3 דצמבר 2013 | גל רותם
אפיון מוצר או: איך לא לפתח פתרון נהדר שאין לו קונים

5 תובנות מיזם שמשנה את הדרך שבה אנחנו עורכים קניות באינטרנט

קניות באינטרנט, ובמיוחד מוצרי ביגוד והנעלה, היא עדיין לא עניין יומיומי עבור רוב האנשים. זאת למרות שהיתרון במחיר ברשת לעומת החנויות ברור.

 

אז למה לא כולנו קונים פריטי אופנה ושאר מוצרים דרך האינטרנט במחירים אטרקטיביים? כי אנחנו לא באמת יודעים איך נראית החולצה מאחור, איזה אבזם יש לשמלה בצד, מה הגובה האמיתי של העקב ואיך בדיוק נראית הבובה שאנחנו רוצים להזמין לילד שלנו. במילים אחרות, אנחנו מפחדים לקנות "חתול בשק".

 

כשהקמנו את הסטארט-אפ הישראלי Rotary view, חשבנו על פתרון שיפתור את הבעיה הזאת עבור הצרכנים והקמעונאים כאחד. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת ללקוח לראות כל מוצר ב-360 מעלות. מה זה אומר? המוצר מצולם באופן מיוחד, מועלה לאתר בקליק אחד ובתנועת עכבר ניתן לסובב את התמונה ב-360 מעלות.

 

פתאום לא צריך יותר לדמיין או להסתפק בצילום של "מלפנים ומאחור" בלבד. הצרכן נהנה מחוויה אקטיבית שמאפשרת לו לבחון היטב את המוצר בטרם הרכישה ובכך לקבל החלטה שקולה יותר ולקנות בביטחון. התוצאה: העלאת המכירות של הקמעונאים מצד אחד, ומצד שני שביעות רצון גדולה יותר של הלקוח ולכן גם צמצום ההחזרות.

 

את המוצר שלנו הצלחנו לפתח לאחר השקעה של חברתExplore.Dream.Discover , חממה טכנולוגית שבה שותפים חברת ההשקעות plus ventures ו-2Bangles. אבל הדרך מהרגע שבו מעלים את הרעיון על מצגת, ועד לשלב שבו יש אפליקציה שכבר נמכרת ומשווקת בארץ ובעולם ארוכה ורצופת שינויים והתאמות של המוצר הטכנולוגי.

 

אז הנה כמה טיפים שעזרו לנו בתהליך, ואולי יעזרו גם לכם:

 

1. אתם רק חושבים שאתם מכירים את הצורך בשוק

 

כל סטארט-אפיסט בטוח שיש לו את הרעיון הכי גדול, עם פוטנציאל השוק הכי גדול והצורך הכי לא ממומש בעולם. בפועל, יכול מאוד להיות שבגדול אתם צודקים, אבל בקטן לא בדקתם מספיק טוב את קהל היעד של האפליקציה ולא זיקקתם עד הסוף את המיקוד שלכם כחברה.

 

עד מהרה ייתכן שתגלו שכבר עשו את זה לפניכם או שהכיוון הטכנולוגי שבו התחלתם לפתח צריך לעבור שינוי של 180 מעלות. זה בסדר, אבל חשוב לערוך מחקר שוק בשלב מוקדם ככל הניתן.

 

כך למשל, אנחנו פנינו לחברות שמוכרות באינטרנט וניסינו לזהות את הצרכים והבעיות. גם אם הבעיה שזיהינו אכן קיימת, רצינו לדעת בוודאות שאנחנו צודקים בהערכות שלנו לפני שמתקדמים בתהליך.

 

2. לשבת שעות עם הלקוחות. ולהקשיב

 

הדרך לאפיון המוצר עוברת בהרבה מאוד שעות של ישיבות ושיחות עם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. במקרה שלנו, מדובר בקמעונאים שרוצים למכור את הסחורה באינטרנט מצד אחד, ובצרכנים הסופיים שיצטרכו להשתמש באפליקציה שלנו.

 

רצינו לדעת בוודאות שהטכנולוגיה שפיתחנו אכן תסייע ללקוחות להחליט בקלות על רכישה כזו או אחרת ותגדיל את אחוז ההמרה עבור הסוחרים.

 

אז מה עשינו? ישבנו במשך שעות עם בעלי חברות, סוחרים, קמעונאים קטנים וגדולים, אנשים שאנו מאמינים שיהיו לקוחות שלנו בעתיד. והקשבנו. רשמנו נתונים, אספנו שמות לקבוצות מיקוד עתידיות ועל הדרך גם יצרנו לא מעט קשרים חשובים.

 

 

3. המוצר באוויר? העבודה לא נגמרה

 

טעות גדולה היא לחשוב שברגע שהאפליקציה מוכנה והמוצר באוויר נגמרה העבודה הקשה של האפיון. להיפך: כמעט כל סטארט-אפיסט ילמד על בשרו שהמוצר הראשון הוא רק העתק חיוור של המוצר הסופי, שפן ניסיונות לכל היותר.

 

לכן, לאחר העליה הראשונית לאוויר, חשוב לשבת שוב עם כל קבוצת ביקורת ולהבין מה עוד צריך לשפר, איזה רבדים נוספים חשוב לפתח ובעיקר - על מה לשים דגש כשהמשאבים מוגבלים. זו הדרך הטובה ביותר לאתר באגים, לשמוע על תקלות ובעיות, ובכלל לקבל פידבקים טובים (וגם רעים) על המוצר. אז נכון שבשבילכם הילד שלכם תמיד הכי יפה. בדיוק בשביל זה, יש עוד אימהות בגן שיספרו לכם את האמת.

 

"ההקשבה לא נגמרת שם. כשהמוצרים באוויר , צריך להקשיב ללקוח ולטענות שלו. כך למשל, כאשר אנחנו עובדים לדוגמה עם טל לנדמן, מנהלת השיווק של וואלה שופס, אנחנו מקבלים ממנה ישר מהשטח המון פידבקים יקרים".

 

4. דעו לסנן את הביקורות וגם את האגו

 

לא כל ביקורת היא בונה ולא לכל רעש רקע צריך להתייחס. מצד שני, דעו גם לנטרל את האגו שלכם ולקבל פידבקים שליליים.

 

גם אם הרעיון לתוספת כזו או אחרת במוצר היתה שלכם (ואתם עלולים לספוג אצבע מאשימה מהשותפים שלכם), לפעמים התגובות בשטח מלמדות אחרת ואין ברירה אלא לקבל אותן. חבל להשקיע בפיתוח המוצר בכיוונים שבסופו של דבר איש לא ירצה להשתמש בהם. עם זאת, אם שמתם לב שאותה הבקשה חוזרת מצד מספר רב של משתמשים - זה הזמן להתחיל לפעול, או לכל הפחות להוסיף לרשימת ה-To-Do-List.

 

5. תעדוף: כי התקציב מוגבל והמלאכה מרובה

 

במיוחד בסטארט-אפים ומוצרים חדשים, התקציב מוגבל והמלאכה רבה. אז מה יותר חשוב? לפתח לאייפון ולאנדרואיד בו זמנית? להוסיף עוד כפתורים או לתקן את העיצוב? להסית כספים לשיווק בארה"ב או באירופה? כמו בכל דבר אחר בחיים, גם כשיוצאים לכבוש את העולם צריך לעשות את זה בחוכמה, צעד אחרי צעד. תוכנית עבודה אסטרטגית תעזור לכם לחסוך משאבים וזמן יקר ותמנע מכם "להתפזר" ולנהוג בחוסר יעילות.

 

לסיכום, זכרו שאפיון המוצר לא מסתיים ביום שבו יש גרסה ראשונה, והאמת היא שגם לא בשנייה ובשלישית. מוצר טכנולוגי הוא דבר "חי", שמשתנה בהתאם לצרכים של השוק ודרישת הלקוחות. מי שלא יהיה גמיש וקשוב עלול למצוא את עצמו עם פתרון טכנולוגי נהדר, שאין לו קונים.

 

צילום: קובי מהגר

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.