29 אוגוסט 2016 | נטע-לי מאירי
להציל את העולם בדרך לאקזיט

אנחנו נמצאים בעידן של יזמות. עולם הטכנולוגיה מתפתח בקצב מסחרר, ויחד עמו - גם רצונם של אנשים רבים לקחת חלק בעולם היזמות. התרגלנו לכך שעד כה, התמריץ העיקרי ליזמים היה ההזדמנות להצליח ולהתעשר, לגייס השקעה, לעשות אקזיט, או במילים אחרות - הדגש העיקרי התמקד בעשיית כסף בלבד. והנה - בשנים האחרונות, מתחיל לצבור תאוצה עולם חדש - עולם העסקים החברתיים, הדוגל, בצד עשיית ההון, גם בקידום עשיית הטוב.

 

אנחנו נמצאים בעידן של יזמות.

 

עולם הטכנולוגיה מתפתח בקצב מסחרר, ויחד עמו - גם רצונם של אנשים רבים לקחת חלק בעולם היזמות.

יזמות היא עולם אשר חוצה מקום, גיל ורקע. אורח החיים היזמי מצליח למשוך לשורותיו אנשים רבים. היכולת של יזמים פוטנציאליים להעלות רעיונות ולפעול למימושם - כמעט בלתי נתפסת. אנשים רבים מפתחים מיזמים במקביל לעבודתם הקבועה, חלקם עם חיבור ממשי לקריירה הנוכחית שלהם ולהשכלתם, וחלקם - ללא כל קשר אליהן.

התרגלנו לכך שעד כה, התמריץ העיקרי ליזמים היה ההזדמנות להצליח ולהתעשר, לגייס השקעה, לעשות אקזיט, או במילים אחרות - הדגש העיקרי התמקד בעשיית כסף בלבד. והנה - בשנים האחרונות, מתחיל לצבור תאוצה עולם חדש - עולם העסקים החברתיים, הדוגל, בצד עשיית ההון, גם בקידום עשיית הטוב.

 

 

עולם העסקים החברתיים הוא יציר כלאיים מעניין בין העולם העסקי, הפועל למען הפקת רווח כספי, לבין העולם החברתי, הפועל לקידום מטרות חברתיות. השילוב בין שני העולמות מייצר עסקים הפועלים למען פתרון של בעיות חברתיות.

בעבר, המיזמים החברתיים השתייכו לעולמות הפילנתרופיה, ונזקקו לתרומות או למענקים באופן קבוע על מנת להתקיים. כיום, התפיסה לפיה מיזמים חברתיים יכולים להוות עסק לכל דבר ועניין, וכך גם להתקיים באופן עצמאי לחלוטין - היא מהפכה של ממש.

 

 

היתרונות במיזמים חברתיים-טכנולוגיים הם רבים, ולא רק במישור החברתי, שבזכותו זוכים אלו - שאינם יכולים להילחם לבד - לסיוע משמעותי, בין אם באמצעות שיפור איכות חייהם, קידומם האישי, החברתי, התעסוקתי, הבריאותי ועוד. מיזמים שכאלו פונים לרוב לקהל יעד רחב ביותר, שכן נתח משמעותי מהבעיות החברתיות נמצא בסדר גודל עולמי. שיקול של נתח שוק רחב הוא קריטריון משמעותי להצלחת כל מיזם.

 

 

מהו הבסיס להקמת מיזם טכנולוגי-חברתי?

 

1. חידוד ההבנה ששינוי חברתי, במקרים רבים, מתחיל דווקא בפרט ולא בקרב קובעי המדיניות:

הצרכים החברתיים המהותיים אינם מגיעים ממקבלי ההחלטות, אשר אינם בהכרח מודעים לבעיות חברתיות מסוימות. בפועל, אלו הסובלים מבעיה חברתית או נציגיהם - הם אלו הפועלים לקידום הפתרון לבעיה. מסיבה זו, שינויים חברתיים רבים נערכים בצורה של bottom-up ולא top-down.

עידן חיל, מייסד ומנכ"ל המיזם Insight Sparks, בוגר המחזור השני של התוכנית החברתית של עמותת בוגרי 8200, פיתח פלטפורמת משחקים דיגיטליים, שמטרתה הקניית ערכים המעודדים קבלה של האחר. בזכות הפלטפורמה, ילדים יפתחו ויחזקו מיומנויות, שנמצאו כמשמעותיות בהתפתחות דפוסי חשיבה המעודדים קבלה, סובלנות ואמפתיה כלפי סביבתם.

במהלך הפיילוט שנערך בחודשים האחרונים, בו נבחן המשחק הראשון שפותח, הומחשה מחקרית הפחתה משמעותית בתפיסות סטריאוטיפיות. בימים אלו מגבש צוות המיזם תוכנית להטעמת המשחק במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה, שתכלול סדנאות הכשרה עבור מורות ויועצות וכן מערכי שיעור משלימים לילדים.

 

 

 

 

2. זיהוי של בעיה מהותית, לעיתים בסביבה הקרובה:

בקרב יזמי ויזמות התוכנית החברתית, ניתן למנות הורים לילדים עם בעיות ויסות חושי, הורים לילדים אוטיסטים ונכדים לסבתות שלקו במחלת ה-ALS ובשבץ מוחי.

דני ויסברג, מייסד ומנכ"ל הסטארטאפ Voiceitt, בוגר המחזור הראשון של התוכנית החברתית, הוא נכד לסבתא שלקחה בשבץ מוחי. מתוך הצורך המשפחתי והמהותי, הוא הקים את Voiceitt, בו פותחה תוכנת TalkItt, המסייעת לכבדי דיבור באמצעות לקבל את קולם בחזרה, וזאת בזכות תרגום הדיבור המשובש לתקין בזמן אמת. הסטארטאפ גייס מעל ל-2 מיליון דולר, זכה בשלל תחרויות בינלאומיות (Verizon, 43 North ועוד רבות אחרות) והקים מרכז פיתוח בישראל, בו מועסקים 9 עובדים.

 

 

 

 

 

3. גיבוש פתרון טכנולוגי לאותה בעיה חברתית אותה מעוניין היזם לפתור:

הפתרונות הטכנולוגיים הם רבים ומגוונים, כאשר מטרתם היא להביא לפתרון אופטימלי לאותה בעיה חברתית.

אורן שטיינברג, מייסד ומנכ"ל הסטארטאפ SensoryTreat, בוגר המחזור השני של התוכנית החברתית, אחראי על פיתוח פלטפורמה המסייעת להטמיע התערבות טיפולית בשגרת היומיום של ילדים עם קשיים התפתחותיים. הפלטפורמה מספקת לגורמי הטיפול המקצועיים ממשק אינטרנטי לבניית סדר יום טיפולי, בו ניתן להגדיר מטרות טיפול ולקבל מידע אודות עמידה של המשפחה ביעדים. הפלטפורמה הוכחה כמסייעת במחקרים קליניים שבוצעו בבתי הספר לריפוי בעיסוק של אוניברסיטת חיפה ושל בית החולים "הדסה". לסטארטאפ מעל 14,000 לקוחות, רובם משפחות בארה"ב. בנוסף, החברה זכתה לאחרונה בתחרות הסטאטראפים בכנס הנטוורקינג של עמותת בוגרי 8200 ובאתגר הבריאות Beyond The Pill של קהילת Be.Well Haifa.

 

 

 

 

 

עולם היזמות החברתית הוא עולם מיוחד ומאתגר. אפשרויות המימון בו רחבות פחות מאלו הפרושות בפני מיזמים טכנולוגיים "קלאסיים". זאת, בעיקר לאור העובדה שמיזמים בעלי אופי חברתי נתפשים בעיני משקיעים רבים כפילנתרופיים, ולכן משקיעים סבורים שעבור מיזמים "טובים" נועדו מענקים ותרומות, ולא השקעה - האמורה להניב תשואה למשקיע.

עם זאת, לאור ההבנה הגוברת של הפוטנציאל הגלום בעסקים החברתיים, אנו נחשפים ליותר ויותר שחקנים משמעותיים הפועלים בעולמות הללו. נראה כי עולם השקעות האימפקט (השקעות במיזמים בעלי השפעה חברתית מובהקת) יתפתח לכיוון שבו רבים יבינו שהשילוב בין העולם החברתי לעולם העסקי הוא שילוב שהגיע כדי להישאר - והוא שילוב מנצח.

בניגוד לעסקים רבים אחרים, עסקים חברתיים הם אלו שבהם ההצלחה שלהם היא, בראש ובראשונה - ההצלחה של כולנו.

 

 

יש לכם מיזם בשלבי early stage, הפועל לפתרון בעיות חברתיות באמצעים טכנולוגיים? אתם מוזמנים לבחון את האפשרות להשתלב בתוכנית החברתית של עמותת בוגרי 8200, חלוצת האקסלרטורים החברתיים-טכנולוגיים בישראל, הפועלת ללא מטרות רווח ואינה מדללת את מיזמיה. התוכנית החברתית פתוחה לכל יזם חברתי-טכנולוגי ולא רק לבוגרי 8200.

 

התוכנית רותמת את ההון האנושי של בוגרי יחידה 8200 ומשקיעה אותו בחברה הישראלית.

מהרו! ההרשמה למחזור השלישי מסתיימת ביום רביעי הקרוב 31.8.16 - לפרטים נוספים ולהגשת מועמדות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.