28 ספטמבר 2016 | רות סגל
"אל תחלמו בקטן, תחלמו בגדול, אל תפחדו." שמעון פרס 1923-2016

ישראל היא סיפור על מה אדם יכול להשיג. זה לא מה שהאדמה יכולה לתת לנו אלא מה שהאדם יכול לתת לאדמה. זה היה החלום. עכשיו אני מסתכל אחורה ומבין מה היתה הטעות הכי גדולה שלנו. היא היתה החלום הקטן. כי המציאות היתה גדולה בהרבה מהחלומות. אז לאן היינו מגיעים אם היינו חולמים בגדול? ואני אומר לחברי – תזהרו. אל תחלמו קטן, תחלמו בגדול. אל תפחדו!

לפני קצת יותר משנה התארח שמעון פרס באירוע הדוברים של כנס החדשנות StarTau – מרכז החדשנות של אוניברסיטת תל אביב.

 

כששאלנו את שמעון פרס על יזמות, מה הופך אדם ליזם טוב הוא ענה לנו "זה לא משנה מהו התואר שלך, מי אתה, אלא מה אתה עושה. אם אתה עושה את זה טוב, אתה יזם. אם לא, אז לא. אדם נאמד על פי המעשה שלו, ולא על פי התואר שלו. התואר הזה הוא חסר משמעות." והוא גם הוסיף "כשאתה משקיף על העתיד, אתה יזם. אם אתה מביט על העבר – זה בזבוז זמן".

 

לגבי תפיסתו את הדמוקרטיה הוא אמר "דמוקרטיה היא לא פשוטה כפי שהיתה אתמול. פעם, הכוונה היתה שלכל אדם יש את הזכות להיות שווה. היום המשמעות של הדמקורטיה היא שלכל אדם יש את הזכות השווה להיות שונה".

 

והוא הוסיף "כשהתחילו לדבר על דמוקרטיה, אמרו שדמוקרטיה מאפשרת את חופש הביטוי. אני חושב שמה שחשוב הוא חופש הביטוי של עצמך. החלומות שלך, המשאלות שלך. אל תפול קורבן לרעיונות כלליים".

 

כששאלנו אותו על חדשנות פרס אמר לנו "רוב האנשים הם שמרנים. הם מפחדים מהחדש. אני חושב שזו טעות. אני חושב שצריך לקבל את החדש. בסופו של דבר ההיסטוריה תמיד נעה קדימה. כל הזמן. אי אפשר לעצור אותה. היא לא חוזרת על עצמה אלא מחדשת, איתך או בלעדיך".

 

במהלך הראיון, קיבלנו הצצה מרתקת על האופן שפרס רואה את הקמת המדינה במבט חדשנותי:  "הגענו למדינה קטנה עם ביצות בצפון ומדבר בדרום. לא היו מים. היו שני אגמים, אחד מת והשני גוסס. היה לנו נהר אחד עם הרבה תהילה ובלי מים (נהר הירדן). לא היה שום מקור חיים זמין. לא ידענו כיצד נתקיים. ואז הבנו, כי המקור הטוב ביותר בישראל הוא האדם. ישראל היא סיפור על מה אדם יכול להשיג. זה לא מה שהאדמה יכולה לתת לנו אלא מה שהאדם יכול לתת לאדמה. זה היה חלום גדול. עכשיו אני מסתכל אחורה ומבין מה היתה הטעות הכי גדולה שלנו. היא היתה החלום הקטן. כי המציאות היתה גדולה בהרבה מהחלומות. אז לאן היינו מגיעים אם היינו חולמים בגדול? ואני אומר לחברי – תזהרו. אל תחלמו קטן, תחלמו בגדול. אל תפחדו!".

 

על מנהיגות אמר פרס "הדבר הקטן ביותר בעולם הוא האגו שלכם", והוא הוסיף, "הדבר הגדול ביותר בעולם תלוי במטרה שאתם משרתים. אם תשרתו מטרה גדולה תהיו אנשים גדולים. מהי מטרה גדולה? לשרת את האחרים, ולא את עצמכם."

 

אז כיצד צריך לנהוג מנהיג? "לפני הכל, תבחר את החלום שלך. מה אתה רוצה לעשות? ואז אל תפחד מהמכשולים. תהיה חזק, תקבל אותם בברכה והם יכנעו לך. זו הסיבה שממשלות אינן רלוונטיות יותר. הן מפחדות לקחת סיכונים. אני חושב שלא לקחת סיכון הוא טעות. קח סיכון. אל תדאג. לפעמים לא תצליח, אולי תיפול. אבל אם לא תקח סיכון כלום לא יקרה איתך".

 

את הראיון הוא סיים כך: "האויב הכי גדול שלי הוא זיגמונד פרויד. הוא סיפר לי שאני אדם מורכב. אני לא מורכב, אני בן אנוש. כל המורכביות האלו שישמור לעצמו. מה שאני רוצה זה להיות אדם מאמין, אדם של תקווה וחבר".

 

כך אנחנו נזכור את שמעון פרס, אדם מאמין, אדם של תקווה וחבר.

 

יהי זכרו ברוך.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.