10 אוגוסט 2013 | אירה חאיט גונצ'רובסקי ודב אינגבר, VBIR
כיצד לתגמל את היועצים המקצועיים מבלי להכביד על התזרים?

צוות רחב של יועצים מקצועיים נדרש כדי לפתח סטארט-אפ. מיהם וכיצד תתגמלו אותם?

 

כל יזם מגלה במוקדם או במאוחר שהוא לא יכול לעשות הכל לבד. גם אם ניחנתם בכישורים מרובים ואתם יכולים ללמוד כל תחום מהתחלה עד הסוף, כדי להקים סטארט-אפ תזדקקו לעזרה חיצונית. כדי להצליח יידרש ליזם צוות רחב של יועצים ואנשי מקצוע שיהיו שותפים בהגשמת החלום. למרות שסטארט-אפ בראשית דרכו העסקית הוא חברה קטנה, פעילותו נערכת בסביבה עסקית מתוחכמת מאוד ולניהולה דרוש ידע רב ואנשי מקצוע מהתחומים המשפטי, הפיננסי ומתחומים נוספים. מיהם בעלי המקצוע שיזם יזדקק לו?

 

בתחום המשפטי:

 

1. עורך דין מסחרי: בשל אופיה הייחודי של חברת סטארט-אפ נדרש עורך-דין מסחרי מיומן שיעסוק בעריכת הסכמי השקעה, הסכמי העסקה ואופציות לעובדים ויספק סיוע משפטי במהלך תהליכי גיוס הון.

 

2. עורך פטנטים: תחום הפטנטים הוא נושא חיוני בתעשייה הטכנולוגית. בנוסף לעורך דין, יידרש בעל-מקצוע עם הסמכה משפטית וטכנולוגית שיסייע לחברה ברישום פטנטים וקניין רוחני.

 

בתחום הפיננסי והכלכלי:

 

3. רואה-חשבון מבקר: רואה החשבון יהיה אחראי לבקר דו"חות כספיים שנתיים ורבעוניים אשר ידרשו על-ידי משקיעים ורשויות המס. רואה-החשבון המבקר יידרש להיות בעל ידע בביקורת דו"חות כספיים במגוון הכללים החשבונאיים הרלוונטיים: Israeli GAAP, IFRSו-US GAAP.

 

4. צוות של הנהלת חשבונות, חשבות וניהול כספים: הצוות יכלול מנהל/ת חשבונות וחשב/ת שכר האחראי לרישומים והתשלומים השוטפים;חשב האחראי לבקרה ולעריכת דיווחים כספיים תקופתיים על פי דרישת ההנהלה והמשקיעים;ו-CFO - סמנכ"ל כספים - שיתמוך בתהליכי גיוס הון לחברה וישמש כאיש הכספים הבכיר בהנהלת החברה.

 

5. יועץ עסקי/ כלכלי: ערב הקמת סטארט-אפ ובסמוך לגיוס כספים ממשקיעים תידרש בניית תוכנית עסקית ולעיתים הכנת הערכות שווי. לשם כך, כדאי להיעזר ביועץ עסקי/כלכלי מיומן ובעל ניסיון בעריכת עבודות כלכליות מסוג זה.

 

6. נאמן לתוכנית אופציות לעובדים: דרך נפוצה לתגמול עובדים היא באמצעות הענקת אופציות. לצורך זה יידרש במקרים רבים (דרישת רשויות המס) איש מקצוע שישמש נאמן לתכנית אופציות לעובדים.על פי הנחיות מס-הכנסה נדרש נאמן כתנאי לקבלת הטבות מס בתחום הענקת אופציות. הנאמן יחזיק אצלו בנאמנות את האופציות עבור העובדים ויוודא כי מתקיים דיווח-נאות וניכוי מס-הכנסה כחוק.

 

כיצד נעזרים ביועצים מבלי להכביד על תזרים המזומנים?

 

לאחר שבחרתם את אנשי המקצוע עליכם להסדיר עמם את תנאי שכר טרחתם. כיצד תוכלו לתגמל את היועצים כאשר תזרים המזומנים העומד לרשותכם מצומצם ביותר? כמה הצעות:

 

1. שירותי ניהול כספים, חשבות והנהלת חשבונות: העסקת צוות הכולל מנהל חשבונות, חשב ו-CFOכרוכה בעלויות גבוהות וספק אם בשלביו הראשונים של המיזם תידרש העסקת צוות כזה בהיקף מלא. כיום ניתן לשכור חבילת שירותים במיקור-חוץ ממשרד מתמחה ובעל ניסיון בתחום.

 

2. הסכם הקושר שכר-טרחה בזיקה להצלחה: ניתן להגיע להסכמה שבשנים הראשונות לפעילות החברה ייגבה שכר-טרחה מופחת. ההנחה בשכר-טרחה "תוחזר" בעתיד עם עלייתה של החברה על פסי ההצלחה או עם מכירתה.

 

3. אופציות ומניות: ניתן לשלב תשלום לבעלי מקצוע עם הענקת אופציות או מניות. היתרון הבולט בשיטה הוא שצורת תשלום זו "חוסכת" לחברה בתזרים המזומנים. החיסרון - המחיר, ויתור על מניות, עלול להתברר בעתיד כיקר מאוד.

 

 

הכתוב לעיל אינו מהווה יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ מקצועי וניתן כמידע כללי בלבד לידיעת הקורא. המחברים אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ועליהן לקבל עצה מקצועית לפני ביצוע פעולות המסתמכות על הדברים הנ"ל. 

 

חברת VBIR היא מעניקת חסות לאתר StartIsrael.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.