10 אוגוסט 2016 | גסטון רנדלשטיין
טיפים מיזם מתחיל ליזם מתחיל

בכל יום אנחנו עדים לסיפורי הצלחה או כישלון חדשים של מיזמים ותיקים באקוסיסטם הישראלי. מכיוון שעדויות אלה מתמקדות בעיקר בסוף הסיפור, אנו מפספסים את מה שחשוב באמת: הדרך. באופן אישי, לי חסרים סיפורים של יזמים בתחילת דרכם. אז החלטתי להוות דוגמה במקום לחכות שמישהו יעשה בשבילי. הנה כמה טיפים שלמדתי בסטארטאפ הראשון שלי (גילוי נאות, אני עדיין בסטארטאפ הראשון).

בכל יום אנחנו עדים לסיפורי הצלחה או כישלון חדשים (בעיקר הצלחה) של מיזמים ותיקים באקוסיסטם הישראלי. מכיוון שעדויות אלה מתמקדות בעיקר בסוף הסיפור, אנו מפספסים את מה שחשוב באמת: הדרך. אני מציע שנחזור רגע לימי בית הספר, במיוחד לשיעורי מתמטיקה. שם התעקשו על כך שמה שבאמת חשוב כדי להשתפר זה להסתכל על הדרך, לא על התוצאה.

 

האמת היא שגם יזמים שמספרים על הדרך לא חסרים, אך לרוב מדובר בסיפורים בדיעבד. באופן אישי, לי חסרים סיפורים של יזמים בתחילת דרכם שישתפו את החוויות שלהם, כך שכולנו נוכל ללמוד ולשפר את אחוז ההמרה של הסטארטאפים המצליחים. אז החלטתי להוות דוגמה במקום לחכות שמישהו יעשה בשבילי. הנה כמה טיפים שלמדתי בסטארטאפ הראשון שלי (גילוי נאות, אני עדיין בסטארטאפ הראשון).

 

 

רקע:

לאחר כ-5 שנים של פיתוח עסקי בחברות הייטק וסטארטאפים, החלטתי לצאת לדרכי והקמתי מיזם. גייסתי הון התחלתי מהמשפחה והחברים, צירפתי לצוות שותפים ויצאתי לדרך כשהמטרה היא להשיק את המוצר עד סוף השנה. להלן המלצות שלי בהתאם למה שלמדתי עד כה:

 

 

1. הקמת סטארטאפ זה תחליף ל-MBA

כן, אני אחזור על הקלישאה ואצטט את סוקרטס: "החוכמה האמיתית והיחידה היא לדעת שאתה לא יודע כלום." כבר בהתחלה הבנתי שסטארטאפ זה לא רק בריינסטורמינג ופיצות בלילה, אלא עסק שצריך לנהל על בסיס שיטות, סדר וארגון, לכן יצאתי ללמוד והתחלתי מ-The Lean Startup של אריק רייס, ספר חובה לכל יזם. כמובן שזה לא נגמר שם, צריך ללמוד גם על נושאים אחרים כמו ניהול מוצר, אז המשכתי עם Hooked של ניר אייל וגם Octalysis של Yu-kai Chouועוד ועוד...

הבנתם את הנקודה: תלמדו!

 

 

2. בין חברים אין סודות

כולנו בטוחים שעלינו על הדבר הבא ושאנחנו עומדים לשנות את העולם. לכן האינסטינקט הראשוני הוא לשמור את הרעיון לעצמנו כדי שחס וחלילה לא יעתיקו מאתנו. העידן הזה נגמר, בטח ובטח באקוסיסטם הישראלי. עצם שיתוף הרעיון עם יזמים אחרים, לקוחות פוטנציאלים, חברים, משפחה ואפילו נהגי מוניות, הוא זה שגרם לי להתפקס ולהבין את המיזם. הסיבה לכך היא שלרוב שיחות כאלה מעלות נקודות שכבעלי הרעיון לא חשבנו עליהן או שלא רצינו...

 

 

3. שותף = חתונה

צירוף שותף זו כנראה אחת ההחלטות החשובות והמשפיעות ביותר על עתיד החברה. בדומה לבחירת בן/בת זוג לחיים. אני התחתנתי עם אשתי לאחר 6 שנים של זוגיות. אז נכון, אין לנו 6 שנים כדי לבדוק שותפים, אבל הנה כמה טיפים שיצמצמו את הסיכון:

 

א. קודם תבינו לעומק מי אתם (אל דאגה, זו לא אמירה רוחנית), במה אתם באמת טובים ובמה לא. אני למשל איש של אנשים, שיווק ורעיונות, אוהב סדר אבל לא לסדר, מספרים חשובים לי אבל אני לא מבין אותם, והכי חשוב: בחיים לא כתבתי שורת קוד אחת.

ב. השלב השני הוא מתבקש, תמצאו מישהו/י שמשלים אתכם בכמה שיותר היבטים, המטרה היא לבנות צוות מולטידיסציפלינרי. אני חיפשתי CTO שטוב בקוד כמו שאני טוב באנשים ובשיווק.

ג. גם הפן האישי חשוב מאוד, חפשו Buddy. סטארטאפ זו רכבת הרים בחושך, אז עדיף לצאת למסע עם מישהו שתרגישו הכי חופשיים איתו.

ד. אל תסתפקו בהתרשמות ראשונית. מעבר לכמה דייטים טובים, אני עשיתי את מבחןאדיג׳ס בעצמי וביקשתי מהשותף הפוטנציאלי לעשות גם כן. המבחן יודע להצביע על איזה סוג של אנשים אתם והאם אתם משלימים אחד את השני.

 

 

4. מיתוג, מיתוג ומיתוג

במקרה שלי זה קל, מיתוג זה אחת התשוקות הגדולות שלי. אם זה לא המקרה שלכם, שווה להשקיע בזה זמן וכסף. כשאני מדבר על מיתוג, אני מדבר על כל ממשק שיש לקהל היעד שלכם אתכם או עם החברה שלכם. גם אם החברה קיימת חודש ועוד אין מוצר, יש לכם קהל יעד: משקיעים, מנטורים, שותפים פוטנציאלים ועוד. איך שאתם נראים יקבע איזה יחס תקבלו. הנה כמה דברים שאני מציע לעשות:

 

- לוגו:מכאן מתחילים, אבל קודם כל תבינו מי אתם רוצים שהחברה תהיה. אני מציע שתתייחסו אליה כאל דמות. למשל: איך היא מתלבשת? מה היא אוהבת לשמוע? אם היא הייתה סלב, מי היא הייתה? שאלות כאלה יעזרו לכם להבין מה אתם רוצים לשדר.

- נוכחות דיגיטלית: אל תהיו בכל מקום. אם אין לכם תוכן למלא את הערוץ, אין טעם. אבל יש דברים שהם בסיסיים. למשל, לכל חבר צוות חייב להיות עמוד לינקדאין מלא ומעודכן, גם אתר של "Coming Soon" יכול לתרום לא מעט. במקרה שלי, עשיתי סרט קצר ויצירתי שעושה חשק להבין: "מה אתם עושים?".

- מיתוג עצמי: רוב המשקיעים יגידו שמרכיב מרכזי מההחלטה שלהם האם להשקיע או לא, נובעת מהצוות, אז כדאי להשקיע באיך אתם נראים ובמה אתם משדרים. זה מתחיל בלבוש וזה נגמר בתמונה מביכה בפייסבוק. אני ממליץ גם לייצר תוכן כמו לכתוב כתבה מגניבה ומועילה ב-StartIsrael

 

 

5. לשבת בגראג׳ זה פאסה

הימים בהם סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק ישבו בגראג׳ של ההורים כבר לא רלוונטים. בהמשך לטיפ מספר 2, היום אנו חיים באקוסיסטם שיתופי וזהו הערך המרכזי של חממות ואקסלרטורים ליזמים בתחילת דרכם - להכיר יזמים אחרים ולשתף איתם פעולה. אך לא כל work space מתאים לכל יזם, לכן חשוב מאוד שתבינו מהם הצרכים שלכם ושל המיזם שלכם ורק אז תחפשו בית שימלא אחר הצרכים הללו. אני למשל בחרתי במקום שהחוזקה שלו היא הפן הטכנולוגי.

 

 

6.מה שעוד לא הספקתי לעשות

- מצא לך רב: אני לא איש דתי, אבל זו כנראה המצווה החשובה ביותר. אני כבר לא מעט זמן מחפש מנטור. מישהו?

- לעזור לאחרים: בחודשים האחרונים נעזרתי בהמון אנשים מוכשרים והגיע הזמן שאני אחזיר קצת, לכן אני עובד על הקמה של קבוצת תמיכה ליזמים.

 

 

כאמור אני מדבר ממקום של יזם מתחיל, כל ההמלצות שלי נובעות מחוויות אישיות ומפידבק שקיבלתי מאנשים שאני מעריך. אם הייתי צריך לבחור משהו אחד שתיקחו אתכם מהכתבה הזו, זה היה ההבנה שניהול סטארטאפ זה מקצוע, מקצוע שאף אחד לא הכין או יכין אתכם אליו. כמו בכל מקצוע, חשוב שנשתפר כל הזמן, שנשאר מעודכנים ושנעטוף את עצמנו באנשים הנכונים, כי אנשים הם המפתח להכל.

תגובות

1. יוסי | 14 אוגוסט 2016

תודה רבה ושאלה.

אשמח ליצור קשר -טלפוני או במייל. אני בתחילת דרכי בסארט-אפ גדול וכרגע אני לבד (דבר שלא טוב אצל משקיעים) יוסי 0547423549 [email protected]
מי שרואה את התגובה והוא צעיר, אופטימי ושאפתן בעל כישורים טכנולוגים ו/או ניהוליים מוכחים שמעונין להיות שותף בסטארט אפ טכנולוגי גדול מאד, מוזמן ליצור קשר.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.