8 ינואר 2017 | רו"ח דוד נחמני
סטארטאפיסטים - יכול להיות שגם אתם זכאים להטבות מס

הקמתם סטארט-אפ ואתם מתחילים לראות הכנסות? אז בטח כבר שמתם לב למס החברות שעומד על 24%, כאשר המס על הדיבידנד לבעל מניות מהותי הוא 30%. אבל אתם עובדים קשה ומייצרים מוצר חדשני שיכול להצעיד את העולם קדימה, ועל הדרך אתם מכניסים מטבע זר לישראל, לא מגיע לכם הטבה מהמדינה? דווקא כן.

הקמתם סטארט-אפ ואתם מתחילים לראות הכנסות? אז בטח כבר שמתם לב למס החברות שעומד על 24%, כאשר המס על הדיבידנד לבעל מניות מהותי הוא 30%. אבל אתם עובדים קשה ומייצרים מוצר חדשני שיכול להצעיד את העולם קדימה, ועל הדרך אתם מכניסים מטבע זר לישראל, לא מגיע לכם הטבה מהמדינה? דווקא כן.

 

המדינה רוצה לעודד פיתוח של תעשיות מסוימות, ובניהן תעשיות היי טק, והיא רוצה לעשות את זה מכמה סיבות: היא רוצה לפתח אזורי פריפריה, היא רוצה שתהיה בארץ תעשייה מצליחה והיא רוצה שיהיו הרבה ידיים עובדות. והתעשייה המובילה ביותר, הקטר של המשק בישראל היא תעשיית ההיי טק. איך זה נעשה? המדינה מעניקה הטבות מס לחברות ולמשקיעים על פי התנאים הבאים:

1. חברה המייצרת מוצר או מפתחת תוכנה

2. חברה שמביאה מטבע זר

3. חברה המעסיקה ידיים עובדות.

 

מבין אלו, התנאי היחיד שלא כתוב בחוק הוא העסקת ידיים עובדות. אבל ברור לכל כי החוק מתכוון לכך. אז מה עושים סטארטאפים שלא יכולים להעסיק הרבה ידיים עובדות? נניח כי שני יזמים יצאו מ-8200 ומקימים סטארט-אפ. הם עונים על כל הדרישות בחוק ובכל זאת לא ברור אם הם יכולים לקבל הטבת מס מכיוון שמס ההכנסה לא תמיד מחזיק בעמדה שיש בידיהם מפעל תעשייתי כאשר כמות העובדים היא לא גבוהה.

 

בעצם, שלושת הפרמטרים שמנינו קודם הם הפרמטרים העיקריים להגדרת מפעל תעשייתי. רשות המיסים לא תמיד חושבת שראוי להעניק הטבות מס לשני אנשים שעובדים מהבית שלהם או ממתחם עבודה משותף (WeWork) בטענה שאין להם מפעל תעשייתי.

 

כאשר בפועל, החברים מגשימים את רצון החוק. הם מפתחים איזו אפליקציה שמביאה כסף זר למדינה, וגורמת ליצירת נכס בלתי מוחשי ששייך למדינה. הם בעצם עומדים בכל הפרמטרים האחרים מלבד אחד שבכלל לא כתוב בחוק.

איך ניתן לבחון באמת מהו דבר תעשייתי? הרי לפני 200 שנה העיתון היה נכתב בכתב יד, המהפכה התעשייתית יצרה משהו מכני, מכונה שמדפיסה וכדומה. היא יצרה מחד שרשרת של תפקידים ומצד שני דבר שעובד בצורה אוטומטית. גם היום יש לבחון מספר פרמטרים לעניין הגדרת מפעל תעשייתי, ולא מתמקדים רק בפמרמטר אחד כמו מספר העובדים, מכיוון שהיום חמישה אנשים יכולים להקים את ה-Waze הבא. יש לבדוק היררכיה של עבודה וחלוקת עבודה מתאימה. יש פרמטרים שיכולים להצביע על תעשייתיות והם לא הפרמטרים המוכרים ממפעלי התעשייה הישנה והמסורתית שבגינה נהוג היה לתת הטבות.

 

אז מהי בעצם ההטבה?

החוק מעניק הטבות במס חברות והטבות במס על דיבידנד. חברה המוגדרת כחברה תעשייתית שיושבת במרכז הארץ, מס החברות יהיה בסך 16%, והמס על הדיבידנד יהיה 20%. זו הטבה לא קטנה. אם ניקח את הפריפריה, מס החברות הוא 7.5%, ומס הדיבידנד הוא 20%.

 

אם אתם סטארט-אפ שנמצא כבר בתהליך ההתבגרות, שימו לב כי ב-2017 נכנסה הוראת חוק חדשה בנוגע למפעל טכנולוגי מועדף, מפעל אשר מפיק הכנסות ממתן זכויות או הרשאות לשימוש בטכנולוגיה או ממוצר שהוא טכנולוגי. שם הטבות המס לחברה במרכז הארץ הם 12% ובפריפריה 6%. שימו לב כי מדובר בסטארטאפים שמשקיעים הרבה במחקר ופיתח, ושהכנסותיהם גדלות ב-25% מדי שנה.

 

מהם המסלולים לקבלת ההטבה?

 

יש למעשה שני מסלולים:

 

המסלול הירוק: בדומה לדיוטי פרי – החברה מצהירה שמגיעות לה הטבות, והיא נתונה לבדיקה. שימו לב כי אחוז הבדיקות בחברות שניגשות למסלול הירוק עומד על מעל ל-90%. רצוי מאוד לגשת למסלול זה עם חוות דעת הבוחנת את החברה מבעוד מועד.

 

מסלול הרולינג: המסלול כולל פניה לרשות המיסים וקבלת אישור להטבות במס לחמש השנים הקרובות, כל עוד לא השתנו הנתונים. לרוב חברות סטארט-אפ לא יכולות לגשת למסלול זה כי אין להן את היקף העובדים הנדרש. יחד עם זאת, זהו המסלול הטוב ביותר, כי בעצם הפניה היא לריבון והתשובה היא חד משמעית. אם מספר העובדים הוא נמוך, יפנו את החברה לפקיד השומה.

 

בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.