צילום: מיכאל טופיול
19 דצמבר 2016 | חן ינוביץ
מה סטארטאפיסטים מתחילים צריכים לדעת לקראת שנת 2017?

רגע לפני ששנת 2016 מסתיימת תפסנו אתנתלי יצחקוב, טרנדולוגית ויזמית בתחום העיצוב, לשיחה קצרה על העתיד. אמנם לא הפכנו לנוסטרדמוס (עדיין) אבל הצלחנו להוציא ממנה מספר תובנות מעניינות. תוהים אם לרעיון שלכם יש פוטנציאל להצלחה? שווה שתתחילו מפה.

רגע לפני ששנת 2016 מסתיימת תפסנו את נתלי יצחקוב, טרנדולוגית ויזמית בתחום העיצוב, לשיחה קצרה על העתיד. אמנם לא הפכנו לנוסטרדמוס (עדיין) אבל הצלחנו להוציא ממנה מספר תובנות מעניינות. תוהים אם לרעיון שלכם יש פוטנציאל להצלחה? שווה שתתחילו מפה.

 

ספרי לנו על תחום הטרנדולוגיה

טרנדולוגיה היא ​חיזוי וניבוי של תהליכים ומגמות. למעשה, אני עוסקת בחיזוי העתיד וזיהוי התפתחויות תרבותיות, שינויים חברתיים ופריצות דרך טכנולוגיות שיעצבו את עולם המחר. בשנים האחרונות חברות רבות הבינו את החשיבות הרבה של הכלי הזה, והיום כמעט בכל חברה בעולם שוכרים את שירותיהם של חזאי הטרנדים על מנת להוביל ולהיות מעודכנים. בישראל התחום עוד בחיתוליו. 

 

מה בכלל טרנדולוג עושה?

בעולם בו אנו חיים לא מספיק לנו לדעת מה יקרה בעונה הבאה או בעוד חצי שנה, ויש חשיבות אדירה לדעת כבר היום מה יקרה בעוד שנתיים. אנו מצויים במרדף תמידי אחרי הזמן. להיות ראשונים, להיות מובילים, לדעת תמיד מה יהיה הצבע הנכון, הלך הרוח החברתי, המצב הכלכלי, לאן הטכנולוגיה הולכת וכו'. כמובן שכל אלו מתורגמים לכסף. וכאן נכנס תחום הטרנדולוג לתמונה, שתפקידו לספק לכל אחד ואחד את המחקר הנכון בתחומו ואת הטרנדים שתפורים במיוחד לתחומי העיסוק שלו.

 

סטארטאפיסט מתחיל? העתיד שלך מתחיל כאן עם שרת וירטואלי חינם לשנה מבזק

 

 

איך זה עובד?

טרנדולוגים חוזים את העתיד שנתיים מראש על מנת שיהיה זמן להתכונן לקראתו. התהליך מתחיל במחקר ואינטואיציה, נסיעות השראה, איסוף נתונים מתערוכות ולאחר מכן הסקת מסקנות. החלק העיקרי הוא איסוף נתונים של אירועים משמעותיים שהתרחשו בתחומים שונים: מאירוע טרור (לדוגמה דאעש), פוליטיקה (הבחירות בארה"ב), כלכלה, תרבות, מוסיקה ואופנה. לאחר מכן מסיקים מסקנות ומאגדים אותם למילה אחת שתתאר את הלך הרוח שעתיד לבוא. למעשה, הטרנדים מתחלקים למגה ומיקרו טרנדים. יש את הטרנד המוביל שממנו יוצאים עוד מיני טרנדים. למשל, לפני שנתיים חזיתי שהצבע הוורוד יהיה הצבע המוביל ביותר בשנת 2016 כדי להעניק לנו אופטימיות לשנה הקשה שנעבור בשנת 2016, מה שהתברר כנכון וחברת פנטון הכריזה בשנת 2016 שהצבע המוביל לשנה זאת הוא רוז קוו (ורוד). לצבעוניות הזאת יש השפעה גם על תחומים אחרים כמו היי-טק וטכנולוגיה.

 

 

צילום: Yuli Gorodinsky

 

 

איך טרנדים מתפתחים?

אפשר להשוות את זה לווירוס. הוא מתחיל בצורה שקטה, דוגר, ולאט לאט מתפשט בפני ההמון. לאחר שהוא מתפשט יש למעשה שתי אופציות: או שהוא יהפוך לטרנד קלאסי עם חיי מדף ארוכים או לטרנד קצר וחולף. מעבר לכך, לכל תחום יש את הטרנדים שלו וצריך לדעת אילו טרנדים מתאימים ונכונים לחברה שלנו.

 

טרנדים זה לא רק באופנה?

למרות מה שרוב האנשים נוטים לחשוב, ט​רנדים לא שייכים רק לתחומו הצר של עולם האופנה, טרנדים הם כל דבר שקורה מסביבנו: מאסונות טבע דרך אינתיפאדת הסכינים ועד לזכייתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב. בסופו של דבר חיזוי טרנדים הוא עבודה קשה מאד ומאחוריה ימים ושבועות רבים של מחקר.

 

 

איך התחום הזה יכול לעזור ליזמים בעתיד?

​כלי חיזוי מגמות הוא חובה לכל יזם שרוצה לחדש ולהבין את תחומו באופן עמוק. בכדי לחזות טרנדים רלוונטיים עבורך צריך לאמן את שריר האינטואיציה, שלא עוסק במספרים. אני פיתחתי מתודולוגיה שעוזרת לי לחזות טרנדים. להמלצתי, כל יזם חייב להבין לעומק את המוצר שאותו הוא רוצה ליצור, להבין את חשיבותו מבחינה רגשית כדי להבין את אופיו וצרכיו של הלקוח הפוטנציאלי שלו ולהתייחס לאסתטיקה שהיא חלק נכבד מההנגשה,​ והכי חשוב להיות אמיצים ואותנטיים. היום כל חברה שמכבדת את עצמה ורוצה להיות חלק מהמשחק חייבת להשתמש בשירותיו של חוזה הטרנדים. בחו"ל מדובר בכלי מאוד נפוץ.

בתחום הסטארט-אפ שימוש בחזאי טרנדים עדיין בחיתוליו, אך לאט לאט חודרת ההבנה שחייבים את הכלי הזה. לאחרונה יש יותר ויותר פניות מיזמים בתחילת דרכם שמבינים שזה לא פשוט ושיש תחרות גדולה.

 

 

מה לדעתך התחומים שבהם יזמים וסטרטאפים מתחילים צריכים להתמקד בו?

חשוב להתמקד בפיענוח של המוצר או הסטראט-אפ אותו הם רוצים לפתח מכל צדדיו. לחקור אותו לעומק כאילו מבצעים בו ניתוח לב פתוח. לדעת ולהכיר לעומק כל נקודה וחלקיק. בנוסף, בעיני יש חשיבות גדולה מאוד ל"להרחיב את המוח" ולשלוח זרועות לתחומים רבים ומגוונים, ולא להישען רק על הידע שלך, להסתובב הרבה בעולם, לראות ולבחון מה חדש.​

 

העתיד שלך מתחיל כאן! הירשמו וקבלו שרת וירטואלי חינם לשנה מבזק

 

 

אז מה סטארטאפיסטים מתחילים צריכים לדעת לקראת שנת 2017?

שנת 2017 תהיה למעשה תחילתה תקופה "ההפוגה" ותתקיים "פאוזה" (הפסקה) שתימשך בערך עד שנת 2021.

משנת 2017 נרצה כולנו להיכנס פנימה כדי להיות נוכחים יותר בסיטואציות של החיים עצמם. המסע שנעבור בתקופה זאת הוא צבירת כוחות לקראת העתיד לבוא, ואנחנו נתכנס לשקט ורגיעה מהתקופה הרועשת ומלאת הגירויים שחוויינו עד שנת 2017. אנחנו נמצאים בתקופה בה אנו מרגישים שאין לנו יותר על מי לסמוך: לא על השלטון, לא על הכלכלה, לא על החברה ולא על הרשתות חברתיות. אנחנו חשופים וחנוקים ורוצים שקט, הפוגה. לכן, אנחנו מצפים וכמהים שחברות ומותגים יאמצו את הכנות, והאמת תהיה ערך עליון. גם הטכנולוגיה תשאף להיות חיובית, מועילה, כנה ורגישה.

 

מה עוד צפוי לנו?

תקופת ההפוגה היא אירוע מחזורי, ולפנינו יש עוד שששנים עד ההמצאה הבאה שתשנה את חיינו. בשנים הבאות נגדיר מחדש את הזמן כערך האולטימטיבי היקר ביותר. הטכנולוגיה תשמש מעבר לתכלית פונקציונאלית ותיצור יותר משמעויות והתנסויות, והחשוב מכל, החיים יתמקדו יותר באיך לחיות, ופחות במה יש לנו. הצרכנים יהיו בהלך רוח של "מנוחה" מהטכנולוגיה ויתקיים הרצון לטכנולוגיה מרגיעה ומדיטטיבית.

 

אם אין לנו על מי לסמוך אז אפשר לומר שהכיוון יהיה למצוא חלופות למוסדות המסורתיים?

הכוונה היא שחברות ומותגים יהיו חייבים להיות אותנטיים וגלויים אחרת ההמונים יינטשו אותם. מהירות המחקר והפורומים הרבים שקיימים על מוצרים ומותגים הם רבים. לכן יהיו יותר ויותר אתרים שידרגו את רמת האמינות והאיכות של המוצר או החברה, דבר שידרוש מהם סטנדרטים גבוהים. בנוסף, חשוב לשים דגש על נגישות קלה בשירות הלקוחות הדיגיטלי ושהמענה יהיה באמת אנושי. אנשים לא ימהרו להוציא הרבה כסף מכיוון שדרך הטכנולוגיה הם יוכלו לערוך השוואות למחירים וזה יצור תחרות. הטכנולוגיה תשאף להיות אופטימית ולטובת המשתמש. אנחנו נראה יותר ויותר אזהרות לגבי אתרים ורשתות חברתיות כמו שיש על מזון, סיגריות ואלכוהול. לכן, אני מציעה לשים דגש על אנושיות, אותנטיות, הוגנות וכיצד המוצר יועיל למשתמש וישנה את חיו.

 

איך העצירה הזאת תשפיעה על דפוסי החשיבה שלנו?

הצרכן ייעזר בטכנולוגיה לשם התבוננות פנימית וגילוי עצמי. הצרכנים ירצו לדבר ולהביע את עצמם דרך הטכנולוגיה ולכן מותגים ותאגידים יצטרכו להתחיל לחשוב על דרכים אחרות ליצירת קשר אישי עם הלקוחות, אחרת הם ייעלמו מהמפה.

 

 

נתלי יצחקוב היא טרנדולוגית ויזמית בתחום העיצוב והמייסדת של סוכנות "THE VISIONARY", שמספקת שירותי חיזוי טרנדיםמחקר וייעוץ לחברות מהמובילות במשק בתחומי עיצוב, טכנולוגיה היי טק, צרכנות, אינטרנט ועוד

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.