shutterstock
25 אוגוסט 2016 | מערכת
אקדמיה או יזמות? אפשר גם וגם!

רבים מן היזמים מגלים את רוח היזמות שבהם רק במהלך הלימודים ואז נכנסים לתמונה סימני השאלה: "האם בחרתי במקצוע הנכון כדי לקדם את המיזם שלי"? ובכן, התשובה היא שאין דבר כזה - לבחור במקצוע לא נכון כדי להיות יזם. למעשה, כיום ניתן כמעט בכל מקצוע לבחור התמחות שתסייע לממש את החלום היזמי ורק צריך לדעת במה להתמקד.

בעולם המסועף והמסובך של היום, להיות יזם מצליח דורש מהעוסקים בכך לא רק רעיון טוב וכשרון לשווק את הרעיון, אלא גם לרוב ידע אקדמי ועסקי שרבים מסכימים שיכול להרכש רק בשערי האוניברסיטה או המכללה. אולם, רבים מן היזמים מגלים את רוח היזמות שבהם רק במהלך הלימודים ואז נכנסים לתמונה סימני השאלה: "האם בחרתי במקצוע הנכון כדי לקדם את המיזם שלי"? ובכן, התשובה היא שאין דבר כזה - לבחור במקצוע לא נכון כדי להיות יזם. למעשה, כיום ניתן כמעט בכל מקצוע לבחור התמחות שתסייע לממש את החלום היזמי ורק צריך לדעת במה להתמקד.

 

 

הכירו את רעיון ההתמחויות הספציפיות בלימודים

רעיון ההתמחויות הספציפיות הוא רעיון יחסית חדש בנוף הלימודים האקדמיים. כאשר קודם לכן, בעיקר באוניברסיטאות נלמדו מקצועות כסטים של קורסים במבנה קבוע: בשנה הראשונה כל הקורסים היו קורסי מבוא, בשנה השנייה נלמדו קורסים יותר ספציפיים למקצוע שניתן היה לבחור מביניהם, במקרה הטוב. ואילו בשנה השלישית נלמד סט קורסים נוסף, מתוכו חלק מהקורסים היו חובה ומקצתם רשות. תוכנית לימודים זו, יצרה מרווח די צר לבחירה באיזו נישה של המקצוע הנלמד להתמקד, ולמעשה הוציאה לשוק בוגרים שפחות או יותר למדו באופן זהה האחד לשני. אלא שאז הגיעו המכללות, וכחלק מנקודת המבט האישית יותר שהמכללות ניכסו לעצמן בתחילת הדרך, הוחלט כי ילמדו לא רק קורסים מרכזיים, אלא ממש תינתן אפשרות לבחור התמחות - נישה של המקצוע הספציפי, שבו ניתן להתחיל להתמחות ולהתמקד כבר מן השנה השנייה ללימודים. הצעד הזה משך לא מעט לומדים למכללות שסוף סוף קיבלו הזדמנות ללמוד את מה שמעניין אותם באמת במסגרת מקצוע מסויים ולא רק נושאים כלליים הכוללים הכל או כלום.

 

 

פעם לימודים אקדמיים היו כלליים ומונוטוניים, היום זה כבר לא המצב (תמונה: shutterstock)

 

 

התמחויות במקצועות לכל דורש

כיום, נושא ההתמחות בלימודים הוא סטנדרט בכל סוגי מוסדות הלימוד, כשניתן למצוא בכל מקצוע כמעט התמחויות שונות. מכיוון שחלק מהמקצועות חופפים זה לזה, אפשר למצוא במקרים רבים התמחויות קרובות זו לזו או זהות, הנלמדות במסגרת פקולטות שונות, כאשר כל אחת מהן נותנת את זווית ההסתכלות המיוחדת שלה על הנישה המקצועית. הדוגמא הכי טובה לכך הוא מקצוע השיווק, שלרוב נלמד גם כהתמחות בתקשורת וגם כהתמחות במנהל עסקים.

אך אם בתחילת הדרך ראו בהתמחויות דרך להתמקצע באספקט ספציפי של מקצוע, הרי שהיום חלק מההתמחויות כבר מחוברות יותר לרחשי השוק ולרצונות העתידיים של הסטודנטים, ומתאימות עצמן אליהם, כך שהסטודנטים יוכלו לרכוש מקצוע עתידי שיתכן ויהיה בו ביקוש. ולכאן בדיוק נכנסים היזמים לעתיד, כיוון שכמעט בכל מקצוע ניתן למצוא דוגמאות להתמחויות שיכולות לקדם ולהוות בסיס לסטארטאפ המצליח הבא.

 

 

התמחויות שכדאי להתמקד בהן

ואם כל מה שאנחנו כותבים פה, נשמע לכם סינית ואתם מתקשים להבין מה הקשר בין ההתמחות ובין היזמות שלכם, הנה כמה דוגמאות:

 

1. מנהל העסקים:

מנהל עסקים הוא תחום מתפתח שלאורך השנים נוספו אליו התמחויות שונות, מעבר להתמחות ביזמות שהיא ברורה מאליה ומיועדת למי שרוצה למקד את הלימודים שלו רק לצורך זה ולרכוש כלים ראשוניים בכלל לחשיבה יזמית.
בין ההתמחויות הנוספות ישנה למשל התמחות בניהול גלובלי-בינלאומי, במסגרתה ניתן לרכוש מיומנות ביצירת קשרים בחו"ל וללמוד כיצד למנף את הרעיון שלכם לשוק שהוא חיצוני לישראל. התמחות זו יכולה לפתוח בפניכם הזדמנויות ודלתות רבות, גם אם הרעיון שלכם לא מתקבל בברכה בישראל, יתכן בהחלט שבחו"ל דווקא יתלהבו ממנו אם תדעו כיצד לגשת למשימה באופן נכון ומושכל.  
עוד התמחות מעניינת היא התמחות בטכנולוגיות עסקיות שיכולה לתת רקע רב על עולם המידע הממוחשב ומערכות מתקדמות בהן עושים שימוש בכל מערכות הפרסום הממוחשבות בעולם. הכרות עם העולם הזה באופן מעמיק, יכולה לסייע לכם למצוא את פריצת הדרך הבאה ובדיוק מה שהיה חסר לכם בתור גולשים בכל הפלטפורמות האינטרנטיות שבהן התמחות זו עוסקת.

 

2. תקשורת:

תחום התקשורת יכול להיות רלוונטי ליזמים לעתיד מכמה זוויות. אם יש לכם כבר רעיון ראשוני - הרי שהתמחויות כמו שיווק, פרסום או עיצוב בסיסי, יכולות לסייע להפוך את הרעיון למיזם ממשי ולתת את הכלים כיצד לדחוף אותו הלאה לתודעה של קהלים שונים. למי שאין עדיין עם רעיון מגובש, ניתן לבחור בהתמחות דיגיטלית שתפתח צוהר לכל מה שקשור בעולם התקשורת אונליין.

 

3. כלכלה:

על אף התפיסה האפרורית יחסית כלפי מקצוע זה, בשנים האחרונות קרנו עולה ונכללים במסגרתו שלל תחומים "סקסיים" כדוגמת אנליזת נתונים, נדל"ן מסחרי ופרטי, מימון וביטוח וכמובן שיווק ויזמות. בהמשך לתחומים הללו שהסתפחו למקצוע הכלכלה, גם קיימות התמחויות הולמות כדוגמת ביג דאטה ואנליזת נתונים, התמחות בשמאות מקרקעין למי שהיזמות בוערת בדמו דווקא בתחום הנדל"ן, וכן התמחויות באסטרגיה ויזמות שילמדו את המתעניינים כיצד לבנות תוכנית שלמה סביב היוזמה שלהם, לסמן יעדים אפשריים וכמובן כיצד להוציא תכנון זה לפועל.

 

 

לבסוף, חשוב לזכור כי גם אם אתם לא לומדים את אחד מהתחומים שהוזכרו לעיל, אבל יש לכם יוזמה מצויינת שאתם רוצים לדחוף קדימה, אפילו ללא התמחות הקשורה ביזמות או בשיווק תוכלו לעשות איתה משהו!  כיום פועלים כמעט בכל מוסד לימודים מאיצים או חממות יזמות, המציעים לכל הסטודנטים בכל מסלולי הלימוד דלת פתוחה לעולם הסטארטאפים, האקזיטים והיזמות באופן כללי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.