27 פברואר 2017 | מאיה אורן
והשלדון הולך ל...

מי יכול לקרוא להאקאתון פנימי שעורכת החברה "באזינגה"? נכון. רק חברה שמרבית עובדיה הם מהזן הגיקי המצוי. רק אלה יכולים לאמץ בחום את מילת הקוד שחוזרת שוב ושוב ושוב בסדרה האלמותית ״המפץ הגדול״, ולשאת בגאווה על חזם טי שירטס ממותגים שעליהם, לצד לוגו קטן של החברה (Autodeskישראל), מככבת בענק אותה מילה שבאה אחרי בדיחה או מתיחה של שלדון

האקאתון ״באזינגה״, שנערך לא מכבר בין כתלי חברת אוטודסק, בלב שדרת רוטשילד בתל אביב, הוכיח שהגיקים שולטים ושמאחורי כל ההצגה מסתתרים רעיונות בהחלט מרשימים (ואפילו ישימים מסחרית)

 

מי יכול לקרוא להאקאתון פנימי שעורכת החברה "באזינגה"? נכון. רק חברה שמרבית עובדיה הם מהזן הגיקי המצוי. רק אלה יכולים לאמץ בחום את מילת הקוד שחוזרת שוב ושוב ושוב בסדרה האלמותית ״המפץ הגדול״, ולשאת בגאווה על חזם טי שירטס ממותגים שעליהם, לצד לוגו קטן של החברה (Autodesk ישראל), מככבת בענק אותה מילה שבאה אחרי בדיחה או מתיחה של שלדון (ואם אתם לא יודעים מי זה, כדאי שתעברו מהר לאתר ספורט. אתם לא במקום הנכון).

 

פעם בשנה לוקחים כמעט כל 120 העובדים של המרכז הישראלי של ענקית התוכנה האמריקנית פסק זמן של 3 ימים תמימים מחיי היום יום, הכרוכים בפיתוחשירותי ענן וכלים לתוכנות המובייל ועולם הבנייה, מצטיידים במאגרי פיצות מסורתיות, מתחלקים לצוותי חשיבה ועבודה ומתחילים להשתולל. כלומר, להשתולל כמו שרק גיקים יודעים: להעלות רעיונות לפתרונות ולמוצרי תוכנה מדליקים, ולא תמיד שימושיים במיוחד, שקשורים, איך לא, למה שהם עושים ביום יום.

 

השיפוט פשוט: ביום הצגת הפרויקטים מתכנסים כולם למקום אחד ולכל צוות יש 120 שניות להצגה. לצורך ההצבעה פותחה אפליקציה ייעודית (אנחנו בהייטק, לא?) והזוכה שמקבל את מקסימום הדירוג מקבל פסלון ״שלדון״, שתוכנן, הופק והודפס באחת ממדפסות התלת מימד שפזורות בחברה.

 

הנה למשל, פרויקט TIMELAPSE של רוני רמסניק וחן פרנקל, שזכה ללא מעט תשואות מהקהל ונחשב למועמד מוביל בטוח: השניים התגייסו לבנות מערכת ניידת לבניית TIMELAPSE בשלט רחוק. חומרי הגלם: מחשב זעיר Raspberry pi, מצלמת GoPro וטלפון אנדרואיד. המטרה של הפרויקט: לבנות קופסה ניידת שאפשר לשים אותה בכל מקום ובעזרת ממשק אינטרנטי או אפליקציית אנדרואיד לשלוט על הקופסא ולהפעיל אותה. הקופסא תצלם תמונות בפרקי זמן מוגדרים מראש, ולבסוף דרך הממשק יש אפשרות לבנות את הסרט מהתמונות. והתוצאה? בהחלט מרשימה. הקופסה חוברה לחלון בקומה ה-16 של המגדל ברוטשילד 22 מקום משכנה של החברה וביום גשם תיעדה ׳הסתערות׳ של ענן שחור על העיר הלבנה. מרשים.

 

 

 

 

 BIM - Street View של עמית דיאמנט, עופר להר ותמר לוי מרשים לא פחות. המשימה שלקח על עצמו הצוות הייתה לסייע ליזמים ואדריכלים, כמו גם לקוחות סופיים, לראות על מפות ה׳סטריט ויו׳ של גוגל כיצד ייראה הבית או המבנה המתוכננים. ובמילים שלהם: לבצע ׳השתלה׳ של מודלים תלת ממדיים (שלקוחים מתוך BIM360 של החברה), על תשתית Google Street View. ״הרעיון הוא לפתור את הבעיה של חוסר הקונטקסט בין בניינים לסביבה שהם עתידים להיבנות בה. לוקחים את המבנה שתוכנן ועוצב בתלת מימד ומציבים אותו על הסטריט וויו של גוגל וכך ניתן לראות כיצד הוא ייראה לאחר הבנייה. אפשר לנצל את הרעיון לצרכים שיווקיים – עבור לקוחות שרוצים לראות איך הבניין יראה במציאות במיקומו האמיתי, וכמובן לצרכים תכנוניים עבור אדריכלים וקבלנים״.

 

להשגת האימפקט השתמש הצוות ב-(LMV (Large Model Viewer המבוסס Javascript כדי לרנדר את המודל, וב-Google APIs כדי לקבוע את הקואורדינטות האמיתיות של המצלמה והבניין. ״כדי לחבר בין מודל ה-3D לצילום הפנוראמה ב-2D, לקחנו את הנתונים והקואורדינטות וחישבנו בעזרתם את מיקום ותנועת המצלמה במרחב התלת ממדי. היתרון ב Viewer שלנו, שהוא מבוסס WebGL, ולכן אפשר להריץ אותו על מספר רחב של פלטפורמות בקלות. לצורך העניין הפרוייקט נתמך כבר עכשיו ב-Desktop, iOS ובאנדרואיד... בונוס נחמד שמקבלים מהתמיכה הזו היא שב-Mobile ובטאבלטים אפשר להשתמש ב-gyroהמובנה שבמכשיר כדי לנווט ולשלוט בכיוון המצלמה״.

 

 

The Incredible Machine של חנה קליאצ'קובסקה, דניאל גפן, אורי ריינר, תמר יחזקאל, הגר בן-ישי וג'ני סורדין, עסק בבניית Rube Goldberg Machine - מכונה מאולתרת הפועלת על ידי תגובות שרשרת מכאניות ופיסיקליות. המטרה הייתה להפוך את המשרד לאתר בנייה עבור המכונה תוך שימוש במוצר BIM 360 Quality להבטחת הרצה תקינה שלה. המכונה מחולקת למקטעים, ומתחילה מכדור גולה המתגלגל במורד מסלול ומהווה הגורם להפעלת מקטעים אחרים כגון: הפעלת מדפסת תלת ממדית, הזנקת מכונית מרוץ, מקלות ארטיק מתפוצצים, מטר מדידה רץ, דומינו ראלי ועוד... המכונה נעשתה בהשראת המשחק הנוסטלגי The Incredible Machine והקליפ של להקת OK Go. התוצאה? די משעשעת.

 

 

The Incredible Machine from jenny surdin on Vimeo.

 

 

 

Motion Gallery של זיו שר ומיכאל רוזמן הקימה לחיים גלריה של מודלים תלת ממדיים שנשלטת בעזרת מחוות ידיים: העברה ימינה, שמאלה ובחירה.לאחר הבחירה ניתן לשלוט במודל גם כן בעזרת מחוות ידיים: סיבוב ימינה, שמאלה, זום אין וזום אאוט.מעבר לזה ניתן לצפות בגלריה גם בדפדפן במחשב, וגם באמצעות ציוד מציאות מדומה דוגמת card Board ומכשיר סלולרי וכך לראות את המודל בתלת ממד.הקליינטים (דפדפן והמכשיר הסלולרי) מסונכרנים והשינויים מתבצעים בשניהם במקביל.למימוש תגובות של מחוות הידיים השתמש הצוות בחיישן של Leap Motion.

 

 

 

 

 

כדי לשבור את מיתוס החנונים ולהראות שיש חיים מחוץ לבועה, פיתחו יבגני רויטברג, אליחי כהן צדק, אסף שוויקי את Schwartzly, אפליקציה שמאפשרת לשחקני הכדורגל באוטודסק להירשם למשחק הכדורגל הקרוב. ההרשמה באפליקציה באה להחליף תהליך מסורבל אותו מבצעים השחקנים היום בקובץ אקסל משותף, אותו צריך ליצור ולעדכן מדי שבוע. ״אחד הפיצ'רים הבאים אותו רצינו לממש הוא טינדר כוחות, מסך שמאפשר לשחקנים לדרג אחד את השני וליצור קבוצות שקולות למשחק הקרוב...״.

 

הטכנולוגיה בה בחרו החבר׳ה להשתמש הייתה XAMARIN של מיקרוסופט - פלטפורמה שמאפשרת פיתוח למספר פלטפורמות, בעזרת בסיס קוד אחד. ״הרבה פעמים שמענו על הטכנולוגיה, אבל אף פעם לא נתנו לה את הכבוד ואת ההזדמנות... המטרה העיקרית בפרויקט הייתה לבדוק ולהכיר את הטכנולוגיה ואפשר להגיד שצללנו לעומקה והכרנו אותה טוב מאוד. את האפליקציה הוצאנו גם לאייפון וגם לאנדרואיד והמשך הפיתוח יקרה בקרוב מאוד״.

 

MarkApp של יואב גרוס ורועי עובד הוא רכיב שמטרתו לתת מענה לתהליך תיעוד תקלות ובעיות שצצות במהלך תהליך פיקוח הבניה. “במהלך בקרת איכות הבניה, פקחים מוודאים את תקינות ואיכות ההתקנות וכאשר מאתרים תקלה, מחפשים דרך לצלם תמונה, לסמן את הבעיה על גבי התמונה, לתעד ולשלוח לגורם שאחראי לתקן כחלק מסיכום הליקויים״, הם מסבירים. ״וכן, יש גם פתרון. מצד חווית המשתמש, רכיב ה-MarkApp מאפשר צילום תמונות (אחת או יותר) בקלות, כלי סימון, הוספת טקסט ו"הדבקת" סטיקרים לסימון הליקויים שרוצים להדגיש. מצד המפתחים, הרכיב פותח כ"קופסא שחורה", כך שמפתחים יכולים בקלות להתקין את הרכיב בקוד שלהם ולהשתמש ברכיב באפליקציה שלהם על מנת להשתמש בחוויית הצילום והסימון״.

 

 

 

 

 

ובתחרות, כמו בתחרות: גם כאן היו הזוכים הגדולים, שגרפו את מרבית הקולות עם פרויקט ה-HoloBIM של אמיר אראל, עינב כבשני, לוקס מחרוביץ ואליאס קואינקה. מדובר באפליקציית מציאות רבודה שפותחה במיוחד עבור משקפי ה-HoloLens של מיקרוסופט. ״האפליקציה מאפשרת לנו לצפות בשכבות המידע הרלוונטיות לאתרי בניה בתלת מימד על גבי המציאות. בעזרת HoloBIM נוכל לערוך ביקורות באתרי בניה, לצפות בבעיות הדורשות פתרון ולפתוח בקשות לתיקון בעיות שאובחנו. כל המידע מתעדכן באופן מיידי בכל אחת מאפליקציות המובייל או ה-web ממשפחת BIM360 של Autodesk וכך מאפשר לכל העובדים להישאר מסונכרנים״.

 

מחיאות כפיים וגם הפרס לזוכה הגדול: פסלון ״שלדון״ שהוענק ואף הונף גבוה באוויר על ידי הזוכים המאושרים.

 

״Autodesk שמה את החדשנות והיצירתיות כערך עליון״, אומר עילאי רוטביין, מנהל תחום הבניה ב-Autodesk ומנכ״ל Autodesk ישראל. ״אנו מאמינים כי על מנת לשנות את התעשיות המסורתיות אותן אנו משרתים, יש צורך בחשיבה מחוץ לקופסה ואימוץ הטכנולוגיות המודרניות ביותר על מנת למקסם את הערך אותו אנו מביאים. המיקוד שלנו על תעשיית הבנייה העולמית מצריך סט כלים רחב מאד לשירות מספר רב של תהליכים, בין אם זה ניהול התהליך, אבטחת איכות ולא פחות חשוב בטיחות. אימוץ חדשנות ויצירתיות לא רק על מנת לייעל את החברות בעולם הבנייה, אלא אף להעלות את רמת הבטיחות ולמנוע תאונות, הוא מבחינתנו הצלחה אמתית ואנו מאמינים שלפעמים הרעיונות הטובים ביותר יכולים לבוא ממקומות בלתי צפויים. באזינגה שמח לכולם!"

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.