18 דצמבר 2016 | ליאור עילם
אל תסמכו על בית הספר – חלק ב'

קראתי להורים לקחת אחריות על עתיד ילדיהם ולבחון מחדש את רמת ההשקעה בכל אחד מתחומי החיים מול סולם הערכים שלנו: האם עתיד ילדינו באמת חשוב לנו? ואם כן האם אנו משקיעים בכך משאבים.

בחלק הראשון של הכתבה, תיארתי בקצרה כיצד ההסכם הלא כתוב בין ההורים למדינה, שבו המדינה מתחייבת להכין את הילדים שלנו להצלחה בחייהם כבוגרים, אינה עובדת עוד. קראתי להורים לקחת אחריות על עתיד ילדיהם ולבחון מחדש את רמת ההשקעה בכל אחד מתחומי החיים מול סולם הערכים שלנו: האם עתיד ילדינו באמת חשוב לנו? ואם כן האם אנו משקיעים בכך משאבים.

 

הנה כמה כמה כיווני פעולה אפשריים, בהם אנו ההורים יכולים לפעול למען הבטחת עתיד ילדינו:

אפשרות אחת היא לפעול יחד עם הורים אחרים לשינוי מערכת החינוך. זאת מטרתה של קבוצת 'הורים משנים מציאות', שהקמתי יחד עם פרופ' חנן יניב. ניתן להצטרף לקבוצת ה whatsapp, שפעילותה נמצאת בתחילת הדרך, על ידי שליחת הודעה למספר: 052-433-8663 (מספר הסלולר שלי).

 

אפשרות שנייה היא לפעול במסגרת תכניות חיצוניות. אני, למשל, בחרתי להתנדב בעמותת 'ניצוצות', במסגרתה אני מעביר סדנאות ליזמות בבתי ספר. ניתן להתנדב גם במסגרות נוספות, כגון: 'יזמים צעירים' ולהנחות קבוצות נערים ונערות בבניה של מיזם עסקי או חברתי.

 

אפשרות שלישית (שאינה סותרת את שתי הראשונות), היא להקנות לילדים שלנו בעצמנו את מה שבית הספר היה צריך, אבל אינו נותן להם. כשאני מציע זאת ליזמים, רבים מסתכלים עלי במבט עייף שאומר משהו כמו: "אחרי עשר שעות עבודה במשרד, נראה לך שיש לי כוח להמשיך לעבוד גם בבית?". אז זהו, שלא צריך לעבוד. מה כן צריך? צריך לשחק וליהנות. משחק הוא הדרך הטובה ביותר להקנות כישורים לילדים. לא צריך סביבה מיוחדת. אפשר לעשות זאת סביב שולחן האוכל, כשמחכים למלצר במסעדה, תוך כדי נסיעה ברכב או בטיול משפחתי בחיק הטבע.

 

רכישת כישורים באמצעות משחק

מה אפשר לעשות בזמן הזה עם הילדים? המון! מקוצר היריעה אתן דוגמה אחת בלבד: תרגיל אחד לפיתוח חשיבה יצירתית, מתוך הקורס להורים: "הסודות להבטחת העתיד של הילדים שלנו".

 

האם תוכלו לחשוב עם ילדיכם כיצד נוכל להשתמש בתכונות של תפוז, כדי לתכנן רכב חדש? הנה כמה רעיונות שילדים העלו במסגרת המשחק:

לתכנן רכב שהקליפה שלו גמישה כמו קליפה של תפוז, כך שבמקרה של תאונה הנוסעים לא יפגעו; לתכנן רכב שמגן על הנוסעים שלו כמו שקיקי המיץ המגנים על הגרעינים; לחלק את הרכב לכמה חלקים שניתן לנתק אותם זה מזה, כדי שבזמן תאונה הם ייפרדו אחד מהשני, בדומה לאופן שבו ניתן להפריד פלחים של תפוז.

 

משחק כל כך פשוט, טומן בחובו פיתוח של כל כך הרבה כישורים: חשיבה יצירתית, ביטחון עצמי, נכונות להגיד את מה שאתם חושבים גם אם הוא יכול להישמע מגוחך ועוד...

 

את המשחק המקסים הזה ניתן ליישם בווריאציות שונות ועל חפצים שונים. למשל: אפשר לתכנן מזוודה, נעליים או מקרר חדש בעזרת תכונות של טלפון חכם, סירה או כל חפץ אחר שבו נבחר.

 

היכן אפשר לשחק בו? אין צורך בקופסת משחק, קוביות או כל אביזר אחר. אפשר לשחק תוך כדי נסיעה במכונית, בארוחה משפחתית, או בכל זמן אחר שבו אנחנו נמצאים עם הילדים חמש דקות או יותר.

 

האם יוצא לך לבלות בחברת ילדיך 5 דקות או יותר ביום? מה אתה עושה בזמן הזה? בזמן המבוזבז הזה אפשר להספיק המון. רוב רובם של ההורים אינם עושים זאת כלל. אך אם תקדיש אפילו רק חלק קטן מהזמן שבו אתה נמצא עם הילדים לפיתוח הכישורים שלהם, תקנה להם יתרון תחרותי משמעותי להצלחה.

 

אנחנו נותנים לילדים שלנו כל כך הרבה: מפרנסים, דואגים, מטפלים. אבל האם אנו מקנים להם את הכישורים החשובים להצלחה בחיים? או שאנו סומכים על בית הספר שיעשה זאת (למרות שאנחנו יודעים שברוב המקרים הוא לא)? הקניית המיומנויות להצלחה בחיים, שבית הספר לא נותן, היא אולי המשימה החשובה ביותר שנוכל למלא כהורים. אם נקדיש לכך רק חלק קטן מהזמן ומהמחשבה שאנו מקדישים לבניית הקריירה או המיזם שלנו, נוכל לחולל פלאים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.