23 אפריל 2017 | רות סגל
הנצחת השואה בחזית הדיגיטלית

"למעשה, מתרחשים בעולם שני דברים במקביל כבר כמה שנים. מצד אחד, לצערנו, יש פחות ופחות ניצולים שיכולים לדבר ולספר על השואה ממקור ראשון, ובו בזמן יש תהליכים שמגדירים מחדש את האופן שבו בני האדם צורכים, מפיצים ומתמודדים עם תוכן בעולמות הדיגיטליות. בעיני, שתי המגמות האלו מתחברות. השואה צריכה להיות מסופרת מעתה באמצעים דיגיטליים. הכיוון הזה הוא בלתי נמנע".

כשהייתי ילדה, בכל יום שואה היה מגיע לכיתה אחד מהסבים או הסבתות של חברי לכיתה שהיה מספר לנו את הסיפור האישי שלו כניצול שואה. שמענו כיצד הם היו פעם ילדים, בדיוק כמונו, עם חברים, משפחה וחלומות, עד שהגיע היום שבו הילדות הזו התפוגגה. כך אני למדתי מה כוחה של השנאה ולמה כל כך חשוב להתגבר עליה. את המסר הזה הילדות והילדים שלנו צריכים היום ללמוד בדרך אחרת, שכן פחות ופחות ניצולי שואה נמצאים אתנו כדי לספר לנו את הסיפור שלהם.

 

היום בערב (23.04) לרגל יום השואה יתקיים אירוע מיוחד העונה לשם "חזיתות דיגיטליות במאבק לזיכרון השואה" שמטרתו למצוא את הדרכים שבהם יהיה אפשר להמשיך ולהנציח את זיכרון השואה.

 

את האירוע הפיק ביוזמתו הפרטית איש השיווק הדיגיטלי אבירם גרינברג "למעשה, אנחנו עדים לשני תהליכים המתרחשים במקביל: מצד אחד, לצערנו, יש פחות ופחות ניצולים שיכולים לדבר ולספר על השואה ממקור ראשון, ובו בזמן יש שינויים המגדירים מחדש את האופן שבו בני האדם יוצרים מפיצים וצורכים תוכן בזירות דיגיטליות" מסביר גרינברג. "לעולם הדיגיטלי יש פוטנציאל, וגם אחריות, לשאת על כתפיו חלק ניכר בלספר את השואה. הפורמטים, המתודות והיכולות שמולידה הטכנולוגיה, הופכים את החיבור הזה לבלתי נמנע.

 

 

 


 אבירם גרינברג

 

 

גרינברג, דור שלישי לניצולי שואה, איבד את סבתו לפני קצת יותר משנה "תמיד חוויתי את השואה דרך סבתא, ואני מניח שחיפשתי ערוצים חדשים להתחבר לנושא. נראה לי ומעניין וגם חשוב להפגיש את עולם התוכן שבו אני בקיא עם השואה וליצור שיח של ידע ורעיונות סביב החיבור הזה".

 

הערב יתמקד במאבק להנצחה ולזיכרון השואה מההיבט הדיגיטלי "החיבור הזה לא תמיד יורד טוב בגרון. בעיקר כמסתכלים על זיכרון השואה כמשהו שצריך 'לשווק', אבל זה הכרחי למען המשך מפעל ההנצחה. באירוע אנחנו נראה מה נעשה היום ומה ניתן יהיה לעשות בעתיד".

 

לאירוע יגיעו דמויות הלוקחות חלק במאבק יומיומי במחקר, אריזה והפצת התכנים הדיגיטליים על זיכרון הנספים והקהילות ועדויות הניצולים. נשמע על הטכנולוגיות השונות החל מבוט שנלחם בטוויטים של מכחישי שואה, דרך מידול אתרי מורשת של השואה בפורמטים דיגיטליים ועד למתודת SEO המייצרת תכנים הדוחקים למטה תוצאות חיפוש של מכחישי שואה במנועי החיפוש.

 

יוסי מטיאס, סגן נשיא ב-Google ומנכ"ל הפיתוח בישראל יהיה הדובר המרכזי של הערב. מטיאס ידבר על מאמציה של גוגל בכל הנודע להנצחת השואה ועל שיתופי פעולה עם גופים נוספים ובראשם יד ושם.

 

לאחר מכן יתקיים האקאתון במהלכו כל קבוצה תקבל אתגר למציאת פתרון יצירתי להנצחת השואה בזירה הדיגיטלית. המשתתפים ידונו ברעיונות ויעלו נושאים. "המטרה היא לייצר דיון בנושא, אבל אם מתוך זה יצא לפועל מיזם, זה יהיה נהדר" מסביר גרינברג.

 

האירוע יתקיים הערב ב-Google Campus TLV החל מהשעה 19:15. להרשמה לחצו כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.