2 פברואר 2017 | רות סגל
האם המודל הפייסבוקי יכול לשחזר את עצמו?

בדרך כלל, כשמגיע טרנד חדש, הראשונים לאמץ אותו הם קהל המוגדר כ-Early adopters, והם מהווים כמעט 15% מקהילת הצרכנים היום. מכיוון שיש להם רשת רחבה של אנשים, הם יכולים להעביר אליהם את הטרנדים האחרונים, והם בעצם מייצרים שיווק "מפה-לאוזן" בדרך הטובה ביותר.לטענתו של איציק יושובייב ה-Early adapters הטובים ביותר נמצאים באוניברסיטאות

את הסיפור על מארק צוקרברג כבר כולנו מכירים. המשתמשים הראשונים ברשת החברתית הגדולה ביותר היו חבריו הסטודנטים של צוקרברג בהארוורד. המודל הזה נולד הרבה לפני כן, ולא מעט חברות ענק היום התחילו את הדרך שלהן בין כותלי הקמפוס שלהם. דרופבוקס נוסדה ב-2007 ב-MIT כשלמייסדים נמאס שהמיילים שלהם לא יכולים להתמודד עם נפח גדול, גוגל התחילה במעונות של סטנדפורד כחלק מפרויקט הספרייה הדיגיטלית של האוניברסיטה, גם יאהו! הוקמה באותה אוניברסיטה ב-1994 כששני סטודנטים החליטו להקים אתר בשם "Jerryand David’s Guide to the World Wide Web".

 

להגיע ל-Early adopters

בדרך כלל, כשמגיע טרנד חדש, הראשונים לאמץ אותו הם קהל המוגדר כ-Early adopters, והם מהווים כמעט 15% מקהילת הצרכנים היום. מכיוון שיש להם רשת רחבה של אנשים, הם יכולים להעביר אליהם את הטרנדים האחרונים, והם בעצם מייצרים שיווק "מפה-לאוזן" בדרך הטובה ביותר.

 

לטענתו של איציק יושובייב, מומחה שיווק לסטודנטים וצעירים בעולם, ה-Early adapters הטובים ביותר נמצאים באוניברסיטאות, ולא בכדי כל כך הרבה טרנדים התחילו בקמפוסים. "הסטודנטים מאוגדים בקבוצות. הם בעצם נמצאים בשלב האחרון במעגלים החברתיים שבו הם משויכים לקהילה. מכיוון שהסטודנטים בארה"ב ואירופה לרוב מתפזרים בין הקורסים, הם מתאגדים תחת קבוצות ומועדוני סטודנטים, ומדובר בקבוצות גדולות ומסיביות שמאוד קל להגיע אליהן ולטרגט אותן. אפליקציית Yik Yak להודעות אנונימיות הצליחה לגייס מעל ל-50 מיליון דולר, הם פשוט עבדו מול 1600 קמפוסים.

 

כמו כן, אם בעבר מנהלי השיווק שמו את הסטודנטים בתחתית השרשרת בטענה שהם לא יודעים לצרוך, היום אנחנו יודעים כי כ-50% מהסטודנטים עצמאים כלכלית, וכי כוח הקנייה הסטודנטיאלי נעמד על 417 מיליארד דולר. סטודנטים קונים פי שבע מכל סגמנט אחר באוכלוסייה, ומעל ל-60% מהם רכשו מוצר באונליין בחודש האחרון."

 

לאיזה חברות בעצם כדאי לטרגט לסטודנטים?

"היום לא משנה איזה מוצר יש לך, שווה לך לטרגט את הסטודנטים כקהל יעד ראשוני. קהל הסטודנטים מאוגדים, הם יודעים להפיץ את המוצר ולייצר באז בתוך הקמפוס ולהוציא אותו לסביבה שלהם, כלומר לדור הקודם, דור ה-X והבייבי בומרס. לדוגמא, חברת Reddit מייצרת תוכן בנושא חדשות ודירוג כותרות, זה בפירוש לא תוכן שמתאים לקהל סטודנטים צעירים שלא צורך את התכנים האלו. אבל בזכות העבודה שהם עשו בטרגוט לקהלי סטודנטים, הם הפכו לחברה של 4.2 מיליארד דולר. את הגיוס הכי גדול שלהם עשו דרך הקמפוסים. בסופו של דבר, כל סטארט-אפ שרוצה לצמוח, כדאי שיטרגט לסטודנטים. מי שלא עושה את זה לא מתייחס למציאות הקיימת".

 

חדירה לשוק העולמי

"אחד מהדברים המעניינים יותר הוא המוביליות שקיימת בעולם ההשכלה העולמי" מספר יושובייב "19% מהסטודנטים שלומדים בחו"ל בעולם נמצאים בארצות הברית. מעל ל-50% מהם מגיעים מהודו וסין. זה מעניין כי ראשית מדובר באליטה של המדינות האלו, ושנית הם יכולים להעביר טכנולוגיות ממדינה למדינה. דברים עוברים בין אקדמיות יותר מאשר בסגמנטים אחרים, האקדמיה מתייחסת אליהם כמשהו על מדינתי, ולכן חילופי הטכנולוגיות מקובלת יותר".

 

החדשנות הישראלית בקמפוסים האמריקאים

מיזם חדש מאפשר לסטארטאפים ישראלים להגיע לאותם סטודנטים אמריקאים ולשתף את הסטארטאפים שלהם, ועל הדרך לקדם את הטכנולוגיה הישראלית.

התוכנית נקראת Israel ideas והיא הוקמה על ידי היזם מארק כהן, שטוען כי הקמפוסים בארצות הברית הם המקום הטוב ביותר לבחון את המוצרים שלכם, בטח אם אתם לא סטארט-אפ אמריקאי.

המשימה שלהם היא בעצם להציג לדור הבא של המנהיגים האמריקאים את ישראל מעבר לקונפליקט, ולאפשר להם לראות אותה דרך העיניים של חדשנות וטכנולוגיה, במקום רק דרך הקונפליקט הגאופוליטי, וזאת כדי לטפח סביבת קמפוסים שתורמת לראייה החיובית על ישראל, ובכך להגיב לניסיונות לייצר דמוניזציה של המדינה.

 

Israel ideas בעצם מייצרת סדרה של אירועים בשם The Start-Up Nation Tech Fair בתוך הקמפוסים באוניברסיטאות אמריקאיות המציגים את החדשנות הישראלית.ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום ומספר המקומות מוגבל, ניתן להגיש בקשה כאן.

 

בוריס ברונשטיין, המתאם של Israel Ideas מספר "למעלה מ-2000 סטודנטים משתתפים השתתפו באירועים בשנה שעברה ואנחנו מצפים להכפיל אותם השנה. השנה יש לנו אירועים מתוזמנים בחלק מהאוניברסיטאות היוקרתיות ביותר ביניהן Upenn, NYU, Yale ופרינסטון. שלא כמו כנסים אוניברסיטאיים מסורתיים, אין בירוקרטיה קשה שתעצור מהשתתפות ויש הרבה פחות תחרות למועמדים שמעוניינים להשתתף".

 

"חוץ מהאפשרות לתמוך בישראל" הוא מוסיף, "יש ערך עסקי גבוה בהשתתפות באירועים. קהל המטרה שלנו הוא הדור הבא של המנהיגים והיזמים שגדלו אל תוך הטכנולוגיה, והם מעורבים במדיה החברתית ומאוד רוצים לאמץ טכנולוגיות חדשות. זה יוצר הזדמנות להגדיל את המותג שלך, ללמוד על הפרודוקט\מרקט ולגייס סטודנטים צעירים וכישרוניים עם הרבה מוטיבציה."

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.