11 ינואר 2018 | רות סגל
הסטודנטיות שהחליטו לייצר מגמה חדשה בתעסוקת הנשים בישראל

"בסופו של דבר אנחנו אומרות שאנחנו נותנות שירות, מוצר. אנחנו נותנות מענה לצורך קיים". מסבירה הראל. "אנחנו מחכות ליום שבו לא יהיה צורך במוצר שלנו והעולמות האלו יגיעו לאיזון, אבל עד אז, הצמתים של אישה בעולם העבודה שונים פעמים רבות. נשים תמיד יכנסו להריון ויצאו לחופשת לידה ואנחנו מתמודדות עם שאלות מאתגרות."

כששני הראל הייתה סטודנטית שנה שניה ללימודי משפטים ב"בינתחומי", היא הרגישה שהיא צריכה לקבל השראה ומוטיבציה מנשים שכבר הגשימו את עצמן ונמצאות בתפקידים ניהוליים. "רציתי לשמוע על התפקידים עצמם, על הענפים שבהם הן פועלות ומה המשמעות עבור אישה להגיע לתפקידים האלה. רציתי לקבל גם תשובות לשאלת מיליון הדולר – איך מוצאים איזון בין קריירה לחיים האישיים". אחרי שלא הצליחה למצוא תוכנית שעונה על ציפיותיה החליטה הראל, מייסדת ומנכ"לית ארגון Prowoman, להקים אחת כזו בעצמה. "פניתי למועדון היזמות במכללה ושלחתי מייל לכל הסטודנטיות שמספר על המטרות שלי. לא האמנתי כשהגיעו למיונים 200 מועמדות". בנוסף לפעילות של הראל ב־Prowoman, היא הספיקה לאחר הלימודים להתמחות בעריכת דין, לעבוד בקרן הון סיכון גרמנית כאנליסטית, מנהלת פיתוח עסקי ו"סקאוטרית" והיום היא מנהלת את מטה המכירות בחברת זאפ גרופ.

 


שני הראל, מייסדת ומנכ"לית של ארגון Prowoman, אחראית על התוכנית הסטודנטיאלית ופיתוח סניפים

 

 

אחת מהמשתתפות שזכו להשתתף בשנה הראשונה הייתה לינוי קצאב, אז סטודנטית במכללה והיום עו"ד ויועצת בתחומי טכנולוגיה שונים ללקוחותיה הגלובליים של Deloitte. קצאב זיהתה את הצורך והקימה ארגון בוגרות לתוכנית מתוך הבנה ש"לכל המשתתפות יש מכנה משותף ויש להן את היכולת לסייע ולהפרות אחת את השנייה - בין אם בשאלות יום-יומיות, מציאת עבודה או שותפויות עסקיות". היום שני ולינוי שותפות מלאות ומנהלות יחד את פעילות הארגון המונה שישה סניפים באוניברסיטאות ובמכללות שונות, וארגון בוגרות שמאחד את הקהילה מיד עם סיום התוכנית. "המחזור השישי שלנו ב'בינתחומי' נפתח עכשיו ואנחנו ממשיכות לקבל פניות לפתיחת סניפים" מספרת הראל. ו"כמובן שכלום לא היה קורה ללא הצוות המנהל של הארגון, סטודנטיות ובוגרות שמתנדבות ומשקיעות מזמנן למען קידום המטרה שהארגון מייצג, אנו מוקירות ומעריכות מאוד" מדגישות הראל וקצאב.

 

איזו מטרה עומדת לנגד עינכן בפעילות של Prowoman?

"בסופו של דבר אנחנו אומרות שאנחנו נותנות שירות, מוצר. אנחנו נותנות מענה לצורך קיים". מסבירה הראל. "אנחנו מחכות ליום שבו לא יהיה צורך במוצר שלנו והעולמות האלו יגיעו לאיזון, אבל עד אז, הצמתים של אישה בעולם העבודה שונים פעמים רבות. נשים תמיד יכנסו להריון ויצאו לחופשת לידה ואנחנו מתמודדות עם שאלות מאתגרות."

"היום אנחנו מבינות אפילו יותר את החשיבות של מה שאנחנו עושות" מסבירה קצאב "מחקרים מראים כי אומנם כוח העבודה במשק הוא כמעט 50% נשים, ובכל זאת ככל שמתקדמים במעלה הפירמידה של תפקידי הניהול, האחוזים צונחים. זאת בין היתר כי בעשור החשוב שבין גיל 30 ל־40, ישנם לא מעט מחסומים עבור נשים, שמתמודדות בזמן הזה הן עם הרחבת המשפחה והן עם קידום הקריירה שלהן. המטרה והייחודיות של Prowoman היא שאנו פוגשות את הסטודנטיות עשור אחד קודם לכן ובכך מנסות להשפיע על עיצוב המחשבה והתודעה בתהליך קבלת ההחלטות ובתכנון העתיד שלהן".

 

 


לינוי קצאב, מייסדת ומנכ"לית ארגון Prowoman, אחראית על ארגון הבוגרות ושיתופי פעולה

 

 

איך הייתה ההיענות מצד המרצות?

"יש לנו כמעט 100% היענות ואין דוברת שלא מגיעה בשמחה. הפעילות התנדבותית ואנחנו יכולות לספור על יד אחת את הנשים שסירבו" מספרת הראל, "או מפאת לוח זמנים צפוף של אותה אישה או מתוך טענה שהיא לא מסכימה שיש הבדל בהתפתחות המקצועית בין גברים לנשים, אף על פי שאנחנו בדעה שונה אנחנו כמובן מקבלות את זה בהבנה ופתיחות".

תוכנית Prowoman פונה לסטודנטיות בתואר ראשון ושני בכל התארים ובכל הפקולטות במוסדות המשתתפים. בכל מחזור שנמשך על פני סמסטר שלם מתקבלות בין 20 ל-30 נשים ומתקיימים 13 מפגשים "הסטודנטיות פוגשות כל שבוע מרצה אחרת אשר מגיעה מענף ומתפקיד ניהולי שונה. מטכנולוגיה, היי-טק, נדל"ן ובנקאות ועד חברות כנסת, שגרירות ומנהלות עמותות חברתיות. כל מרצה משתפת את סיפור הקריירה האישי שלה, התפקידים השונים שעברה ובמקביל כיצד ניהלה חיי משפחה וחיים חברתיים. הדרך של כל אחת שונה וכל סטודנטית יכולה למצוא את עצמה מתחברת למרצה אחרת ולרבדים שונים שהציגה" מספרת קצאב. "הסביבה מאוד אינטימית במטרה לאפשר לכולן לדבר ולהרגיש בנוח. יש מי שתגיד שהיא יוצאת בשעות יותר מוקדמות כדי להיות עם הילדים ובלילה בודקת מיילים ויש מי שהמליצה על דייט קבוע עם בן הזוג. יש נשים ששמות דגש בהרצאה על תכונות נשיות שמסייעות להן להיות מנהלות טובות. כך בעצם אנחנו לומדות מכל אחת והטיפים שלה".

 

מה התפקיד של ארגון הבוגרות בעצם?

"המטרה היא שהתוכנית לא תסתיים בתום הסמסטר אלא תמשיך ללוות את המשתתפות במהלך הקריירה." מסבירה קצאב. "ארגון הבוגרות, שמונה כיום למעלה מ-300 נשים, מתמקד בשלבים השונים בקריירה. עבור חלק מהבוגרות זה שלב אחד אחרי הלימודים, ועבור אחרות זה בעבודה הראשונה, במעבר בין תפקידים וחברות. הארגון נותן כלים כמו סדנת ניהול משא ומתן, מיתוג עצמי, מיומנויות דיבור ואירועי נטוורקינג להרחבת המעגל המקצועי והחברתי שהמשתתפת מכירה.

הרבה מחקרים מראים כי נשים לעומת גברים מאוד טובות ביצירת קשרים חברתיים אך פחות שמות דגש על יצירת קשרים מקצועיים. כמובן שזה לא משרת אותנו בעת חיפוש עבודה, הזדמנויות עסקיות ואף במהלך התפקיד אותו אנו ממלאות. אנחנו רוצות לגרום לנשים להכיר אחת את השנייה, להתחבר ולהרגיש בנוח וכל זה במטרה לאפשר לנשים לקדם נשים אחרות".

 

מה ההבדל בין התוכנית שלכן לתוכניות שלא מיועדות באופן בלעדי לנשים?

"האירוע הכי משמח בחיינו הוא הלידה ויחד עם זאת יכול להשפיע מאוד על הקריירה שלנו. עולות שאלות כמו: מה קורה אם אני דוחה את הלידה בגלל הקריירה? האם לבקש קידום אם אני יודעת שאני מתכננת להיכנס להיריון? קל יותר לשתף את הדילמות האלו במסגרת התוכנית בתוך מעגל של נשים שנוצר בו שיח נקי שמייצר אמון" מסבירה הראל. "בשנים האחרונות יש שינוי ביחס לנשים עובדות אבל הפערים מאוד גדולים בין נשים שנמצאות בהיי-טק, בטכנולוגיה ובמדע. איכשהו הצלחנו לפצח את תקרת הזכוכית בעולמות של ביטוח, עריכת דין ובנקאות אבל הדרך עוד ארוכה. התוכנית מעניקה את הכלים הכי פרקטיים שמאפשרים למשתתפות לקבל השראה מנשים שהצליחו בגדול ולקחת מהן דוגמה".

 

מה באמת קורה בשטח מבחינת האיזון בין גברים ונשים?

"לאחרונה קראתי כי רק 8% מבין היזמים בישראל הן יזמות, זה מעט" ממשיכה קצאב, "יש מספר יחסית מצומצם של שותפות בקרנות הן סיכון ואנג'ליות מה שגם כנראה משפיע על קבלת השקעות והצלחתן של נשים בתחום. בתחומים אחרים, אחוז הנשים גבוה יותר ועדיין יש הרבה פערים לצמצם. יחד עם זאת, ביחס למקומות אחרים בעולם כמו אירופה ואסיה, ישראל ממוקמת במקום טוב. השיח בישראל וכמות הארגונים הפועלים לקידום הנושא הוא גדול יותר משמעותית. לפני כחודשיים ביקרתי ביפן במסגרת נסיעת עבודה והרגשתי שנסעתי חזרה בזמן. מצאתי מדינה בה כמעט ואין נשים במשרות ניהוליות ובכלל, חוקי המדינה אינם תומכים בעצמאותן של נשים וישנן עוד דוגמאות שאינן מעוררות תקווה רבה. אז אני מודה על המקום שבו אני נמצאת ובאותה נשימה זוכרת שיש עוד עבודה לעשות ולאן לשאוף.

בסופו של דבר בדרגי הניהול האחוזים מצטמצמים. זה נהדר שכל הנשים הולכות ללמוד ולעבוד אבל פעמים רבות החברה לא באמת מצפה מהנשים להגיע לתפקידים בכירים. צריך לוודא שאנחנו ממשיכות לבצע את הבחירות שלנו באופן חופשי. המטרה שהיא שכל אחת תהיה מאושרת. אם מישהי בוחרת לעבוד בחצי משרה כדי להיות עם הילדים, זה צריך לקרות מבחירה אמיתית ולא בגלל שהחברה או בן הזוג מצפים ממנה לדברים האלו. שני וגם אני נמצאות בעולמות ההשקעות וטכנולוגיה ויש כמיהה לייצר יותר עשייה נשית בעולמות האלו, אנחנו חוות עוד יותר מבפנים כמה נשים צריכות להיות בפגישות ובישיבות של מקבלי ההחלטות כדי להגיע לשינוי".

 


מפגש של התוכנית באוניברסיטת בן גוריון

 

איפה המחסומים נמצאים? למה הפערים כל כך גדולים?

"הגישה שלנו כארגון היא שאנחנו מייצרות את המציאות של עצמנו" מסבירה הראל, "אנחנו לא מבקשות מאף אחת ליצור אותה בשבילנו, בגלל שלינוי ואני נשים בעצמנו, אנחנו מודעות למכשולים ולחסמים שכל אחת שמה לעצמה. הביטחון העצמי נמוך יותר, קשה לתת לעצמנו קרדיט ובטח לדרוש תמורה. אנחנו מתנצלות כשאנחנו מבקשות ולא מעיזות לדרוש מבלי לקבל אישור מהסביבה. בכל הנוגע להעלאת שכר, תפקיד או קידום אחריות, לרוב הנשים יחכו שמישהו ייתן להן במקום לבקש. מחקרים מראים כי בתפקידים בכירים, בעוד שלגברים קל להגיד בביטחון מלא שהם יכולים לעשות דבר שמעולם לא התנסו בו, לנשים קשה לעשות את זה. בסוף הכול נמצא בראש שלנו. ברור שיש דברים כחברה שיכולים להקל עלינו, ועד שלא נשנה את המדיניות והזכויות שנותנים לדוגמה בנושא חופשת הלידה, לא נמצא את האיזון. יש דברים שצריך לשנות בחברה, אבל התפיסה צריכה לבוא מאיתנו, הדרישה מעצמנו, מהחברה, המסוגלות ותחושת הביטחון. צריך להיות אקטיביים בחיים ולא פסיביים, לגבי הכול, גם בבחירת בן זוג את צריכה ליצור את המציאות של עצמך. כמעט כל הנשים שמגיעות לדבר מול המשתתפות אומרות - אל תפחדו, תדרשו את מה שאתן רוצות, אחרת אף אחד לא ייתן לכן את זה".

 

לאן תרצו עוד להגיע?

"אנחנו מתכננות להתרחב לכל האוניברסיטאות והמוסדות האקדמיים ולפתוח סניף ראשון במוסד אקדמאי בחו"ל. הופתענו לגלות שגם שם הקונספט חדשני ולא קיים. יש מועדונים של נשים אבל אין מועדונים של נשים שמדברות בו על עשייה, על מקצוע ועל קריירה" מספרת הראל. "אחד הדברים ששמנו לנו לדגש הוא לחזק את ארגון הבוגרות וליצור קהילה של נשים אקטיביות. חשוב לנו להצליח לתת מענה לכל שאלה חברתית ומקצועית שיש לכל אחת מהן. בנוסף אנחנו מחפשות מנכ"לית לארגון כדי שתוכל להצעיד אותו למקום הנכון יחד אתנו".

 

אתן רואות כבר את השינוי בקרב הבוגרות?

"הרבה בוגרות שלנו הצליחו להגיע להישגים אישיים ומקצועיים כמו למשל שינוי קריירה לאחר חשיפה לתחומים שונים או בחירת בן זוג נכון ומתאים יותר למסלול חייהן. ניתן למצוא בוגרות של Prowoman בתפקידים מעניינים ובכירים בשלל ענפים - ממשרד האוצר עד לקרנות הון סיכון, ארגונים חברתיים גדולים, או"ם ונדל"ן". מספרת קצאב. "יש חשיבות לקהילה של נשים. יש משהו בסביבה של נשים שמעורר בנו אנרגיות להיפתח, לעורר ולהשפיע".

"פעמים רבות אנחנו שומעות מנשים על החשיבות בניהול נשי, בצבא חיילות לעיתים מחקות התנהגות גברית כדי שיראו בהן מוצלחות כדי להגיע לתפקידי הנהגה, אנחנו מאמינות שאין צורך בהתחקות הזו. מחקרים מראים שכאשר יש נשים בתפקידים ניהוליים, ביצועיי החברה טובים יותר". מסבירה קצאב, "לא צריך לנסות להיות משהו שאנחנו לא, כל אחת יכולה לשים את מה שיש לה על השולחן וכנראה שזה יהיה הכי נכון ומוצלח".

"אנחנו פועלות ב-Prowoman לייצר שינוי, אך אנו מאמינות ששינוי אמיתי יכול וצריך לבוא מכל הכיוונים והגורמים שונים" מסבירה קצאב "מנשים שידרשו ויתקדמו יותר, מגברים בתפקידי מפתח במקומות עבודה, מחקיקה שתוביל לשוויון בשכר ואולי הכי חשוב מארגונים ומקומות עבודה בתעשייה, שיאפשרו גם לנשים וגם לגברים לנהל בית שוויוני על יד כך שלא רק יאפשרו לנשים להתקדם אלא גם לקבל ולהבין גברים שרוצים להיות עם משפחותיהם מבלי שהדבר יפגע בקידומם או יסכן את מקומם".

 

מה הדבר החשוב ביותר שתרצו לומר ליזמת בתחילה דרכה?

"אל תשימי לעצמך מעצורים, כל מה שלא עשית את יכולה לעשות וכל מה שעשית זה יצירת המציאות האישית שלך. תאמיני בעצמך והשאר כבר יגיע בצורה טבעית. אל תפחדי, אל תתנצלי ואל תעצרי" מבקשת הראל. "תהיי תמיד נכונה ללמוד מכל דבר שנקרה בדרכך" קצאב מוסיפה, "מכל כישלון או הצלחה ומהאנשים שסביבך. תהיי מי שאת, בלי להתנצל – זה הכי פשוט וקל".

 

מוזמנות לעקוב אחרי Prowoman כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.