14 אוגוסט 2016 | שחר גלעד
כיצד סטארטאפים יכולים להשתמש במובילי דעה כדי לשווק את עצמם

הנה סוד מאוד לא שמור. אנשי שיווק בכל העולם משתמשים פעמים רבות במובילי דעת קהל, על מנת לפרסם את המוצר שלהם ולגרום לציבור הרחב להתעניין במה שהם משווקים. אין זה מחזה נדיר לראות אושיית פייסבוק, כוכב יוטיוב או פרצוף מוכר, עם אלפי או עשרות ומאות אלפי עוקבים באינסטגרם, מדבר על מוצר חדש שהוא בדיוק הרגע ניסה ועל כמה שהוא פשוט מדהים. אז איך זה עובד? על כך במאמר הבא

הנה סוד מאוד לא שמור. אנשי שיווק בכל העולם משתמשים פעמים רבות במובילי דעת קהל, על מנת לפרסם את המוצר שלהם ולגרום לציבור הרחב להתעניין במה שהם משווקים. אין זה מחזה נדיר לראות אושיית פייסבוק, כוכב יוטיוב או פרצוף מוכר, עם אלפי או עשרות ומאות אלפי עוקבים באינסטגרם, מדבר על מוצר חדש שהוא בדיוק הרגע ניסה ועל כמה שהוא פשוט מדהים.

אך חדי העין והאנשים העוסקים כבר זמן רב בשיווק באון ליין, יודעים כבר לזהות כי לא באמת באותו יום החליט אותו כוכב רשת להעלות סנאפ, או לכתוב סטטוס או להעלות תמונה עם אותו מוצר, רק כי במקרה הוא נתקל בו.

 

ברור שמאחורי הקלעים נוצר שיתוף פעולה, בין מותג או מוצר שמפורסם לבין כוכב הרשת. בסופו של יום, שימוש במובילי דעת קהל, יהיה בהכרח זול יותר, מאשר להרים פרסומת עם הפקה, שחקנים, ניצבים ועורכים. אם יש לכם אושיית רשת שקהל היעד שעוקב אחריה הוא עוד יותר ממוקד, הרי שהסיכוי להצלחה הוא גבוה יותר. זאת אומרת, שאם יש לכם אפליקציה שרוב קהל היעד שלה הינם צעירים ואתם משתמשים בבלוגרים וכוכבי רשת צעירים, הרי שהמלצה מכוכבי רשת יכולה להפוך את האפליקציה שלכם ללהיט מטורף בקרב אותו קהל יעד ממוקד. אין הדבר אומר בהכרח שחייבים להשתמש במוביל דעת קהל או כוכב רשת שהוא רק לנישה הספציפית שלכם. שימוש בכוכבי רשת ומובילי דעת קהל, שיש להם קהל רחב ופחות ממוקד, בהחלט יכול לעשות את העבודה ולעזור לכם להגיע ליעד הנכסף, של חשיפה מטורפת עבור השקעה לא גבוהה.

 

 

אז איך זה עובד?

לרוב אותם מובילי דעת קהל/כוכבי רשת/בלוגרים פופולאריים, ממנפים את העניין של העוקבים אחריהם, בדרכים הבאות: דרך מוצרים או תשלום. המון בלוגריות נהנות מהעובדה שהן מקבלות מוצרים חינם, לפני כולם, על מנת להתנסות בהם ולכתוב את דעתן על אותם מוצרים. מובילי דעת קהל רוצים שתפרגנו להם את המוצר שלכם לשימוש ללא עלות, בתמורה לפוסט בבלוג, או סטטוס בפייסבוק, או תמונה מפרגנת באינסטגרם שיקפיצו לכם את המכירות. כמובן שמובילי דעת הקהל "הגדולים" יותר, יכולים לדרוש ואף לקבל גם תשלום עבור אותה חשיפה. סביר להניח שאימפריית מדיה חברתית, כמו קים קרדשיאן, מקבלת סכום לא קטן עבור כל אותם מוצרים שהיא נהנית לעשות להם סנאפ או להעלות אותם לאינסטגרם. ככל שמוביל הדעה הוא גדול יותר, ככה באופן טבעי, הסכום שהוא ידרוש עבור החשיפה למותג שלכם, יהיה גבוה יותר.

בעוד מובילי דעת קהל "גדולים יותר", לא יהססו לדרוש תשלום עבור החשיפה, לעסקים רבים שווה להשקיע במקרים מסוימים סכום חד-פעמי עבור ביקורת חיובית ממוביל דעת קהל, שכן התמורה עבור הפרסום יכולה להיות שווה את ההשקעה.

 

 

האם זה מתאים לכולם?

כן ולא. כן זה מתאים לכל עסק וכדאי ומומלץ להשתמש במובילי דעת קהל בשביל לקבל חשיפה לעסק שלכם. לא, לא כל מוביל דעת קהל מתאים לכל עסק.

אם יש לכם סטארטאפ, ואתם מפתחים עכשיו אפליקציה עסקית, או כל מיזם אחר שיכול לשנות את העולם, ואתם חולמים על האקזיט הגדול, סביר להניח שלא תפנו לאושיות אינסטגרם "גנרית" בשביל לקבל את החשיפה. חייב להיות מתאם בין העסק שלכם ואותו מוביל דעת קהל שאתם פונים אליו. הרי אין הרבה הגיון בכך שסטארטאפ שמפתח כלים לקידום אתרים ישתמש בשירותיה של בלוגרית אופנה נכון? מכיוון שאין קשר בין השניים, זה יראה לא טבעי. כל הרעיון של שימוש במובילי דעת קהל הוא ש"הפרסומת" לא נראית כמו פרסומת, אלא מוצר שמוביל דעת קהל ממליץ עליו באופן טבעי. לכן אם יש לכם סטארטאפ, תרצו להשתמש במובילי דעת קהל שמכוונים לקהל גבוה יותר. אנשים שמתעניינים בטכנולוגיה, לא יחפשו המלצות על סטארטאפים מדוגמניות אינסטגרם, הם יחפשו המלצות ממובילי דעת קהל ואוטוריטות בתחום הספציפי של טכנולוגיה.

 

 

איך בעצם מגיעים לאותם מובילי דעת קהל?

כאן המשחק הוא מעט שונה. ברור שבלוגרים של טכנולוגיה, כאלו שיש להם קהל עוקבים רב, לא יתנגדו לשלשל לכיסם עוד כמה לירות בשביל להגדיל הכנסות בסוף החודש. אבל לרוב בתחום הטכנולוגי, מובילי דעת קהל חזקים באמת, שמדברים על סטארטאפים ואפליקציות חזקות, מונעים ממקום אחר. אנשים כמו גרי ויינרצ'אק, הבעלים של ויינר מדיה ואושיית רשת, שכל מילה שיוצאת לו מהפה היא זהב עבור הרבה אנשים, הם אנשים מבוססים, שלא בהכרח יחפשו את הכסף עבור החשיפה שתרצו. פעמים רבות אנשים במעמד שלהם יהיו מונעים מאגו. כלומר, הם מספיק גדולים ומספיק בטוחים בעצמם, ומה שהם בעצם מחפשים זה להיות אלו שיגידו : "זוכרים את האפלקיציה X? כבר לפני 5 שנים ידעתי שהיא תהיה גדולה". זה מה שממנף אותם גם בפן האישי וגם בפן המקצועי, שכן כל המלצה שלהם מחזקת את מעמדם כמובילי דעת קהל. הרבה פעמים כדאי לפנות לאותם אנשים כמו ויינרצ'וק (למרות הקושי הכרוך בלהשיג תשובה מהם), אבל אם יהיה לסטארטאפ שלכם את המזל למצוא חן בעיני אותן פיגורות, המלצה שלהם תהיה שווה עולם ומלואו. כן יהיו כאלו שירצו תשלום עבור החשיפה (ובהחלט כדאי יהיה לכם לשלם), אבל האגו במצבים האלה משחק תפקיד לא קטן. האפשרות לאותם מובילים, להגיד שהם גילו אפליקציה או ידעו שהיא תהיה גדולה, קוסמת מאוד לאנשים במעמדם. אם אושיות כמו דיוויד איי קוקס, או ויינרצ'וק, יספרו בדרך אגב לעוקבים שלהם על אפליקציה מטורפת שהם הכירו, כל מה שיהיה עליכם לעשות, זה להתרווח לאחור ולראות איך גרף ההורדות של האפליקציה מרקיע לשחקים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.