23 נובמבר 2016 | ג'ון ראמפטון
11 שאלות הכרחיות בראיון עבודה כדי להבטיח התאמה לתרבות הארגונית

בואו נהיה כנים: התאמה מבחינת התרבות הארגונית היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בעסק שלכם. עובדים נהדרים הם חלק גדול מהתרבות של חברה ושימור תרבות זו הוא מפתח לשמור על העסק יציב. זה אומר שבמהלך תהליך הריאיון עליכם לשאול את השאלות הנכונות כדי להבטיח האם המתמודד מתאים לתרבות שלכם.

בואו נהיה כנים: התאמה מבחינת התרבות הארגונית היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בעסק שלכם. עובדים נהדרים הם חלק גדול מהתרבות של חברה ושימור תרבות זו הוא מפתח לשמור על העסק יציב. זה אומר שבמהלך תהליך הריאיון עליכם לשאול את השאלות הנכונות כדי להבטיח האם המתמודד מתאים לתרבות שלכם. 

 

במהלך השנים קיבלתי לעבודה מאות אנשים. ראיתי הכל. העסקתי את כולם. אחד הדברים שלמדתי במהלך השנים שזה לא באמת משנה התפקיד שהם ממלאים כמו חשיבות הצוות שעמו יעבדו. אני מעדיף הכשרה מסוג ב' וחבר צוות א' א' על פני כישורים א' א' וחבר צוות מסוג ג'. התאמה תרבותית לא נכונה יכולה להרוס את האנשים הטובים שעובדים עבורכם.

 

 

ייתכן וזה נשמע מאתגר, אבל אם תשאלו את השאלות הבאות, אתם תהיו בדרככם להבטיח את ההתאמה לתרבות הארגונית: 

 

 

 

1. "מה הייתה העבודה הראשונה שלכם? האם היה משהו שלמדתם מהניסיון הזה?"

לא רוצה להישמע קר, אבל באמת שלא אכפת לי מהעבודה הראשונה שלכם. אלא אני רוצה לראות מה למדתם מהחוויה, אם זה משהו שהוא עדיין ישים היום והאם זה מתאים לתרבות החברתית שלנו. חשוב מכך, אני רוצה לראות חשיבה יצירתית, מוטיבציה וחדשנות גם כן.

במרבית המקרים סיפרו לי על תפקידי בייביסיטר, גיזום הדשא, חלוקת עיתונים או טיולי כלבים וכיצד כל אלה החדירו אמינות ואתיקת עבודה חזקה. אבל אם המתמודד מכר צמידים עבודת יד ב-Etsy או פתח דוכן לימונדה שהחזיר משהו לקהילה? אלה הם אנשים יצירתיים בעלי מוטיבציה ותשוקה שאותם אני מחפש.

 

 

2. "היכן היית עוצר אם היה עליך להדריך סיורים ציבוריים מבחוץ בחברה שלנו?"

מה שנהדר בשאלה זו, זה שהיא מכריחה את המתראיין לחשוב על מה שהוא תופס כרכיבים הטובים ביותר בעסק שלכם. לדוגמא, אם הייתם נותנים סיור של Zappos אתם בהכרח הייתם מדגישים את מרכז הסיוע של החברה כי שירות לקוחות הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר ב-Zappos.

 

 

3. כיצד חילקתם סמכויות בעבר?

במקום להעסיק עובדים ברמת מתחילים, אני מחפש תמיד מנהיגים עתידיים. אם אני אשאל אותם על האופן בו הם חילקו מטלות זה יעניק לי הבנה טובה יותר על כישורי וטכניקות המנהיגות שיש להם.

 

 

4. "מדוע אתם רוצים לעבוד בחברה זו? אילו ציפיות יש לכם?"

שאלה זו מיד מוצאת האם המתמודד הוא מתאים עבור החברה שלכם. לדוגמא, האם הם רוצים להצטרף לסטארטאפ שלכם ולסייע לו לצמוח? האם הם אוהבים את האתגר של עבודה עם משאבים מוגבלים? האם הם רוצים להיות חלק מסביבה משתפת? האם הם אוהבים את האופן שבו אתם מחזירים לקהילה? או האם הם רק רוצים לקבל תלוש משכורת כל חודש?

דוגמאות אלו יכולות לכוון אתכם למצוא האם הערכים של המתמודד שלכם מתיישרים בקו אחד עם אלה שלכם או לא. 

 

 

5. "האם אי פעם היה זמן בו לא ידעתם כיצד לעשות משהו? כיצד הצלחתם להתגבר על כך?"

כאשר אתם מקימים סטארטאפ מצופה שהעובדים יהיו בעלי כובעים שונים ויסייעו אחד לשני עם העבודה. לכן, אם הם הגיבו לשאלה ואמרו שהמעסיק הקודם שלהם היה צריך עזרה עם כתיבת תוכן לבלוג - גם אם מעולם לא עשו זאת - אבל הם עדיין הסכימו לעזור, זה מעיד על כך שהם לא מפחדים להסתכן, יכולים לחשוב תוך כדי הליכה, ומוכנים לעשות כל מה שנדרש כדי להיות גורם מועיל לארגון בכללותו. זה אומר הרבה על האדם. וזה מישהו שהייתי רוצה שיהיה חלק מהצוות שלי.

 

 

6. "מיהו מודל ההשראה הגדול ביותר שלכם ומדוע?"

ניתן ללמוד הרבה מדמויות מודל של אנשים מאחר וזה יכול להעניק לכם מבט לתוך תבניות התנהגות, אתיקת עבודה, והערכים שלהם. למעשה, לפי החוקרים Michael Brown ו-Linda Treviño מאוניברסיטת Erie בפנסילבניה, מנהיגים אתיים - כלומר "מי שנראה כאדם מוסרי שהוא אמין, כנה, אכפתי לגבי אחרים, פתוח לאינפוט, מכבד, ומסוגל לקבל החלטות עקרוניות" - לא רק שמוערכים על ידי העובדים סביבם, אלא ככל הנראה למדו שיעורים אלו מדמות מודל אתית. 

 

 

7. "אם היית יכול לפתוח עסק משלך, מה הוא היה ומדוע?"

שאלה זו מעניקה לי הבנה עד כמה הרוח היזמית במתראיין חזקה. מדוע זה חשוב? מאחר ואם יהיה לי יזם בצוות שלי, משמעות הדבר שיש לי אינדיבידואל שיש לו חזון, הוא פרודוקטיבי, חדשני, יצירתי, עדכני עם טרנדים עכשוויים, ויכול להיות כוח מניע בהצלחה של הארגון שלי. זה גם יסייע לי לראות במהרה מיהו "יזמזויף" - fakepreneurs.

 

 

8. "מהי עוצמת העל שלך... או החיה הרוחנית שלך?"

בין אם אתם יודעים זאת או לא, לכולנו יש סוג מסוים של עוצמת על או קשר לחיה. שיתוף מידע זה מסייע לי לקבוע כיצד אתם תצליחו להתגבר על מכשולים ואיזה סוג עובדים אתם תהיו.

Ryan Holmes היו"ר של Hootsuite אמר:

"במהלך הריאיון איתה שאלתי את עוזרת המנהל העכשווית שלי מהי החיה המועדפת עליה. היא אמרה לי שזהו ברווז, מאחר וברווזים הם שלווים על פני השטח ומתעסקים כמו משוגעים ועושים דברים מתחת לפני השטח. אני חושב שזו תגובה מדהימה ותיאור מדויק של תפקיד עוזרת המנהל. ורק לציין, היא עובדת אתנו כבר מעל שנה ומדהימה במה שהיא עושה". 

 

 

9. "האם אתם יכולים להרחיב על התחביבים שלכם?"

תחביבים של מתמודד יכולים לסייע לי לדעת מהי התשוקה שלהם וכיצד זה יכול להתאים לתרבות של החברה שלי. לדוגמא, אני יכול להעסיק את המתכנת הטוב בעולם, אבל אם הוא מתעניין בכתיבת קודים עבור אפליקציות של ניידים מאחר והוא מת על 'אנגרי בירדס' ייתכן וזה לא ממש יעבוד עם חברה שכותבת קודים עבור בלוגים של ספורט.

כאשר התחלתי את חברת התשלומים שלי, חשבתי שכל המתכנתים הם שווים. בדיוק מצאתי מתכנת מדהים. כמה חודשים אחרי ששכרתי אותו לעבודה הבנתי שלא נעשית עבודה כלל. זה קרה מאחר והוא לא רוצה לעבוד על זה ואין לנו אותו חזון. זה פשוט לא עבד.

 

 

10. "כיצד אתם נכשלים?"

אני לא רוצה להשפיל את המתמודד וגם איני רוצה לפתוח פצעים ישנים. אני כן רוצה לדעת כיצד הם התמודדו עם כישלון ומה הם למדו מהחוויה. זכרו, כולנו הולכים לפול בשלב כלשהו. מה שחשוב הוא האופן בו אתם מרימים את עצמכם וממשיכים הלאה.

 

 

11. "מה אתם אוהבים במיוחד לגבי התרבות כאן?"

זוהי שאלה אחרונה מצוינת שכן היא מאפשרת לכם לדעת מדוע הם ימשיכו לחזור לעבודה כל יום ויספקו 100% מעצמם - הנה רמז - זה לא בגלל תלוש המשכורת. אם התשובה שלהם נשמעת שטחית מדי, ייתכן והמתמודד לא מתאים לתרבות שלכם. 

תגובות

1. אנטי-סלב | 27 נובמבר 2016

אהבתי

שאלות מענינות ומעמיקות.
מתאים יותר לתפקידי ניהול.


2. סלב | 25 נובמבר 2016

קצת שטחי

קצת שטחי מדי ומאוד צר


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.