15 נובמבר 2017 | ג'ייסון דה-מר
אל תסחפו: שש תכונות מופרזות המיוחסות ליזמים

יש כמה דברים על יזמות שאתם לא יכולים ללמוד בבית הספר לעסקים. כדי להתגבר על הפער הזה, יזמים רבים מחפשים מנטורים והדרכה של בעלי עסקים מנוסים. יחד עם זאת, יש כאן בעיה קטנה שכולנו התמודדנו איתה בשלב כזה או אחר: ליזמים יש נטייה להגזים לגבי כמה אמיתות הנוגעות ליזמות, שיכולות להוביל לציפיות שווא, הכנות לא הכרחיות ולעיתים הן עלולות להבריח אנשים לגמרי מניהול העסק.

תוכניות ההכשרה והחינוך ליזמות יכולות להיות מאוד מעניינות ומעבר לכך יש כמובן חשיבות רבה להכשרה הזו מהסיבות הברורות - ככל שיהיה לכם מידע רב יותר על הלוגיסטיקה של ניהול העסק ועל הידע הרב-תחומי שתצטרכו להשיג כדי לנהל אותו בצורה חלקה, כך תהיו מיומנים יותר בניהול מיזם.

ויחד עם זאת, יש כמה דברים על יזמות שאתם לא יכולים ללמוד בבית הספר לעסקים.

 

כדי להתגבר על הפער הזה, יזמים רבים מחפשים מנטורים והדרכה של בעלי עסקים מנוסים. יחד עם זאת, יש כאן בעיה קטנה שכולנו התמודדנו איתה בשלב כזה או אחר: ליזמים יש נטייה להגזים לגבי כמה אמיתות הנוגעות ליזמות, שיכולות להוביל לציפיות שווא, הכנות לא הכרחיות ולעיתים הן עלולות להבריח אנשים לגמרי מניהול העסק:

 

1. גורם הגאונות

גורם ה"גאונות" ביזמות הוא הידיעה כי רוב הרעיונות שהולידו עסקים מוצלחים הם תולדה של הבזקי גאונות או השראה, משהו שנוצר ברגע של גאונות. יכול להיות שזה נכון עבור חלק מהאנשים, אבל במציאות של רובנו הרעיונות האלו עברו תהליך של גיבוש או עיבוד.

אחרי הכול, כמעט ואין דבר כזה רעיון עסקי "חדש". מה שיש הוא רעיון  שהתחבר מתוך פיסות של רעיונות מוצלחים ישנים. יכול להיות שעכשיו יש לכם זווית חדשה או קהל יעד חדש אבל בסופו של דבר הרעיון שלכם התפתח מאיפשהו. אם תפנימו את זה תוכלו לזהות את שורשי הרעיון שלכם ולהתאמץ יותר כדי לבדל אותו.

 

2. דנ"א יזמי

אנחנו אוהבים להניח שיש אנשים שנולדו להיות יזמים. שיש מאפיינים מסוימים שמכשירים אנשים מסוימים להיות מותאמים יותר לניהול עסק מאחרים. גם אני חשבתי ככה, ואני עדיין מאמין בזה במידה כזו או אחרת אבל עם הסתייגות משמעותית.

איזו הסתייגות? בעוד שיש מאפיינים וודאיים שהופכים אנשים מסוימים ליזמים "טובים יותר", רוב התכונות האלו ניתנות לרכישה ואינן קשורות לדנ"א של אדם מלידתו. בסופו של דבר אתם יכולים להפוך את עצמכם ליזמים עם מספיק כוח רצון.

 

3. הנוסחה הסטנדרטית

חלק מבעלי העסקים יספרו לכם שאתם צריכים נוסחה מסוימת כדי לנהל את העסק כמו שצריך. כנראה שהם יגידו לכם את זה כי הם בעצמם השתמשו בנוסחה כזו לבנות עסק ואולי אפילו יותר מפעם אחת. אבל צריך לשים לב כי נקודת המבט הזו לא מאפשרת לנוסחאות אחרות ונקודות מבט אחרות סיכוי הוגן ושוויוני.  

האמת היא שיש הרבה דרכים לגיטימיות לנהל את העסק והרבה מודלים עם פוטנציאל הצלחה שאפשר לצמוח מהם. אתם צריכים להחליט לאיזה כיוון לפנות ואתם גם תמיד יכולים ליצור איזו דרך חדשה משלכם.

 

4. בעיית מימון

כמעט כל עסק צריך מימון כדי לצאת לדרך, אבל מימון הוא לא דבר שקל כל כך להשיג. למרבה הצער, יזמים רבים מרחיקים לכת עם בעיית המימון עד לנקודה שבה הם חוששים אפילו לנסות לגייס כסף. במציאות, אפשרויות המימון הופכות לזמינות יותר מתמיד, החל מפניה לחברים או משפחה למימון ראשוני ועד העלאת קמפיין מימון המונים מקוון.

אז, כן, זה לא פשוט לקבלן מימון, אבל יש הרבה אפשרויות זמינות ויהיה לכם קשה מאוד למצות את כולן (כל עוד יש לכם רעיון טוב מלכתחילה).

 

5. הזוהר שבהנהגה

כיזמים אנחנו אוהבים את הרעיון של יזמות, אנחנו לא יכולים להילחם בזה! אם לא היינו אוהבים את הרעיון של להיות בעלי עסק היינו עושים משהו אחר עם החיים שלנו. אבל, הזיקה הזו גורמת לנו לאיזו נטייה פנימית. אנחנו נוטים להעריך יתר על המידה את הזוהר והיתרונות של היזמות ומדמיינים כמה מדהים ומועיל זה הולך להיות.

אבל למעשה, הזוהר והסיפוק האמיתי בהובלת הארגון שלכם יתממשו רק אם זה משהו שאתם באמת רוצים בחייכם. זהו לא המפתח לאושר עבור כל אחד, ולא כולם רואים זאת אותו הדבר.

 

6. להגיע לפסגה

יזמים מצליחים מרגישים לעיתים כאילו הכול קרה כל כך מהר, ועבור מי שבחוץ זה נראה כאילו עסקים מצליחים הצליחו להגיע לפסקה בקלי קלות, כמעט בין לילה. אבל במציאות שום דבר לא כל כך מהיר ופשוט. למעשה, רוב העסקים צריכים להתמודד עם שנים של עבודה קשה ושלבים רבים של התפתחות לפני שהם מתחילים לגעת בהצלחה.

גם לדברים פשוטים כמו קמפיין שיווק לוקח שנים להתפתח ולצמוח, אפילו שבנקודת השיא או מהצד זה נראה כאילו הדרך הייתה מאוד מהירה.

 

במקרים מסוימים יש יתרון בהיסחפות הזו. לדוגמה, אם מנפחים את הדרישות שיזם צריך לעמוד בהם זה יכול לסייע לו להתכונן היטב ולהפחית את הסיכוי לכישלון. השאיפה להגיע לפסגה יכולה להיות מאתגרת ולספק מוטיבציה לעבוד קשה יותר.

בקיצור, הגדרת ציפיות מדויקות יכולה להניב תוצאות פרקטיות יותר מאשר ניסיון להסיט את הציפיות למקומות מבטיחים יותר. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.