1 יוני 2017 | רות סגל
5 כלים שיתנו לילדים שלכם יתרון התחלתי

כל הורה היה רוצה לראות את הילד שלו מצליח, נוגע בכוכבים או כמו שאומר המשפט השחוק "ימצה את הפוטנציאל שלו". אז מה אנחנו כהורים צריכים לעשות כדי לעזור לילדים ולילדות שלנו להפוך ביום מן הימים ליזמים מוכשרים, מנהלות מובילות או מדענים מצטיינים? איך אנחנו יכולים להעלות את הילדים והילדות שלנו על דרך המלך?

כל הורה היה רוצה לראות את הילד שלו מצליח, נוגע בכוכבים או כמו שאומר המשפט השחוק "ימצה את הפוטנציאל שלו". אז מה אנחנו כהורים צריכים לעשות כדי לעזור לילדים ולילדות שלנו להפוך ביום מן הימים ליזמים מוכשרים, מנהלות מובילות או מדענים מצטיינים? איך אנחנו יכולים להעלות את הילדים והילדות שלנו על דרך המלך? הנה כמה כלים שיכולו לעמוד לרשותכם:

 

1. פתחו להם קופת חסכון

אין מה לעשות, אנחנו חיים במציאות שבה ההבדל בין מי שמצליח להגיע להישגים כאדם בוגר ומי שלא קשור קשר הדוק לנקודת ההתחלה הכלכלית. אז נכון, תכנית 'חסכון לכל ילד' זו התחלה טובה, אבל אם יש לכם אפשרות לפתוח קרן חיסכון נוספת עשו זאת. יכול להיות שהיום יש לכם ביטחון כלכלי אבל אתם לא יכולים לדעת מה יהיה המצב הכלכלי שלכם כשהילדים שלכם יהפכו לבוגרים או לאן יגיע שכר הלימוד ויוקר המחיה בעוד עשרים שנה. גם אם נראה לכם שלא אמורה להיות שום בעיה, הבטיחו לעצמכם את היכולת לשלם עבור העתיד שלהם.

 

2. תנו להם את כל האפשרויות

אל תגבילו את הילדים שלכם למשחקים שאתם או החברה מאמינה שהם אמורים לשחק בהם. תנו להם את כל האפשרויות, תנו לילדות שלכם לשחק במשחקי הרכבה ובמכוניות ותנו לילדים שלכם לשחק בבובות. לכל אחד ממשחקי הילדוּת יש תפקידים משמעותיים בהתפתחות האישיות והאינטלקט שלהם, כך מסבירה פרופסור ליסה דינל לגרדיאן. "בובות ומטבחי צעצוע יכולים לסייע לילדים ללמוד להכיר רצפים קוגניטיביים של תהליכים ולקבל מיומנויות שפה ראשוניות. משחקי הרכבה כמו לגו ופאזלים מלמדים את הילדים מיומנויות מרחביות ומניחים את היסודות להבנת עקרונות מתמטיים בהמשך חייהם". אל תמנעו אף אחד מהמיומנויות האלו רק כי למדו אתכם שבנים לא אמורים לשחק עם בובות.

 

3. רדו מההליקופטר

כדרך הטבע יש לנו, ההורים, נטייה לגונן על הילדים והילדות שלנו גם כשלא צריך. בעולם קוראים לזה "הורות הליקופטר", הורים שלא נותנים לילדים שלהם להתמודד לבדם עם מכשולים שונים. אם אתם הורים כאלו, אנחנו מציעים לכם לרדת בזהירות מההליקופטר. מחקר שנעשה לפני כמה שנים באוניברסיטת אריזונה מצא כי לילדים שההורים שלהם גוננו עליהם יתר המידה שיעור נמוך יותר של מיומנויות התמודדות עם מצבים, יעילות עצמית נמוכה יותר ותחושה זכאות מוגזמת.

 

4. שימו לב לסימני אזהרה

לעתים, מתוך הצורך שלנו שהילד או הילדה שלנו יהיו "רגילים" וישתלב במסגרות החינוך, אנחנו עלולים להתעלם מסימני אזהרה שיכולים להעיד כי לילד או לילדה יש לקות למידה. ואולם, על פי "סולמות וחבלים" - המדריך להורי תלמידים בעלי לקויות למידה של משרד החינוך, ההשערה היא כי 10%­-20% מכלל התלמידים במערכת החינוך בארץ הם לקויי למידה. לקות למידה הוא בעצם מונח כולל למגוון הפרעות הבאות לידי ביטוי בקשיי למידה כגון הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה או יכולות מתמטיות. חשוב מאוד להדגיש כי ילדים לקויי למידה יכולים להגיע להצלחה כבוגרים, אבל כדאי מאוד לאבחן אותם בהקדם ולסייע להם לרכוש את הכלים הנכונים. כבר בגיל הגן ניתן לאתר סימנים כגון איחור בהתפתחות השפה, בעיה בהגייה, קושי בהבנת הוראות או בתפיסת כמות, היסח דעת בולט, סרבול מוטורי וכן הלאה. היו ערניים, במקום להעניק להם יתרון התחלתי, לפני שתשימו לב לכך הילדים שלכם עלולים למצוא את עצמם מאחור.

 

5. בחרו את מקום המגורים על פי מערכת החינוך

אתם בטח כבר יודעים כי במערכת החינוך בארץ יש פערים לא קטנים שנובעים מחלוקה תקציבית שונה בין הרשויות והמגזרים השונים, מהסכום שכל רשות מקציבה לחינוך וכן מתשלומי ההורים להעשרת התלמידים. התוצאות ניכרות בציוני התלמידים ובין היתר במבחני המיצ"ב. אם אתם זוג צעיר ששוקל היכן לבנות את ביתו, בדקו גם היכן נמצא בית הספר שיכול לטפח את הילדים שלכם בצורה הטובה ביותר. פעמים רבות המצב הכלכלי שלנו לא מאפשר לנו יותר מדי בחירה, אך לעתים ישנם הבדלים בתוצאות המיצ"ב בין בתי ספר שונים באותה עיר, כך שגם בחירה בשכונה מסוימת על פני אחרת משמעותית לעתיד ילדיכם.

 

כל אחד מהכלים האלו יכול לכוון את הילדים שלכם להצלחה. אבל חשוב מאוד שתזכרו כי לא כל אחת חייבת להיות יזמת מצליחה, מנהל קרן גידור או מהנדסת חלל. יכול להיות שלילדים שלכם יש שאיפות אחרות, ומה שבאמת חשוב יותר מהכול זה שהם יהפכו להיות אנשים מאושרים וטובים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.