2 נובמבר 2016 | רות לוריא סגל
הבנקים בחזית הטכנולוגיה

יותר ויותר בנקים שמים דגש בשנים האחרונות, עם צמיחת תחום הפינטק בישראל, על הטמעה של טכנולוגיות חדשות בשירותי הבנק. אותו גוף כביכול בירוקרטי וארכאי מוצא את עצמו היום נדרש לעמוד בחזית הטכנולוגיה. עבור היזמים בעולמות אלו זוהי הזדמנות פז לקחת חלק מהמהפכה.

יותר ויותר בנקים שמים דגש בשנים האחרונות, עם צמיחת תחום הפינטק בישראל, על הטמעה של טכנולוגיות חדשות בשירותי הבנק. אותו גוף כביכול בירוקרטי וארכאי מוצא את עצמו היום נדרש לעמוד בחזית הטכנולוגיה. עבור היזמים בעולמות אלו זוהי הזדמנות פז לקחת חלק מהמהפכה.

 

"החדשנות הייתה קיימת תמיד במוסדות הפיננסים" טוען חיים פינטו, ראש מערך הפינטק והפיתוח העסקי בחטיבת החדשנות בבנק הפועלים. "פשוט היא הייתה מופנית למקומות שונים. תלוי בקו העסקי של הבנק או המוסד הספציפי. אם זה בעולמות האלגו-טריידינג או כחלק מפעולות חדשניות שאפשרו לאבטח את המידע ולהנגיש אותו לבנקים ולמשתמשים."

 

"תחילת השינוי עבור משתמש הקצה התחיל בשני גלים. הגל הראשון היה מן הסתם בסוף שנות התשעים עם הנגשת האינטרנט המהיר ברחבי העולם ופיתוח פורטלים שאפשרו ללקוחות להתממשק אל הבנק. זו הייתה טכנולוגיית הפינטק בחיתוליה. והגל השני היה במהפכת המובייל החל מ-2007 עם הצגת האייפון. אז הופיעה פלטפורמת ניוד אמתית שהחלה בהנגשת רעיונות לניהול החיים האנושיים שלנו. הבנקים התאימו את עצמם לקצב הזה. מה שדחף את העולם הזה למה שאנחנו נמצאים בו היום הוא המכשיר הנייד שנמצא ביד של כל אחד ואחד מתושבי ישראל, הזמינות והחיבוריות המהירה."

 

 

חיים פינטו - בנק הפועלים

 

 

הטכנולוגיה מתקדמת, שירותי הבנק יוצאים החוצה, האם יום אחד לא נזדקק יותר לבנקים?

"זו תחזית שלא נראית ריאלית בעיני. הבנק יישאר בעולם והוא ישתנה בהתאם לאבולוציה העסקית. ארגונים כל הזמן משנים את האופי שלהם. הם מוודאים שהם נשארים רלוונטיים ללקוחות. זהו שם המשחק – להישאר רלוונטי ולהתפתח. טכנולוגיה היא שיטה טובה להניע אבל גם בחינת מודלים עסקיים והסתעפויות למקומות שבהם בנקים יכולים לשרת את הלקוחות שלהם הם חלק מהתמונה".

 

 

קהילת הסטארטאפים והיזמים של ישראל מתכנסת ל- 5 ימים של חגיגת חדשנות, מפגשים, הכרויות עם גורמי מפתח בתעשיה, תוכן מרתק, האקתון, סדנאות , מרתון פיץ' ועוד. להרשמה ל-POALIM STARTUP WEEK לחצו כאן.

 
 

אז איך יראה הבנק של העתיד?

"אני חושב שהבנק העתידי יהיה גמיש יותר. הדגש יהיה על הפרסונליזציה. כל אחד יחווה את הבנק באופן אישי ורלוונטי לו. הבנק עבורי יהיה שונה מבנק עבורך כמו שחוויה הצפייה שלי בטלוויזיה שונה ממה שהיא עבורך. כל אחד קובע מה הוא רוצה לראות, אילו תכניות הוא אוהב ומתי הוא רוצה לצפות בהם. כך גם חליפת השירותים בבנק תהיה מותאמת אישית. אם את מעדיפה לדבר עם הבנקאי, הוא יהיה זמין עבורך, אבל מעבר לכך הוא גם ידע עליך מספיק נתונים רלוונטיים כדי לתת לך את השירות הטוב ביותר. מצד שני, אם את מעדיפה לבצע את הפעולות או לאסוף את הנתונים אונליין, תהיה לך אפשרות לעשות זאת. בעצם תתבצע התאמה של השירותים, כך שהסל ידע לתת את החוויה הנכונה ללקוח ולמשתמש"

 

הטענה נגד הבנקים בישראל היא שהבנקים מאמצים טכנולוגיות חדשניות שכביכול אמורות לחסוך לנו זמן וכסף ולייעל את פעולות הבנק, ובסופו של דבר רק מייקרת לנו את העמלות. אנחנו באמת צריכים את זה?

"התפיסה הרווחת היא שככל שתציג יותר טכנולוגיה ותעביר שירותים לפלטפורמות דיגיטליות אתה תהיה יותר חדשני. דיגיטציה היא משהו שהיום חייבים לעשות מכורח המציאות. היום, כשתינוקות נולדים לעולם, לפני שהם שולטים בשפה ויודעים לבקש משהו באופן וורבלי, הם יודעים להפעיל טאבלטים מההתחלה ועד הסוף. הם מתמצאים שם כי הם גדלים לתוך החוויה הזו. כל השירותים הפיננסים ימצאו את עצמם על פלטפורמה דיגיטלית כזו או אחרת. אבל החדשנות היא לא שם. היא נמצאת באדפטציה של חווית הלקוח והתאמת השירות בבנק העתידי. המטרה היא להעצים ולאפשר לבנקאים האנושיים להיות יעילים ואישיים יותר. לחשוף נתונים רלוונטיים כלפי הלקוח וללוות אותם במסלול החיים ברמה הכלכלית וגם בנגישות המידע. לדעת לחשוף את הפרטים הנכונים בזמן הנכון כדי שלא נצטרך לחכות שבוע, שבועיים או שלושה כדי לקבל מאזנים ודוחות ולהבין האם אנחנו יכולים לקבל הלוואה, משכנתא וכו'. התהליך עצמו יתייעל. במקום להדפיס ניירות על גבי ניירות, הכל יהיה במערכות דיגיטליות ואחר כך המידע יישאר זמין ואפשר יהיה לשלוף אותו בטווח המיידי. ההשקעה שמתבצעת בתחום שלנו היא השקעה מפוקסת בלקוח. המטרה היא להעצים את חווית המשתמש, להיות יותר רלוונטיים ויותר נגישים ולהתאים את השירות לעדיפויות של הלקוח. אם לקוח מבקש להיכנס לבנקאי, הבנקאי עדיין יהיה שם, אבל השירות יהיה טוב יותר בזכות הטכנולוגיה הזו."

 

כחלק מחטיבת החדשנות של בנק הפועלים שהוקמה השנה, מתקיימים שיתופי פעולה בין היתר עם חברות סטארט-אפ בתחום הפינטק.

 

"אנחנו רואים הרבה רעיונות יצירתיים שצצים בתחום הפינטק. לשמחתנו אנחנו בישראל וישראל היא עדיין הסטארט-אפ ניישן ואחד מה-innovations Hubs הגדולים לסטארטאפים.  גם בתחום הפינטק ישראל ממצבת את עצמה כמובילה, כחממת גידול לחברות פינטק. היא נותנת פייט לא קטן ללונדון, לניו יורק ולסיליקון ואלי. אנחנו רואים רעיונות חדשניים, נפגשים איתם ומוודאים שאנחנו נגישים ליזמים ולמשקיעים כדי שנוכל לשבת איתם ולסייע החל משלב הרעיון ועד לשלב שבו הם נכנסים למסלול שבו יש ערוצי רווח מבוססים. אנחנו בודקים אם אנחנו יכולים להשתמש בטכנולוגיות שלהם כבנק ואם גם אנחנו יכולים להתפתח בתחום הזה. אנחנו עוזרים לחברות סטארט-אפ ישראליות להתקבל לחממות הטכנולוגיות של בורסת לונדון, דבר שפורש בפניהם את השוק האירופי ומאפשר להם גישה לחברות שונות החברות בחממה ולמאות מנטורים ובנקים מהמובילים באירופה. את כל זה אנחנו עושים כדי למנף ולעזור לתעשייה שלנו לצמוח. אנחנו עומדים בצומת הדרכים וכמובן נהנים משיתוף הפעולה"

 

"חברות הפינטק שאנו נפגשים איתן מגיעים עם רעיונות טובים. חלקם כבר נכנסו לסל המוצרים של הבנק. אני אוהב לקרוא למצב שבו שאנחנו מצליחים לקבל חברה ולשלב אותה בסל המוצרים שלנו - 'פינטגרציה'."

 

אלו תחומים מעניינים אתכם?

אנחנו מסתכלים על טכנולוגיות עתידיות כדוגמת הבלוקצ'יין שיש בה את ההבטחה אבל עוד לא ראינו אותה מוטמעת באופן סוחף. במשרד ה-CTO בבנק יש רעיונות על איך לקחת את הטכנולוגיה ולהפוך אותה לישימה. אנחנו מסתכלים על דברים מידיים בתחום התשלומים, תשלומי המובייל, מימון המונים ועוד". 

 

 

קהילת הסטארטאפים והיזמים של ישראל מתכנסת ל- 5 ימים של חגיגת חדשנות, מפגשים, הכרויות עם גורמי מפתח בתעשיה, תוכן מרתק, האקתון, סדנאות , מרתון פיץ' ועוד. להרשמה ל-POALIM STARTUP WEEK לחצו כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.