9 דצמבר 2013 | פלג לילה
5 התוכנות החינמיות שאתם חייבים בסטארט-אפ

הכלים החינמיים שייעלו את העבודה השוטפת בלי להוציא שקל


אפשר לחסוך לא מעט כסף בצעדים הראשונים של בניית סטארט-אפ, כפי שהראנו במאמר האחרון שעסק בתשתית הארגונית של הסטארט-אפ.
 

היום נתקדם לבחינה של כלים שייעלו את העבודה המשותפת וגם - תאמינו או לא, בלי להוציא שקל.


ניהול IT עם Spiceworks

 

לא משנה מה גודל הסטארט-אפ שלנו, תחום ה-IT שלו הוא סבוך ומורכב, גם אם הוא כולל שני מחשבי פיתוח, שרת, כמה תוכנות ואיזה סוויץ'. רוב הסטארט-אפים לא משתמשים בשירותי IT בתחילת דרכם, ומי שנותן את התמיכה הוא אותו תוכניתן שבמקרה גם קצת מבין בתחום.

 

בלי IT אין מוצר באוויר, אין עבודה, אין כסף. סוגרים את המיזם וחוזרים לעבודה הקודמת. לכן, כדי לנהל את סוגיית התשתיות בסטארט-אפ שלנו בצורה מסודרת, מתועדת ונוחה יש מוצרים שעוזרים לנו בכך, למשל Spiceworks.

 

 

Spiceoworks היא תוכנה חינמית לניהול ה-IT בארגון. התוכנה מאפשרת ניטור של הרשת, התראות על תקלות וניהול פניות המשתמש אל צוות ה-IT או מי שמוגדר ככזה.

 

כל שעליכם לעשות הוא להתקין את התוכנה על אחד מהמחשבים או השרתים במשרד. לאחר ההתקנה המשך הניהול יהיה אינטרנטי לחלוטין ויאפשר לכם להגדיר תיבה שבה ישתמש ה-Spiceworks, זו תהיה התיבה אליה כלל המשתמשים ישלחו פניות IT.

 

Spiceworks מאפשרת ניהול פניות, הצגתן בצורה נוחה, מספקת התראות ויש לה מערכת דוחות אוטומטית שנותנת תמונת מצב לגבי כמות הפניות והתקלות שנפתחו, בידי איזה משתמש וכדומה.

 

בנוסף, Spiceworks מזהה באופן אוטומטי את כלל הרכיבים המחוברים לרשת ויודעת לתת רשימת מצאי, כלי השתלטות, מידע עדכני על כמות זכרון ותוכנות מותקנות על מחשבי הארגון.

 

אז אמנם Spiceworks לא תמנע את נפילת התקשורת הבאה אבל כאשר הסטארט-אפ שלכם צומח וצורכי ה-IT גדלים, ישנו מקום מסודר, מתועד ומנוהל של תקלות.

 

 

לדעת שהשרת לא נפל עם Zabbix ו-Nagios

 

כמו שהבנו, אם השרתים שלנו נפלו, אין לנו מה להגיע למשרד, נכון? זמינות המוצר שלנו היא קריטית ואנחנו רוצים להתחייב לזמינות מלאה של המוצר תמיד. כדי לעשות זאת אנחנו צריכים לנטר את השרתים שלנו בכל זמן נתון ולוודא שהכל תקין.

 

תחום הניטור הוא תחום שלרוב היזמים אין בו ידע, ועל כן הספקים הגדולים (microsoft,IBM, HP) מרשים לעצמם לגבות הרבה מאוד כסף על שירותים פשוטים יחסית.

 

כאן נכנסות לתמונה לא מעט תוכנות חינמיות שמספקות מגוון רחב מאוד של שירותי ניטור. Nagios ו-Zabbix הן שתי תוכנות דומות שמאפשרות אותו דבר - ניטור המחשבים והשרתים החשובים לכם ולארגונכם.

 

 

מעבר לכך שהתוכנות האלו חינמיות, יתרונם הגדול הוא המודלוריות שלהן: הן מאפשרות ליצור כלי ניטור מותאמים לצורך של כל שרת ושרת בארגון מעבר לסט סטנדרטי של ניטור, ניצול מעבד, זכרון, רשת ועוד.

 

שתי התוכנות כתובות בקוד פתוח, דבר שמתבטא בקהילה גדולה מאוד של אנשים שפועלים לפיתוח ושיפור המוצרים הללו. בנוסף, שתי התוכנות עובדות בצורה של agents-server, כלומר, יש שרת ניטור שמקבל מידע מהסוכנים שרצים על השרתים המנוטרים, הוא מעבד ומציג אותו למשתמש.

 

האותיות הקטנות: השרת של שתי תוכנות אלו חייב להיות מותקן על עמדה עם מערכת הפעלה של linux/unix אבל הסוכנים יכולים להיות מותקנים על כל מערכת הפעלה שהיא.

 

אחרי התקנה לא מסובכת של השרת והסוכנים נקבל אתר שמציג גרפית את מצב זמינות השרתים שלנו, מערכות קריטיות, מצב רשת וכן גם אפשרות התראות למייל או לסמס במקרה שה-cpu בשרת ה-MySQL מגיע ל-95%.

 

תוכנות אלו רלווטיות לסטארט-אפ שיש לו מערכת פועלות וגם לחברות ענק עם אלפי שרתים, וקלות יחסית לתפעול. השימוש בהן הוא תוספת מקצועית ומשמעותית לכל צוות IT בארגון וכמובן, חינמית לחלוטין.

 

ניהול תהליכים – Trello

 

הכלי הבא הוא בעצם לוח אינטראקטיבי המאפשר לנהל פרוייקטים בצורה מסודרת ויעילה ביותר. Trello הוא אתר חינמי המאפשר לכל משתמש ליצור לוח ובו הוא יכול להכניס משימות, תהליכים, פרוייקטים או כל דבר שעולה על דעתכם ויש לארגן - אפילו חופשה או רשימת קניות.

 

השימוש בלוח הוא שיתופי ומאפשר ניהול משתמשים, הרשאות ואפילו סנכרון מול גוגל apps (בגרסת התשלום).

 

 

העבודה עם Trello חוסכת לא מעט זמן והיא מתאימה כמובן לכל מי שעובד בגישת scrum. אצלנו בחברה לא זזים בלי Trello, כשפרויקט לא מתחיל בלי שיפתח לו לוח, ספרינט לא יוצא לדרך לפני שהכל בו מוגדר והמשימות מחולקות לאנשים.

 

Trello מאפשרת שקיפות בין אנשי הצוות והוא מתאים גם לניהול משימות ופרויקטים שמלווים את הפיתוח כמו תהליכי ה-DevOps ועד לניהול המשרד והעובדים.

 

יתרון גדול של המערכת הוא הזמינות בסלולר באפליקציות נוחות לשימוש באייפון ובאנדרואיד.

 

אנטי וירוס ו-Anti- malware

 

לא צריך להיות פריק מחשבים, איש היי-טק או האקר מדופלם כדי לשמוע את המילה "סייבר" בזמן האחרון. מכל פינה אנחנו נשמעים איומים על התשתיות שלנו, כרטיסי האשראי שלנו, מערכות צבאיות ועוד ועוד.
 

היום יותר מתמיד יש לנו צורך למגן את הסטארט-אפ שלנו בפתרונות אבטחה. גם כאן ישנם פתרונות לא רעים בחינם:

 

כל הפתרונות תומכים ברוב מערכות ההפעלה החדשות הקיימות בשוק, וכולם יודעים להתמודד עם הרוגלות והאיומים הנפוצים. חלק מהתוכנות מאפשרות שירות premium בתשלום שכולל עדכונים וכלים נוספים. Microsoft Security Essentials הגבילה את השימוש העסקי בתוכנה עד ל-10 מחשבים, כשלאחר מכן יש צורך לקנות רשיון לשרת אנטיוירוס.

 

אז בין אם אתם בוחרים להתקין על המחשבים avg (מומלץ), avira, avast או כל אנטי וירוס אחר, ודאו שאתם מתקינים ומריצים anti-malware.

 

אנטי-מה? מאלוור, malicious software, הוא שם כולל לתוכנות שמטרתן לשבש, לאגד מידע רגיש על המשתמש או על המחשב ולהכנס לאזורים פרטיים בו. הצורות בהן מגיע ה-malware למחשבנו שונות ומשונות ואנטי וירוסים לרוב לא מזהים תוכנות אלו. לכן יש להוריד ולהריץ מדי פעם תוכנת anti malware שיודעת לזהות קבצים חשודים ולהשמיד אותם.

 

תוכנה חינמית ומומלצת לפעולה זו היא MalwareBytes שמעבר לכך שהיא מוצאת את רוב סוגי המפגעים גם במידה ואתה מחובר לאינטרנט תעדכן את מסדר הנתונים שלה לגבי תוכנות זדוניות נוספות לפני כל ריצה.
 

 

חדר ישיבות – ooVoo

 

ooVoo היא תוכנה חינמית (המבוססת על פיתוח ישראלי) המאפשרת לבצע שיחת ועידה מכל מקום לכל מקום (שיש בו אינטרנט כמובן). התוכנה מתהדרת באפשרות לצירוף עד 12 משתמשים לשיחה בגרסא החינמית שלה.

 

בנוסף לכך מאפשרת ooVoo הקלטת השיחה, צ'ט, שיתוף מסך אם רוצים להדגים ישירות מהמחשב, צפייה בסרטונים מ-youtube במהלך השיחה, שליחת קבצים ועוד.

 

התוכנה תומכת בסלולר ובמגוון מערכות הפעלה, יתרון המאפשר לייצר חדר ישיבות מכל אחד מהאמצעים העומדים לרשותי וללא תשלום נוסף.

 

 

בשוק יש כלים רבים טובים נוספים שעלותם אפסית. הצגתי כאן רק טעימה קטנה, אבל העקרון המנחה הוא זה: בין אם פתחתם הרגע את הסטארט-אפ שלכם ובין אם אתם שועלי קרבות ותיקים בזירה, כשמחפשים פתרון לצורך יש לבדוק קודם כל אם קיים בשוק פתרון חינמי לפני הוצאת כסף משמעותי. לא פעם תגלו שהפתרונות שתמצאו הם לאו-דווקא פחות טובים ממה שתקבלו עם חשבונית.
 

תגובות

1. אביב | 8 מאי 2016

נחמד לגמרי, אבל יש היום תוכנות הרבה יותר טובות


2. משה בארי | 10 דצמבר 2013

הכותב אינו מבין כלום בסטארט-אפים. הכלי החינמי הכי חשוב הוא eclipse

ויש עוד כמה... אבל נראה לי שמי שמתיימר לכתוב כתבה כזו, רצוי שיהיה לו ידע רלוונטי


3. שי | 10 דצמבר 2013

מערכת לניהול באגים בחינם

אנחנו קבוצה קטנה של 5 אנשים ומאוד מרוצים
http://www.informup.com/BugUp-Bug-Tracking-System.aspx


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.