23 ינואר 2017 | ג'ון ראמפטון
שמונה סימנים לכך שהחברה שלכם הולכת ומדרדרת

שמעתם זאת שוב ושוב: 90% מכל הסטארטאפים נכשלים. ועדין, אתם ממשיכים לקחת סיכונים ולרדוף אחרי החלום שלכם להחזיק בעסק, למרות כל הסיכונים והכישלונות. מה שמייחד את היזמים המצליחים הוא היכולת המופלאה שלהם להבין מתי זה הזמן להתרחק מהעסק. זו לא החלטה פשוטה, אבל במקום לשאוב עוד זמן וכסף לעסק שמתמוטט, הם יכולים לחתוך בהפסדים שלהם, ללמוד מהטעויות ולעבור הלאה למיזם הבא.

אופטימיות חסרת גבולות נדרשת כדי לפתוח עסק. אבל אחיזה יציבה במציאות הכרחית כדי להחזיק מעמד בעסק.

שמעתם זאת שוב ושוב: 90% מכל הסטארטאפים נכשלים. ועדין, אתם ממשיכים לקחת סיכונים ולרדוף אחרי החלום שלכם להחזיק בעסק, למרות כל הסיכונים והכישלונות.

מה שמייחד את היזמים המצליחים הוא היכולת המופלאה שלהם להבין מתי זה הזמן להתרחק מהעסק. זו לא החלטה פשוטה, אבל במקום לשאוב עוד זמן וכסף לעסק שמתמוטט, הם יכולים לחתוך בהפסדים שלהם, ללמוד מהטעויות ולעבור הלאה למיזם הבא.

אם אתם עדיין לא בטוחים אם העסק שלכם נמצא בבעיה רצינית, שימו לב לשמונה הסימנים הבאים:

 

1. מכירות נמוכות

הסימן הראשון והכי ברור שהעסק שלכם שוקע הוא מכירות נמוכות. זה יכול להיות נמוך מהתחזית שצפיתם, או האטה במכירות מהרבעון האחרון. העסק שלכם לא יכול להצליח מבלי הכנסה קבועה כדי לשלם על כל ההוצאות...

כשאתם שמים לב שיש איזו האטה משמעותית במכירות, אתם צריכים לאבחן את הבעיה. התחילו על ידי סקירת העובדים והלקוחות ותבחנו את הסביבה החיצונית, למשל האם היו שינויים חברתיים או אסונות טבע.

זה אמור לתת לכם הבנה טובה יותר למה יש האטה במכירות והאם תהיה תפנית. אם זה לא נראה שהתעשייה או העסק שלכם יכולים לשנות משהו, אז זה די ברור שהעסק שלכם בבעיה.

 

2. אתם לא זוכרים מתי היתה הפעם האחרונה שדיברתם עם לקוח

נציגי שירות לקוחות הם לא היחידים שמדברים עם הלקוחות שלכם. אפילו כמייסדים או מנכ"ל האחריות שלכם היא לדבר עם לקוחות פוטנציאלים או קיימים כדי להבין את הצרכים שלהם ולשפר את העסק. זה טריק שכל אחד יודע שיש להתבסס עליו, החל ממייסד רשת וולמרט סם וולטון ועד למייסד של אפליקציית Slack סטיוארט באטרפילד.  

וזה עוד סימן בעייתי לעסק שלכם אם אתה לא זוכרים מתי הייתה הפעם האחרונה שדיברתם עם לקוח. או שאתם לא מעורבים באופן אקטיבי איתם או שאין לכם יותר עניין במוצר או בשירות שלכם.

 

3. אף אחד לא מדבר על העסק שלכם.

העניין הזה כמעט הולך בד בבד עם הנקודה האחרונה. משהו לא בסדר אם אף אחד לא מזכיר אתכם במדיה החברתית, משאיר ביקורת או יוצר קשר עם נציגי השירות לקוחות שלכם. זה או כי אתם לא יוצר אינטראקציה עם הקהל שלכם, או שפשוט לא אכפת להם מהעסק שלכם.

תעשו מאמץ כדי להגיע ללקוחות שלכם ובקשו מהם להשאיר ביקורת. כמו כן, תניעו את המעורבות שלכם במדיה החברתית. עם עדין שורר שקט, כנראה שהעסק שלכם הגיע לקיצו. אני באופן אישי כותב הרבה בבלוג שלי על תשלומים כדי למשוך את הקהל לחברה שלי וזה עוזר!

 

4. אתם מערערים באופן קבוע על המוטיבציה שלכם

לכולנו יש זמן שבו אנחנו שואלים את עצמנו שאלות כמו "למה אני עושה את זה" או זורקים הצהרות לאוויר כמו "אני לא יכול לעשות את זה יותר". זה דבר נורמלי כחלק מהמסע של היזמים. אבל אם הלך הרוח הזה נעשה יותר תדיר, אז הגיע הזמן להמשיך הלאה.

אפילו אם העסק שלכם מצליח, ואולי אתם רוצים לסגור אותו. זה מה שהיוצר של משחק הווידאו Flappy Bird, דונג נגוין, עשה ב-2014. נמאס לו מהבחינות, ההאשמות והביקורת. במקום להתעלם ולהמשיך הלאה, נגוין החליט לסגור את העסק לפני שהדברים יעשו גרועים יותר.

 

 

5. אין שום דבר מיוחד בעסק שלכם

העסק שלכם צריך לבלוט אל מול המתחרים שלו. קחו רגע ותרשמו את כל המאפיינים של העסק שלכם, מבחינת המוצרים והשירות. והשוו אותם לחברות אחרות שנמצאות באותה תעשייה. אם אתם נבדלים מהמתחרים המובילים שלכם, אז יש לכם יתרון תחרותי לטובתכם.

אם לא, אתם יכולים להיות בטוחים שהעסק שלכם לא יחזיק מעמד במבחן הזמן. או שתמצאו משהו שהופך אתכם למיוחדים, או שתמצאו תעשיה אחרת בה תוכלו לבדל את עצמכם.

 

6. שאננות

בלוקבאסטר הם נערי הפוסטר בכל הנוגע לכישלון עסקי של העת האחרון. והסיבה היחידה שהחברה הלכה קפוט היא כי היא כשלה להבין שהצרכנים שלה רוצים משהו אחר. במקום לנסוע לסניף בלוקבאסטר הקרוב ולשלם עמלות בגין איחורים, אנשים נהנים מלצפות בתכני נטפליקס או סרטים שמוזרמים אליהם בסטרים. על פי הדיווחים, בערך בשנת 2000 המנהלים של נטפליקס הציעו לבלוקבאסטר שותפות, אבל המנהלים של בלוקבאסטר עזבו את משרדם בעודם צוחקים על עצם ההצעה.

בקיצור, השאננות הביאה לחורבן של בלוקבאסטר.

אם אתם יושבים ותוהים למה העסק שלכם נכשל, תשאלו את עצמם מתי בפעם האחרונה הצעתם משהו חדש לשוק?

 

7. תחלופת עובדים ומחזורי גיוס

לפעמים העובדים שלכם מבינים שיש בעיה לפניכם. בין אם זה במשהו ברור כמו שהם פשוט לא קיבלו שכר, או מעודן יותר כמו שהם לא מאמינים בעסק שלכם, או מתוסכלים מההנהלה. אתם צריכים להגיע לשורש העניין במידה ויש לכם תחלופת עובדים גבוהה.

זה עולה יותר כסף להעסיק ולאמן עובד חדש, מאשר לתחזק עובד קיים. דברים יכולים להפוך למסובכים מאוד כשאין לכם את התקציב להחליף עובדים. זה אומר שאתם מצפים מהעובדים שלכם, שהם כבר מתוסכלים ועייפים מהעבודה, לעשות יותר עבודה עבורכם. כמה זמן אתם חושבים שתוכלו להמשיך בזה? זה מעגל קסמים שיכול בקלות לקבור לכם את העסק.

 

8. יש לכם קושי רב בתזרים המזומנים

תזרים המזומנים זה הכסף שזורם פנימה והחוצה מהעסק שלכם. לרוב זה מקובל שאם אתם רוצים שהעסק שלכם ישרוד, יהיה לו תזרים מזומנים חיובי, מה שאומר שאתם מביאים מספיק כסף לעסק כדי לנהל את כל ההוצאות.

אם יש לכם בעיות בתזרים המזומנים בגלל חובות, הנהלת חשבונות בעייתית, גדילה מהירה מדי מבלי לייצר תחזית השתכרות והוצאות עתידית מדויקת, אז זהו אחד מהסימנים הכי ברורים לכך שהחברה שלכם הולכת ליפול. אם לא תטפלו בזה עכשיו, אל תצפו להצליח להחזיק בעסק שלכם עוד זמן רב.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.