19 מאי 2013 | מערכת StartIsrael
איך להימנע מלהעסיק את האדם הלא-נכון בסטארט-אפ?

צוות טוב יכול להוביל את הסטארט-אפ לגדולות. בדרך לגיבושו טמונים מוקשים לא מעטים

 

שוק העבודה מלא באנשים שרוצים להקים סטארט-אפ או לעבוד באחד, ולכל אחד סיבה משלו. יש כאלה שמאסו בעבודה בתוך ארגון גדול ויש כאלה שחולמים לעשות אקזיט מהיר. הסיבות מרובות ויכולות להביא לכך שכאשר מעסיקים אדם במיזם קטן ומתפתח, הוא לא התקבל בהכרח מהסיבות הנכונות. כיצד להימנע מטעויות העסקה בסטארט-אפ שעלולות לגרום לנזק לחברה?

 

1. העסקת משפחה וחברים: העצה הנפוצה ביותר היא גם הקשה ביותר לביצוע. הקמת מיזם מלווה בשיתוף והתייעצות עם הקרובים ביותר – משפחה וחברים. הצעד הבא יכול להיות רצון של אחד הקרובים להצטרף למיזם. זה עשוי להיות מצוין אם הבעת העניין היא תמיכה כלכלית והבעת אמון ברעיון, אך המצב סבוך יותר כשהרצון הוא להצטרף כאיש מקצוע. העסקה של משפחה וחברים בעסק כרוכה בבעיות רבות – עבודה אינטנסיבית ללא הפוגות זה עם זה, חיכוכים ומחלוקות, ולעיתים גם משוב מרוכך על העבודה במקום תגובה כנה. כאשר מחליטים לצרף קרוב משפחה או חבר קשה למצוא את נקודת היציאה מהשותפות במקרה שחלה אי-התאמה.

 

2. להעסיק מהר מדי: סטארט-אפיסטים מתחרים אחד מול השני – על כסף, לקוחות ורעיונות. מי שיקדים את המתחרים יצליח לגרוף יותר מהעוגה. הדינמיקה של עולם היזמות מוביל לתחושת בהילות שזולגת גם להעסקת עובדים. אך זו עשויה לעלות ביוקר – תהליך גיוס עובדים לוקח זמן. צריך לבחון את המועמדים לפי הכישורים שלהם ולראות האם הם מגלים רצון ועניין לאורך התהליך כולו ולא רק בעת ראיון העבודה. בחירת מועמדים נכונים אורכת זמן – צריך לזמן מספיק מועמדים ראויים, לראיין אותם, לבחון אותם לפי משימה ורק לאחר מכן להחליט. בחירה פזיזה עלולה לעלות ביוקר לאורך זמן.

 

3. לקחת שותף במקום עובד שכיר: מצוקה תקציבית היא צרה משותפת למרבית המיזמים בשלב הראשון. פתרון נפוץ הוא להכניס שותף, שלו היה לכם את התקציב הראוי הייתם מעדיפים לקחת כשכיר. הבחירה להכניס שותף היא נקודת חולשה שכדאי לבחון היטב מול חלופות אחרות, כמו למשל מציאת פרילנסר לפרויקט מסוים או המשך המסע לגיוס הון.

 

4. להסתמך על הרזומה: קורות-חיים מרשימים אינם בהכרח מעידים שהאדם שניצב מאחוריהם מתאים לתפקיד. הרזומה עומד למבחן לא בפני עצמו, אלא בהתאמה לתפקיד ולתרבות הארגונית של המיזם. עובד פוטנציאלי שהועסק כל הקריירה בתאגידים גדולים יכול לסבול מקשיי קליטה בארגון קטן שמונה מספר זעום של אנשים. התרבות הארגונית שונה לחלוטין וגודל האחריות בהתאם.

 

בנוסף, רזומה וכישורים בין-אישיים גבוהים בראיון עבודה מחפים לפעמים על חולשות מקצועיות. כדאי לבחון את העובד במבחן מקצועי פשוט שאינו אורך זמן רב מדי. עמידה במטלה תעיד גם על כושרו המקצועי וגם על רמת המוטיבציה להמשיך בתהליך הגיוס או לפרוש. לעתים מטלות נתפשות כעול ומועמדים מעדיפים לבחור באפיקים אחרים שאינם דורשים בחינה מקצועית כבר בשלב בגיוס למקום העבודה. מוטיבציה גבוהה היא תכונה חשובה מאוד למצטרפים לסטארט-אפ וכדאי לבחון זאת כבר בשלבים הראשונים. 

 

סטארט-אפ שזוכה להצלחה מגיע להישגיו בזכות עבודת צוות מוצלחת וצפופה שנמשכת זמן-רב. לכן, החשיבות בגיבוש צוות מוצלח היא קריטית להמשך פעילות המיזם. היא יכולה לסדוק אותו עד פירוק, או לרומם אותו לגבהים חדשים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.