14 דצמבר 2013 | רועי אורון
5 טיפים ל-Elevator Pitch מנצח

השבוע יעלו 100 יזמים למעלית של עזריאלי עם משקיעים. אחד מהם יצא עם 100 אלף דולר

כמה פעמים שמעתם את האגדה על האיש שנכנס למעלית ומצא בה איש עסקים מפורסם, סיפר לו מיד על הרעיון העסקי המושלם שלו ויצא עד תום הנסיעה עם סכום כסף להשקעה? עכשיו האגדה הזאת הופכת למציאות גם בישראל.  אירוע המעליות שעורר הדים בקנדה,  Elevator World Tour מגיע מטורנטו לישראל, המדינה השנייה בעולם בה מתקיים האירוע.

 

ב-18 בדצמבר, במשך שעתיים, ייכנסו 100 יזמים ו-14 משקיעים ושופטים מישראל ומהעולם לנסיעות קצרות בנות דקה אחת בלבד במעלית, שעולה ויורדת במגדל העגול של עזריאלי, בן ה-49 קומות (השני בגובהו בארץ).

 

ליזמים תהיה הזדמנות חד-פעמית של דקה אחת בלבד להציג את המיזם שלהם בצורה קצרה ואטרקטיבית, במטרה לזכות בהשקעה של 100 אלף דולר לסטארט-אפ שלהם.

 

רועי אורון, שותף ומנהל פיתוח עסקי ב-Plus Ventures, שותפה-משקיעה באירוע, מציע כמה טיפים ליזמים לפיץ' קצר ומנצח:

 

1. להגדיר את עצמך לעצמך

 

בין אם כדי למצוא שותף, משקיע, לקוח או אפילו דייט לערב: לא משנה מה אתם רוצים להשיג, כדאי שתדעו למכור את זה בתוך דקה.

 

ה-Elevator Pitch, הוא אירוע "קיצוני", מהיר וללא הזדמנות שנייה. בשל אופיו הוא מכריח אתכם לזקק את החזון והמסר באופן מדויק ותמציתי, קולע ומושך.

 

במילים אחרות: גם אם אתה לא מגייס או מוכר, הכנת ה-Elevator Pitch תכריח אותך להגדיר את עצמך לעצמך בצורה צלולה ובהירה.

 

2. ודאו שיזכרו אתכם

 

יש אינספור דרכים לגרום למאזין לזכור אתכם. זה מתחיל מהשם – צליל נעים, זכיר, משמעותי, שונה וכו'. שם חברה מסקרן וייחודי יתפוס את האוזן עוד לפני שהתחלת להציג את הרעיון (מי מאתנו לא תהה מה זה Google? או היה סקרן לראות מה זה Yahoo!).

 

 Sloganאו Tagline, או בעברית- אמרת כנף מנצחת, חשובה ביותר גם היא. בחרו משהו מעניין ושנון שמגרה את הדמיון.

 

 

אם תבחר Tagline שמלמד על מה אתה עושה או מה החזון שלך, יזכרו אותך יותר. קחו למשל את הסלוגן של Taco-Bell: "Think outside the bun", או של M&M Candies-Melts in your hand not in your mouth.

 

בקיצור,  Just Do it ותראו מה יצא לכם מזה. אין ספק שהמאזין יגיב ב-I'm Lovin' it.

 

המוח האנושי מוגבל בקליטה של כמויות מידע גדולות, בזמן קצר. זכרו, למעלית נכנסו לפניכם וייכנסו גם אחריכם.

 

דרך יעילה נוספת להעביר רעיון באופן ברור היא שימוש בדימויים או באבני בניין מוכרות: "זה כמו YouTube לסיפורים קצרים" או "זה eBay פוגש את LinkedIn".

 

השימוש במושגים מוכרים יוצר בראשו של המאזין קישורים חדשים בין היוזמה החדשה והמהפכנית שלכם לאלמנטים מוכרים מחייו. כך מחבר המאזין את הנקודות לבד, ומאפשר לו להבין ולזכור את הרעיון ואותך.  

 

3. דברו אל הלב (או: עוררו רגש)

 

שני מושגים ידועים במיוחד בתחום השיווק והמכירות הם:WIIFM  ו-FOMO, גיבובי אותיות שאוצרים בחובם את הדרך שלכם ללב (ולכיס) של האדם שמולכם. "What's in it for Me?" זו שאלה שכמעט כל אדם שואל את עצמו בעודו עומד מול מישהו שמנסה למכור לו משהו. למה שזה יעניין אותי? כדאי שתדעו לענות על השאלה החשובה הזאת.

 

ברגע שהצלחתם, יצרתם את המעורבות הרגשית הרצויה, אותה אתם יכולים להזין בעזרת המושג השני- "Fear of Missing Out". זו הדרך שלכם לסגור את העסקה. כשהמאזין מבין שיש פה משהו שהוא יכול להרוויח, כדאי להראות לו שזה עלול להילקח ממנו. אם לא תמהר – לא יישאר.

 

וכמובן – אם אתה פועל בתחום "שעושה טוב", אתה כבר ביתרון, ולאנשים יהיה איכפת.

 

4. דעו מה אתם רוצים

 

אין חשוב מזה. כדי להצליח ב-Elevator Pitch אתם מוכרחים להיות מוכנים מאורגנים, ברורים וממוקדים. התמקדו בשלב המיידי הבא. מה אתם מחפשים? שותף? משקיע? לקוח? כדי שתוכלו לקבל את מה שאתם רוצים, כדאי שתדעו לבקש את מה שאתה רוצים, וכדאי שתתרכזו בצעד המיידי הבא.

 

5. תשאירו אותם רעבים לעוד

 

ה-Elevator Pitch משחק על האיזון העדין שבין מספיק פרטים והשארת המאזין מסוקרן ורעב לעוד.  

 

אין סיכוי שבזמן שלוקח למעלית להגיע לקומה הרצויה תצליחו לפרוש בפני העומד מולכם את כל סיפור הפרויקט שלכם -  ההיסטוריה, הצוות, הטכנולוגיה, הצפי הכלכלי, המודל העסקי, התחרות, התשואה וכל השאר.

 

בנו את הנאום באופן כזה שהאדם שממול יבין שיש עוד מה לשמוע, ללמוד ולהבין יותר לעומק ובעיקר להרוויח מההתקשרות העתידית.

 

וטיפ אחרון שנכון תמיד: תהיו בני-אדם. לא משנה מה אתם עושים ומה אתם מוכרים,  תנו למי שנמצא במעלית לצאת לפני שאתם נכנסים.

תגובות

1. יוסי | 17 דצמבר 2013

בהצלחה לכל מי שרוצה להתבזות

תתרכזו ברעיון. תפתחו אותו ותגרמו ליוזרים להגיע או ללקוחות לשלם.
אז המשקיעים ירדפו אחריכם.
אין קיצורי דרך כאן. זה לא תוכנית ריאליטי.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.