צילום: דניאל בר דוד
10 אפריל 2017 | רות סגל
למצוא את האתגר במוגבלות - הכירו את האופטימיסטים

כל אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות נתקלת במחסומים במציאת תעסוקה, מחסומים שמונעים מהם למצות את היכולות שלהם. אנחנו אומרים שמוגבלות היא אתגר. כלומר כשאדם עם מוגבלות רוצה לעשות פעולה או להגיע ליעד מסוים, המגבלה מאתגרת אותו, היא מייצרת עבורו מוטיבציה להצליח, להוכיח, לעשות ולנסות. ואנשים מצליחים להגיע להישגים.

הידעתם? יש בישראל למעלה מ-700 אלף איש הסובלים ממגבלות כלשהי. לא נתון מפליא כל כך במדינה מוכת הטרור והמלחמות שלנו. הם מהווים 20% מהאוכלוסייה בקרב גילאי 20-64. לצערנו רק30% מהנכים מועסקים בעבודה, ולמעלה מ-13% נדחים ממקומות עבודה בשל מוגבלותם. השכר הממוצע של מי שמצליח לעבוד נמוך באופן משמעותי משכרם של אנשים ללא מוגבלות. שני נכי צה"ל החליטו כי את הנתון הזה יש לשנות.

 

אביחי דריינוף בן ה-26 ושראל וקנין בן ה-29 נפגשו לפני כשנתיים וחצי במסע להודו להרי ההימאליה בשיתוף של ערוץ עשר וארגון נכי צהל. שם הם התחברו והחלו את דרכם המשותפת החברתית והעסקית.

 

"כל אחד עם המגבלות שלו חווה את הקשיים שלו בעולם התעסוקה" מספר לנו שראל וקנין, "כל אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות נתקלת במחסומים במציאת תעסוקה, מחסומים שמונעים מהם למצות את היכולות שלהם. אנחנו אומרים שמוגבלות היא אתגר. כלומר כשאדם עם מוגבלות רוצה לעשות פעולה או להגיע ליעד מסוים, המגבלה מאתגרת אותו, היא מייצרת עבורו מוטיבציה להצליח, להוכיח, לעשות ולנסות. ואנשים מצליחים להגיע להישגים. אנחנו לקחנו את כל הדברים האלו והקמנו את המיזם שלנו – האופטימיסט"

 

האופטימיסט הינו עסק חברתי המקדם מיזמים עסקיים חברתיים בשילוב נותני שירות עם מוגבלות "אנחנו עסק חברתי. אנחנו שואפים לאיכות, לרמת שירות גבוה, אנחנו לא מבקשים תרומות, אנחנו לא עמותה, אנחנו לא רוצים שירחמו עלינו. אנחנו מציגים את הכישרונות שלנו ומוציאים לשוק." מסביר וקנין.

 

האופטימיסט נותנים העדפה להעסקת עובדים עם מוגבלות "כל נותני השירות הם אנשי מקצוע בתחום אחר, אבל כל אחד והמגבלה שלו לא מוצא את עצמו בשוק. זה בא לידי ביטוי למשל בדרכי הגעה למשרד או בשעות העבודה. אנחנו יוצרים סביבה, מרחב וכלים. אנחנו מנסים ליצור משפחה. אנחנו מנסים לייצר מרחב של שיתוף בו לכל אחד יש את המקצוע שלו ואת המגבלה שלו"

 

מה אתם בעצם מציעים?

"המיזם העיקרי נקרא 'מעטפת עסקית' וזו עיקר העשייה שלנו. המיזם מספק למעשה מספר שירותים תחת קורת גג אחת. כל עסק קטן או בינוני שאתה פותח היום זקוק למספר שירותים, בין אם מדובר ביעוץ עסקי או שיווקי, עיצוב גרפי, שירותי דפוס, בניית אתרים, דפי נחיתה, ציוד משרדי ועוד. יש לנו סוכני ביטוח שנותנים מגוון שירותים שהעסק צריך תחת גג אחד. הכול מתנהל בחשבונית אחת. כלומר, אנחנו מספקים את סך כל השירותים שלהם נזקק העסק עבור ההקמה והתחזוקה של העסק בצורה שוטפת. בעלי העסקים לא צריכים להתחיל לברר מה הם בעצם צריכים, איפה למצוא את הדברים האלו, על מי אפשר לסמוך ועם מי ניתן לדבר. כל השירותים שבחרנו לכלול ב'מעטפת העסקית' נבחנו מתוך הכרה, למידה והבנת הצרכים של בעלי העסקים בארץ. אנחנו לא מתווכים או מפנים למקומות אחרים. כשהלקוח פונה אלינו אנחנו מכירים אותם באופן אישי, אנחנו מכירים את העבודה שלו ומתאימים את השירותים לצרכים שלו. השירותים עצמם עולים כמו בחוץ, אבל המעטפת כולה, המפגשים, המענה המיוחד שלנו היא ללא עלות. אנחנו כאן בשביל לתת כי אנחנו מאמינים בחזון החברתי.

 

חלל עבודה נגיש

"החלום הגדול שלי ושל אביחי זה להקים חלל עבודה משותף שהוא למעשה נגיש על כל תכולתו" מספר וקנין. "החלל יהיה עבור אנשים עם מוגבלויות וגם המעטפת העסקית תוכל לעבוד משם. אנחנו לא משדרים את ההתמסכנות ואת המוגבלות שלנו. אנחנו מציגים מקצועיות. והעובדים שלנו פורחים. הם מספרים לנו שהם חיפשו מקום עבודה כזה הרבה זמן. הלקוחות מקבלים את השירות שלהם והם מרוצים. הם לא יודעים לרוב שהם קיבלו שירות מאנשים עם מוגבלות וכשהם מגלים את זה, הם מתמלאים בתחושה של עשייה חברתית".

 

"אנחנו רואים את החזון החברתי שלנו מתגשם לנגד עינינו. הצלחנו לייצר שינוי במערכת. להציג אוכלוסייה בזווית אחרת. להראות את היכולות והכישרונות שלהם, את המסירות שלהם והצורך שלהם לתת."

 

למה כדאי לכם מאוד להעסיק אנשים עם מוגבלות? שימו לרגע בצד את רוח הנתינה והמעשה הטוב. העסקת עובד בעל מוגבלות יכולה לדחוף את העסק שלכם קדימה. "כל עובד כזה מביא אתו את הייחודיות שלו. בגלל דרך החיים שלו והקשיים שעבר, כשאנחנו רואים שהוא לאן הוא הגיע זה אומר שהוא מצא פתרונות יצירתיים כדי להגיע לשם והוא יותר חדור מוטיבציה והרבה יותר מקצועי. יש לו חשיבה שונה, הוא קרוא את הדברים אחרת. כשעסק מקבל עובד כזה הוא מביא אתו רוח חדשה וחשיבה שונה. עסקים מקובעים למה שהם רגילים לראות ולשמוע ומשהו כזה יכול להיות עבורם שינוי מדהים. מהצד השני, לעובדים עצמם, זה עולם שלם. פתאום יש להם את המקום להוציא את הכישרונות. הם מקבלים משמעות. הם זוכים באפשרות לנצל את היכולות שלהם ולהגיע להישגים, להרגיש שהם שווים משהו ובניגוד למה שקורה היום בשוק בקרב עובדים בעלי מוגבלות, עכשיו הם מקבלים תמורה הוגנת לעבודה שלהם. הם יכולים לייצר לעצמם בטחון כלכלי.

תגובות

1. מנחם יעקובוביץ | 10 אפריל 2017

מרכז ליזמים נכים

באו נשתף פעולה, אנו בתהליך הקמת מרכז ליזמים נכים במרחב עבודה משותף, אנחנו שני יזמים עם מיגבלה עם הרבה ניסיון ביזמות ותעסוקת אנשים עם מיגבלה. אנו נשמח לשתף פעולה ניתן ליצור קשר [email protected]


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.