15 דצמבר 2013 | אורי פארן
איך מוצאים רעיון טוב לסטארט-אפ?

רעיון טוב לסטארט-אפ הוא לא הבלחה חביבה שהצליחה, אלא בחשיבה שיטתית

"איך חשבת על זה?" - כמו את רוב הסטארטאפיסטים, גם אותי שואלים אחת לכמה זמן איך הגעתי לרעיון שעומד בבסיס החברה שהקמתי.

 

רעיון טוב יכול להגיע ממקומות רבים. זה קשור ליצירתיות, לתחומי עניין מגוונים ואפילו לקשרים בינאישיים. אבל רעיון טוב לסטארט-אפ זה כבר סיפור אחר לגמרי. כאן כבר לא מדובר רק בהבלחה חביבה אלא ברעיון שונה וישים שאמור בסופו של דבר להפוך לעסק משגשג וכלכלי.

 

חלק מהיזמים מחפשים רעיון מוצלח לפתח ופשוט נתקלים ברעיון מצוין. יש חברות סטארט-אפ שהתחילו מיזמים בעלי יכולות טכניות מרשימות שרצו להשתמש ביכולותיהם כדי לבנות משהו חדש וטוב שהם וחבריהם ורבים אחרים ייהנו ממנו. אך ברוב המקרים מדובר בתהליך ארוך שדורש מהיזמים כמה שיותר ניסיון, הבנה מצוינת של השוק הרלוונטי ויכולות טובות ומגוונות.

 

בעיניי, רעיון טוב לסטארט-אפ הוא רעיון שפותר בעיה ומצליח להתגבר על הסיבות שבגללן הבעיה לא נפתרה עד כה.

 

כמה מילים על CallVU, החברה שלי,שלאחרונה השיקה פתרון למוקדי שירות טלפונים ויזואליים, זכתה בלקוחות ענק ראשונים ולאחרונה אפילו זכתה בתחרות החדשנות של מאסטרקארד והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI).

 

מי מאתנו לא מכיר את התהליך המתיש בכל שיחת טלפון למוקד שרות לקוחות? תפריט השלוחות האינסופי, הקשת פרטי זיהוי, המתנה ארוכה ומשעממת, שירות עצמי בלתי אפשרי ונציגי שירות בעלי יכולת מוגבלת לעזור ולהסביר. עם CallVU, כאשר צרכן מתקשר למוקד שרות, באופן אוטומטי מתעורר גם צג המכשיר ועוזר בניווט ובניהול השיחה. כל ההודעות והתפריטים מופיעים בבת אחת, מידע אישי ועשיר חוסך זמן והמתנה, הנציג יכול להשתמש בצג הטלפון של המתקשר בכדי להראות מוצר, חשבונית ועוד. בקיצור – שירות טלפוני חכם ונח. הגיוני, נכון?

 

אז איך הגענו לרעיון לחברה שלנו?

 

1. לכלכנו את הידיים

 

כל הצוות היוזם הוא כזה ש"ליכלך את הידיים" בעולם טכנולוגיית מוקדי השירות ברחבי העולם שנים רבות בתפקידים רוחביים בתחום. כולנו מהנדסים, עסקנו בפיתוח, הנדסה והטמעה, ניהול לקוחות ופרויקטים ואפילו מכירות.

הבעיה שאותה אנחנו פותרים עם המוצר שייצרנו היא למעשה הבעיה שלנו. זה לדעתי הסוד האמיתי לרעיון מוצלח ורלוונטי לשוק.

 

2. חשבנו על מה חושב הלקוח וגם דיברנו איתו

 

אחת התחושות שמלוות את כל מי ששותף לעשיה בתחום מוקדי השירות היא שלא משנה כמה טוב, גדול, מתוחכם ויקר מוקד השירות הטלפוני – זה עדיין תחום טעון-שיפור עבור כולם.

 

עבור החברות: עלות אחזקת המוקדים ומתן השירות גבוהה מאוד, והן מחפשות כל העת דרכים שיקלו עליהן ויחסכו בעלויות. אצל המשתמשים הבוחרים לפנות למוקד הטלפוני למרות אלטרנטיבות השירות הפיזי או העצמי – חווית השירות ואיכותו נתפסים כבעייתיים, לעיתים קרובות בצדק.

 

בקיצור, הלקוח – מוקד השירות - צריך פתרונות לנושא עלויות התפעול, תוך שמירה על  איכות השירות.

 

3. הפתרון הוא הסטארט-אפ

 

אז הרגשנו היטב את השוק ואת האתגרים שבו, ואת הפתרון שלנו מצאנו בטלפונים הסלולריים, עוד בימים שבהם הם היו פחות חכמים ורק התחילו לגדל מסך גדול ומשמעותי.

 

חשבנו לעצמנו: "מה אם תהיה לנו דרך להריץ תוכנה שתלווה את השירות הקולי בשירות ויזואלי" והשאר היסטוריה. אחרי תכנונים רבים, ישיבות אל תוך הלילה, פיתוח וכמובן ניסוי וטעייה, הגענו למה שהיום הוא המוצר של CallVU.

 

בדרך הגשנו בקשה לפטנט שדרשה בדיקה וניסוח יסודי של מה אנחנו עושים, איך ומה חדש בזה. כשהפטנט שלנו קיבל אישור סופי של משרד הפטנטים האמריקאי, קיבלנו גם עוד תשובה טובה לשאלה שתגיע מהמשקיעים, "למה דווקא אתם תצליחו". לבסוף השלמנו פיתוח של מוצר שעונה על הצורך של ספקי השירות, וגם מקל על הצרכנים – ואכן מתקבל בברכה ובהתלהבות.

 

כיום, עם מוצר מגובש, רוב האנרגיה שלנו מופנית לשיווק והטעמה בחברות גדולות.

 

אז הנה שלושה טיפים לסטארט-אפיסט המתחיל:

 

1. חיפוש כללי אחר רעיון טוב לסטארט אפ הוא ככל הנראה הדרך הכי פחות יעילה להגיע למיזם מצליח. למדו, עבדו והפכו מקצוענים ומנוסים. סביר יותר שתיתקלו ברעיון טוב באמת במהלך העשייה שלכם.

 

2. משקיעים יבקשו מכם תשובות לשאלות הבאות: איך אפשר להרוויח מהמוצר כסף, האם בצוות קיימים כלל הכישורים להביא את הרעיון לשוק, ומה יגרום לכם להיות טובים יותר מהתחרות. כדאי ליצור ולנסח תשובות מצוינות.

 

3. דרושים יוזמה, חריצות וברק בעיניים.הדרך לסיפורי הצלחה ארוכה ומורכבת בהרבה ממה שנדמה. היו מוכנים לעבוד קשה ובהתלהבות כדי לייצר הזדמנויות והצלחות וכדי לשמר אותן לאורך זמן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.