22 מאי 2017 | לימור אפרתי
משרד עם קארמה טובה, איך גורמים לזה לקרות?!

מערכות היחסים והקשרים הנוצרים בחללי עבודה משותפים תורמים לתפוקה וליצירתיות של העובדים. חברות רבות ראות חשיבות גדולה בשילוב שבין יצירתיות ותפוקה. האינטראקציה שנוצרת בין העובדים בחללים משותפים ופתוחים יוצרת דינמיקה חברתית המשפיעה באופן ישיר על איכות העבודה. ישנה פחות עבודה אינדיבידואלית ויותר קשרים חברתיים ומעורבות של העובדים


בעידן הנוכחי חברות וארגונים מייחסים חשיבות רבה לסביבת העבודה. אם בעבר אנשים ישבו ב-cubicles, הרי שהיום ישיבה בחללים פתוחים ודינמיים חשובים הרבה יותר. 

 

 

מערכות היחסים והקשרים הנוצרים בחללי עבודה משותפים תורמים לתפוקה וליצירתיות של העובדים. חברות רבות ראות חשיבות גדולה בשילוב שבין יצירתיות ותפוקה. האינטראקציה שנוצרת בין העובדים בחללים משותפים ופתוחים יוצרת דינמיקה חברתית המשפיעה באופן ישיר על איכות העבודה. ישנה פחות עבודה אינדיבידואלית ויותר קשרים חברתיים ומעורבות של העובדים. הקשרים החברתיים בין העובדים יוצרים תחושה של שיתוף. שיתופי פעולה הפכו למטרה של רוב החברות והארגונים היום, כיוון שאלה מובילים לתפוקה יותר גבוהה, לחדשנות ולפריצת דרך.

 

 

קיום החברה תלוי בכל אחד מהעובדים, אם העובד מרגיש שייכות, גאווה, אתגר ומשמעות הוא ישקיע הרבה יותר וירצה להיות מעורב יותר. שיתופי פעולה מציתים רעיונות חדשים ונותנים לעובדים את האפשרות לחלוק מידע, כך העובדים מרגישים יותר מחוברים לחבריהם, לעבודה וכמובן למקום העבודה עצמו.

 

 

חללי עבודה מגוונים:

תהליכי עבודה רבים נוצרים תוך כדי סיעור מוחות, המנהלים רוצים שהעובדים יחשבו מחוץ לקופסא, לכן צריך לספק להם חללי עבודה מגוונים. בנוסף לחלל הפתוח בו יושבים העובדים במרבית שעות היום, כדאי לייצר חללים אלטרנטיביים: פינות אחד על אחד, חללים קטנים לישיבות אינטימיות, אזורי הסבה פחות משרדיים ויותר ביתיים. דור המילניום מבלה את מרבית זמנו במשרד ולכן חשוב לתת תחושה נעימה וביתית, שתהיה לעובד אפשרות לקחת את המחשב הנייד שלו ולעבור לשבת בסביבה יותר נינוחה ופחות משרדית, כמובן שלא בכל חברה דבר כזה מתאפשר.

 

ב-1973 הומצא הטלפון הנייד, 'הלבנה' כפי שקראו לו, על ידי חברת מוטורולה. למהפכה זו יש השפעה בלתי נתפסת על חיינו, עובדים כיום יכולים לעבוד כמעט בכל מקום, הטלפון החכם שלהם הוא מחשב של ממש, הם מחוברים בכל שעות היום ובכל מקום. במידה ועובד רוצה לחלץ עצמות או לעבור לשבת במקום אחר, הוא עדיין יהיה מחובר ויוכל לענות למיילים ולא להתנתק. חללי העבודה הולכים ומצטמצמים, הגבולות מוּסָרים והחללים הופכים ליותר עצמאיים. גם במשרדים בהם יש חשיבות לחדרי משרד עצמאיים, חזית המשרד ברוב המקרים תהיה ממחיצת זכוכית ולא תהיה הפרדה "מוסדית" של קירות גבס. המשרד יהיה יותר שקט אבל לא סגור כלפי שאר העובדים. כפי שציינתי, חשוב שהעובדים ירגישו בבית, שסביבת העבודה תהיה להם נעימה.

 

עיצוב החללים:

בנוסף לארגון נכון של חללי המשרד, חשובים לא פחות כמה אלמנטים עיצוביים ומבניים:

• תחושת חופש - חללי עבודה בעלי תקרות גבוהות, התקרות הגבוהות נותנות תחושה של מרחב, כלומר שהמקום לא "סוגר" על העובד.

• תאורה טבעית ומלאכותית - חלונות גדולים וקירות מסך. קיימת חשיבות רבה מאוד להכנסת אור טבעי - לראות את הנוף ואת השמש שמהווה מקור אנרגיה, אלו משפיעים רבות על מצב רוחם של העובדים.

• צמחייה - צמחים, עציצים וסביבה ירוקה: מחקרים רבים מצביעים על ההשפעות שיש לסביבה ירוקה על בני האדם, על התפקוד הנוירו-קוגניטיבי ועל תהליכים שכליים.

• צבע - גם לצבע יש השפעה גדולה על מצב רוחם של העובדים. ישנם צבעים מרגיעים, ישנם צבעים הנותנים אנרגיה וישנם צבעים שגורמים לשמחה.

• מקום עבודה אסתטי, צבעוני, מואר ומעוצב מגביר את תחושת הנוחות והנועם במשרד וכתוצאה מכך את תפוקת העובדים.

 

פינות אלטרנטיביות, עם תחושה ביתית. צילום: עוזי פורת

 

 

הכנסת צבע למשרד. צילום: עוזי פורת

 

צילום: עוזי פורת

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.