12 מרץ 2017 | מרים שוואב
MC Series: שמונה כלים חינמיים וזולים ליזמים מתחילים ועניים

יזם שיוצא לדרך הוא בהגדרתו עני. הוא עני בזמן, עני בכסף ובכלל עני במשאבים. אבל בעולם הסטארטאפים יזם צריך להתקדם ומהר. לבצע משימות, לנהל פרויקט, לספק מידע ותוכן ועוד. כל זה על זמן שאול, עם כיס ריק ובטן מלאה רק בפלאפל זול ומהיר לאכילה.

יזם שיוצא לדרך הוא בהגדרתו עני. הוא עני בזמן, עני בכסף ובכלל עני במשאבים. אבל בעולם הסטארטאפים יזם צריך להתקדם ומהר. לבצע משימות, לנהל פרויקט, לספק מידע ותוכן ועוד. כל זה על זמן שאול, עם כיס ריק ובטן מלאה רק בפלאפל זול ומהיר לאכילה.

 

כשיצאתי לדרך היזמות בעצמי החלטתי לרשום בצד את כל הכלים החינמיים הטובים (או הזולים) שסייעו לי להשיג מטרות. כדי לחסוך לכם את הכאב של חיפושים וטסטים, אני מציגה לכם את 8 הכלים האהובים עלי ביותר בשל העלות שלהם (לרוב כאמור חינם) מול התועלת.

 

1. גוגל לעסקים - Gsuite

בחיאת, הירשמו לשירות המיילים של גוגל תיכף ומיד. תאמינו לי. אני ממש התקמצנתי בתחילת דרכי וניסיתי כל מיני פתרונות חינמיות למייל. זה פשוט לא עבד. הדואר האלקטרוני הוא אחד הערוצים הקריטיים ביותר לתקשורת עם לקוחות, לידים, משקיעים, ערוצי מידה ועוד. זה כולה $5 לחודש לכל חשבון דוא"ל, אז לכו על זה כדי שלא תראו כמו שלומפרים. ולא צריך לפתוח חשבון דוא"ל עבור כל כתובת דוא"ל. יש פיצ׳ר שנקרא alias המאפשר לתא דואר אחד לקבל מיילים שנשלחו לכתובות אחרות. לדוגמא, האינבוקס שלי גם מקבל מיילים שנשלחים ל-[email protected].

 

 

2. בומרנג

ואם מדברים על ניהול מייל, אין על בומרנג. זהו תוסף כרום חינמי לגוגל מייל, ואיתו אפשר לעשות סדר באינבוקס שלכם, שפעמים רבות פועל גם כרשימת מטלות, נכון? לדוגמא:

* החזרת מייל לתא אם לא התקבלה תגובה - אחרי שהמייל נשלח הוא מתאדה בתיבת הפריטים שנשלחו. אתם יכולים לייצר משימות עבור כל מייל שנשלח ודורש מעקב (איכס, לא תודה), או להורות לבומרנג להחזיר את המייל לאינבוקס אם לא התקבלה תגובה תוך X ימים, או עד לתאריך מסוים.

* החזרת מייל לתא מכל סיבה שהיא - יש מייל שאתם לא יכולים לטפל בו עכשיו, אבל שבוע הבא תוכלו לתת לו תשומת לב? מעולה, עשו לו בומרנג בלי קשר לתגובות.

* שליחת מייל בעתיד - אתם צריכים לשלוח מייל, אבל עכשיו זה לא זמן אידיאלי לנמען לקבל אותו - או שהוא ישן אי שם בקליפורניה, או שזה סוף שבוע. עם בומרנג תוכלו לכתוב את המייל ולהגדיר זמן שליחה עתידית וכך תתבצע אופטימיזציה למיילים שלכם.

בומרנג לכאורה מגביל את כמות ה״בומרנגים״ שאפשר לבצע בכל חודש בתוכנית החינמית, אבל גיליתי כי כשמגיעים לתקרה הזאת, הוא מציע עוד בומרנג אחד בחינם. ואחרי הבומרנג הזה, תמורת ציוץ או פוסט בפייסבוק שמפרסם את נפלאות הבומרנג, יורידו לך את המכסה לגמרי. אני שמחה לקנות בומרנגים תמורת ציוץ, זה מחיר שממש מתאים לי.

 

3. Slaask

כולם מכירים את השירות המעולה של אינטרקום, אבל רק סטארטאפים שיכולים להרשות לעצמם ארוחה עסקית עשירה לצהריים במקום פלאפל עממי יכולים לעמוד בעלויות שלו. אחד הפיצ׳רים הכי מועילים של אינטרקום זה הצ׳אט באתר. זה מאפשר לסטארט-אפ לתקשר עם לקוחות מעוניינים באופן מידי, ולזה יש ערך משמעותי מבחינת תפיסת לידים. עם Slaask, אפשר להטמיע צ׳אט באתר בחינם, ולחבר את הצ׳אט ל-Slack (עוד כלי חינמי מעולה לכל סטארט-אפ עם צוות), כך שכל מי שנמצא ב-Slack בזמן קבלת הצ׳אט מהאתר יכול לענות ללקוח הפוטנציאלי. אפשר לראות את זה בפועל באתר שלנו Strattic. אמנם אין לנו את כל הפיצ׳רים של הגרסה שבתשלום, אבל הצ׳אט בהחלט מספק לעת עתה.

 

4. Buffer

אתם חייבים להתחיל לבנות את הפרופילים שלכם ברשתות החברתיות מיום הראשון. כל יום שאתם ברשת זה יום שתוכלו לצבור עוקבים, או לקבל פניות מהלידים. אבל, אתם חייבים להיראות פופולריים ופעילים, ומצד שני לפרסם את אותו הפוסט בפייסבוק, בטוויטר ובלינקדאין בנפרד. זאת עבודה סיזיפית ויש דברים יותר טובים שאפשר לעשות עם הזמן שלכם. כמו לאכול פלאפל.

 

בשביל זה נוצר Buffer - כלי שמקל על כל ענייני פרסום הפוסטים ברשתות חברתיות. עם חשבון חינמי, אתם יכולים לחבר פרופיל אחד מכל רשת לחשבון שלכם בבאפר, כך שבקליק אחד ניתן לפרסם תוכן בכמה פרופילים בבת אחת. בנוסף, זה מאפשר יצירת פוסט שונה לטוויטר ולפייסבוק. אופציה זו היא חיונית בשל הגבלת התווים בטוויטר. התוסף שלהם לכרום נהדר, ומאפשר לכם לשתף תוכן שפתוח אצלכם בדפדפן במספר פרופילים בקלות. יש להם מנגנון שעוזר לכם לתזמן פוסטים בשעות הכי אידיאליות כדי לקבל חשיפה אופטימלית, ועוד כל מיני כלים ידידותיים.

חלופה חינמית נוספת טובה לאוהדי הבוטים היא ה-Yalabot

 

5. קרדיטים למחשוב ענן דרך אקסלרטורים

פה אני רוקדת בשתי חתונות, אבל זה בגלל שהן קשורות זו בזו: אקסלרטורים וקרדיטים למחשוב ענן. נתחיל עם האקסלרטורים, ולמה כדאי לשקול השתתפות באחד מהם. למעט מספר אקסלרטורים, לרוב ההשתתפות באקסלרטורים בארץ היא בחינם והיא מביאה לערך גבוה. ישנם גם אקסלרטורים שמעניקים פרס כספי למספר זוכים, כמו המאסצ׳אלנג׳ בירושלים (במקרה אנחנו בוגרי תוכנית זו), ויש כאלה שישקיעו בכל חברה שמתקבלת לתוכנית כמו הג׳נקשן. יש כאלו שלא יביאו לך כסף ביד כמו סיפטק המקסים שגם נמצא בירושלים (ואנחנו גם בוגרי תכנית זו), אבל, כמו כולם כן יביאו גישה למשאבים, חלל עבודה (זה שווה המון!) ועוד הרבה הטבות בעלי ערך גדול לסטארט-אפ קטנצ׳יק בתחילת דרכו. לדוגמא, שיתופי פעולה בין אקסלרטורים למשרדי עורכי דין יכולים להביא לכם ייעוץ משפטי בתנאים שהולמים לסטארט-אפ עני, הרבה פעמים עם תשלום דחוי עד לגיוס. דוגמא נוספת היאה קרדיטים לשירותי מחשוב בענן, כמו AWS של אמאזון או גוגל קלאוד שמשתפים פעולה עם אקסלרטורים ויכולים להעניק עשרות ומאות אלפי דולרים של קרדיטים לשימוש, וזה זהב עבור סטארט-אפ מתחיל בתחום ה-SaaS שחייב סביבת פיתוח ומחקר. אנחנו זכינו בקרדיטים של AWS דרך סיפטק וזה מאפשר לנו לפתח ולנסות את המוצר בשקט נפשי לפני שלב ההכנסות, שבע״ה יגיעו בקרוב אמן סלה. בינתיים, פלאפל.

 

6. אופיס (וכלי פיתוח וענן) בחינם דרך תכנית BizSpark של מיקרוסופט

למרות כל הרצון שלנו לחיות בענן, לפעמים יש צורך בוורד, פאורפוינט ואקסל. מיקרוסופט יצרו תכנית לסטארטאפים בשם BizSpark, שדרכו ניתן להגיש בקשה לקבלת רישיונות לכלים שלהם בחינם, כולל לתוכנות אופיס. יש גרסאות גם למאק שלהפתעתי עובדים מצוין, אפילו עם עברית! האקסל הוא קריטי עבורכם לבניית מודל עסקי יסודי, ולמרות שממש רציתי להתחיל להשתמש ב-Keynote במאק שלי, אין מה לעשות, אני הכי בבית בפאורפוינט, וכהוכחה עד עכשיו יצרתי 1,006 גרסאות של הפיצ׳ דק שלנו איתו. וכל פעם זה משתפר, אני נשבעת לכם.

 

7. TextExpander

בגלל שיש רק 24 שעות ביום, וחייבים לישון בחלק ניכר מיהם, וגם לאכול פלאפל, להיות עם המשפחה ולבשל לפחות לשבת, אני תמיד מחפשת כלים שיעזרו לי לבצע הכי פחות פעולות שחוזרות על עצמן (ומעצבנות אותי). אתם בטח כמוני מוצאים את עצמכם כותבים דברים מסוימים שוב ושוב. לדוגמא, מספר הטלפון או המייל שלכם, פיצ׳ למשקיעים והחתימה שלכם במייל שאולי אתם משנים אותה לפי הנמען, או אתם רק רוצים להוסיף אותה למיילים במקרים מסוימים. בשביל זה יש את הכלי הנהדר והחינמי TextExpander שאיתו אתם יכולים להגדיר קיצורים שישלימו את עצמם לטקסט מלא. לדוגמא, ;sig זה הקיצור שלי לחתימה; ;ph מתחלף למספר טלפון שלי; ;em זה המייל שלי, ועוד.

 

8. CRM!

משום מה הרבה חברות, גדולות כקטנות, מדלגות על שימוש בכלי ניהול לקוחות ואנשי קשר, דהיינו Customer Relationship Management. אני ממש לא מבינה איך זה קורה, ואסביר למה. מה המשאב הכי יקר עבור הסטאר-טאפ? אנשים! אתם מסתובבים באירועים, נפגשים עם אנשים שהם יכולים או להיות לידים או אנשים שמכירים לידים, משקיעים או אפילו עובדים עתידיים. אנשים פונים אליכם ברשת ומה אתם עושים עם כל ההון האנושי הזה? גורנישט! אולי סורקים את כרטיסי הביקור וזורקים אותם לאיזה אפליקציה נידחת, אולי מארגנים את המיילים עם תג מסוים, אבל ברגע ההשקה לא תהיה לכם דרך יעילה להודיע לכל אלה שנתקלתם בהם בהמשך הדרך, או לשלוח עדכונים והודעות חשובות. אז בבקשה, בשבילי, תשתמשו בכלי שיעזור לכם לבצע סגמנטציה לאנשי הקשר שלכם ולעקוב אחרי דילים ולידים בצורה מסודרת. כמה המלצות לCRM:

 

Hubspot CRM - כלי חינמי שמשתלב עם המייל שלכם.

Zoho CM - מחירו $150 לשנה, גרסת לייט לסי אר אם השלם של זוהו. משתלב עם מיילצ׳ימפ, ויש בו יכולות תיוג נהדרות.

OneSheet CRM – כלי חינמי המשתלט על גוגל ספרדשיט והופך אותו לסי אר אם פשוט ויעיל.

 

אנחנו, הסטארטאפים העניים והרעבים חייבים להתנהל ביעילות ועדיין להיראות מקצועיים (טיפטף לך קצת טחינה על החולצה...). עם כלים חינמיים וזולים כאלה, גם אתם יכולים לקחת צעדים גדולים קדימה עם המיזם שלכם, להיראות ולהתנהל בצורה מקצועית ולהרשים את כל החברים שלכם. אולי אפילו אימא שלכם, שסביר להניח כי היא עדיין חולמת שתלמדו רפואה או משפטים, תתרגש מההישגים שלכם ותצטרף לחגיגה... ותפנק אתכם בארוחה עסקית כדי שתוכלו לדלג על פלאפל, לפחות ליום אחד.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.