס בשלב מוקדם יותר, כך נאלץ לוותר על אחוז גדול יותר מהמניות שלנו בתמורה לכסף אותו נקבל מהמשקיעים. מנגד, ככל שהשלב שבו אנו נמצאים מתקדם, הרי שהסיכון יורד, הסיכוי עולה, וכך גם השווי שלנו. אם מכרנו רעיון בסכום מסוים, ברור לכל שכאשר ישנה אפליקציה שעובדת ומוכיחה את עצמה, נוכל למכור אותו בעד הרבה יותר.

כיוון שישנם המון מיזמים המחפשים מימון, המשקיעים מסננים את הבקשות עוד בטרם ההזמנה לפגישה, כך שרעיונות הנמצאים בשלב הראשוני, או רעיונות ללא תכנית כלכלית מסודרת, ככל הנראה ידחו על הסף.

 

 

איך מתכוננים לפגישה עם משקיע?

ממש כמו שמתכוננים למבחן, כך מתכוננים לפגישה עם משקיע. יש חומר רב שעלינו ללמוד (על הסטארט-אפ שלנו), וישנה גם הדרך בה עלינו לנסח את התשובות במבחן (הצגת הרעיון למשקיעים במהלך הפגישה). מבחינת החומר שאנו צריכים לדעת, עלינו להיות בקיאים במיזם שלנו על כל היבטיו. עלינו לדעת מה היתרונות והחסרונות, מה ההזדמנויות והסיכונים. עלינו להכיר לעומק את השוק ולהיות מוכנים לענות לשאלות לא פשוטות מצד המשקיעים. בנוסף, עלינו להבין לעומקה את התכנית העסקית, את ההיתכנות שלה, את ההנחות העומדות בבסיסה, ואת התנאים הנדרשים בשוק על מנת שהתוכניות אכן תמומש.

 

בנוסף, ישנה חשיבות רבה לדרך הצגת הדברים. על מנת שהדברים יועברו בצורה טובה, יש להתאמן על הפרזנטציה שוב ושוב. להכניס להט, תשוקה וחזון, אך לא להראות מאוהבים מדי במיזם, כיוון שזו אחת הבעיות הגדולות ביותר של יזמים. התאהבות ברוב המקרים מסמאת את עיני היזם, וגורמת לו להתעלם מהבעיות שעלולות לנבוע במהלך הדרך.

כדאי לתכנן מראש את הזמן בו נקצה לכל חלק בפרזנטציה, לפי המצגת שהכנו. את המצגת כמובן יש להכין ברמה מקצועית, עניינית ולא מצועצעת. חשוב לשלוט במצגת בכל רגע נתון, ולדעת בדיוק כמה זמן ייקח להציג כל שקף, על מנת שנוכל להיערך מראש.

מצגת עניינית אמורה לכלול 12-14 שקופיות, המציגות את המיזם, היזמים, סיכונים, סיכויים ותכנית עסקית. כמובן שאפשר להגיש מצגת בגודל שונה, אך לשים לב שאנו מצליחים להעביר את הרעיון מחד, ומאידך איננו מאריכים יתר על המידה.

 

 

לסיכום, נאמר כי ההכנה לפגישה חשובה יותר מהפגישה עצמה. הכנה טובה תאפשר לנו להגיע רגועים, ולהוציא מאתנו ומהפרויקט שלנו את המרב. זכרו, הצגה טובה של הרעיון תיתן לנו עמדת מיקוח טובה יותר על שולחן המשא ומתן.

ונסיים במשפט סיני עתיק: "לכל הצגה ספונטנית טובה, קדמו מאות חזרות מתוכננות".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.