29 דצמבר 2016 | מערכת StartIsrael
בין סין לישראל – מחדשים את העתיד

"הסינים רואים בישראל כנכס אסטרטגי. סין שוקדת היום על מסילת רכבת שתעבור בדרך המשי והם רואים במזרח התיכון נקודה מאוד מרכזית. מן הצד השני, התחושה היא שהיום בישראל מסתכלים על סין באופן שטחי. אמנם, כולם מבינים את הפוטנציאל ואת העוצמה הכלכלית שלה, אך יחד עם זאת, בעקבות הרבה מאוד כישלונות, קיים חש גדול וחשדנות כשמדובר באופן כללי בעסקים עם סינים"

אחת מהחזיתות הבינלאומיות החשובות ביותר בעולם היזמות היא סין, ולא בכדי כולם מדברים היום על סין, איך מוצאים משקיעים מסין, איזה שיתופי פעולה ניתן לעשות עם הסינים? איפה יכולה להתבצע אינטגרציה בין השוק הסיני לשוק הישראלי? איפה נמצאים הסיכונים? והנה השבוע (שלישי, 27 לדצמבר) התכנסו באוניברסיטת תל אביב משקיעים, אנשי אקדמיה וממשלה וחברות סטארט-אפ טכנולוגיות מסין ומישראל בכנס innovate the future שנערך על ידי פורום החדשנות Caixin Israel Forum 2016. מטרת הכנס הייתה להציג את הקשר המיוחד בין שתי המדינות בעולמות היזמות והחדשנות ולאפשר נטוורקינג בין יזמים ישראלים למשקיעים בשוק הסיני. 

 

"סין היא תעשיית המובייל המובילה בעולם, עם יותר מחצי מיליארד משתמשים, ועם אפליקציות ענק כמו Wechat ו-Didi (אובר הסינית) הפוטנציאל הוא ענק. הבעיה היא שהשוק רווי ותחרותי ולזרים יש קושי גדול להתחרות בו. אם כבר, החברות המובילות בתחום יחפשו חברות ענק לרכישה (כפי שראינו עם רכישת Playtika השנה)." מספרת טל ראט, ממפיקות הכנס "התחומים שבהם ישנו פער, ובהתאם לכך ביקוש לטכנולוגיות, הם כל התחומים הקשורים לטכנולוגיות מידע עבור ארגונים כמו enterprise softwareו-cloud, וכן כל תחומי התשתיות והאנרגיה המתחדשת בהם קיימת נכונות אדירה מצד הממשלות המקומיות והארגונים להשקיע באותן טכנולוגיות מתקדמות כבר מרמת ה-SEED. אלו התחומים האטרקטיביים יותר עבור זרים בכלל ועבורנו הישראלים."

 

מה העניין של משקיעים וחברות בסין בישראל ולהפך?

"הסינים רואים בישראל כנכס אסטרטגי. פעם אחת בגלל המסורת של חינוך וחדשנות, ופעם נוספת בשל המיקום הגאוגרפי ההיסטורי שבין מזרח למערב. סין שוקדת היום על מסילת רכבת שתעבור בדרך המשי והם רואים במזרח התיכון נקודה מאוד מרכזית. מן הצד השני, התחושה היא שהיום בישראל מסתכלים על סין באופן שטחי. אמנם, כולם מבינים את הפוטנציאל ואת העוצמה הכלכלית שלה, אך יחד עם זאת, בעקבות הרבה מאוד כישלונות, קיים חש גדול וחשדנות כשמדובר באופן כללי בעסקים עם סינים. הסתירה הזו בין עניין גדול לבין חדשנות יוצרת מתח בין הציפיות לבין המימוש שלהן, ולכן עדיין קשה לראות כמות משמעותית של עסקאות גדולות בין הצדדים".

 

 

Hu Shuli, מנכ"לית חברת המדיה מהגדולות בסין Caixin, והאישה החזקה ביותר בתחום המדיה הצביעה על היתרונות שמביאה עמה כל מדינה בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות "סין וישראל חולקים הרבה תכונות משותפות בתרבות שלהם כי לשניהם יש את המניע הפנימי לחדשנות". WU Bin, יועץ כלכלי ומסחר בשגרירות הרפובליקה העממית של סין בישראל סיפר לקהל כי בעוד שלישראל טכנולוגיה מתקדמת ויכולת חדשנות גבוהה, לסין יש יכולת יצור יוצאת מן הכלל ויכולות הפצה כלל עולמיות חזקות מאוד. היא יכולה להפוך את הטכנולוגיות הישראליות ולהעביר אותן לקווי יצור תעשייתיים.

 

במהלך הכנס נהנו המשתתפים מדיאלוג מרתק עם האב הרוחני של עולם היזמות הישראלי יוסי ורדי שסיפר על חוויותיו כמשקיע ועל מה שלמד דווקא מהכישלונות שחווה "אם אתה לא מוכן להיכשל אז ככל הנראה אתה לא תרצה לקחת סיכון, ואם אתה לא תיקח סיכון אז לא תהיה לך את ההזמנות לייצר חברה ולמכור אותה פי 10, 20 או 30 מההשקעה שלך ולכסות על הטעויות". לאחר מכן עלו שלושה פאנלים מקצועיים בנושאי טיפוח יזמות וחדשנות באקדמיה, הזדמנויות השקעה ושיתופי פעולה וקשרים בינלאומיים בהם השתתפו נציגים מכובדים, בניהם Li Jiange, מנכ"ל שלוחת סין (גואנדונג) של הטכניון, איתן שוורץ, מנכ"ל מנהלת עיר עולם בעיריית תל אביב, דן בלטר, סמנכ"ל מרכז היזמות StarTau, אייל יניב מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת בר אילן ועוד.

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.