17 ינואר 2018 | ליאור אברהם
הטרנדים של 2018: 5 טרנדים בעולם הדיגיטלי

2018 כבר החלה וכמנהלי שיווק ודיגיטל אנחנו צריכים להכיר את הטרנדים הבולטים ואף להתכונן אליהם. אז בואו נתחיל.

2018 כבר החלה וכמנהלי שיווק ודיגיטל אנחנו צריכים להכיר את הטרנדים הבולטים ואף להתכונן אליהם. אז בואו נתחיל:

 

1. חיפוש ויזואלי

לא מעט שנים מדברים על חיפוש ויזואלי, אבל נראה שב-2018 זה אכן קורה. השקת Google Lens היא יריית הפתיחה למרוץ בו חברות רבות ומוצרים רבים מבינים שהעולם עובר לחיפוש ויזואלי.

לפי גוגל, Lens הוא מוצר מבוסס בינה מלאכותית ורשת עצבית, כך שחיפוש או הסתכלות על מידע באמצעות המצלמה יצרו תהליך שלם שהינו הרבה מעבר לזיהוי המוצר. לדוגמה: אדם עובר ברחוב ורואה מישהו עם תיק גב שמצא חן בעיניו. הוא סורק עם המצלמה את התיק או מצלם אותו, המערכת מאתרת את המוצר בכמה חנויות (כנראה שהחיפוש הממומן יפעל פה בהתאמה) והלקוח יכול להזמין. הרכישה תבוצע דרך הארנק של גוגל, והמידע כולו ישמר אצל גוגל כדי להציע לו בעתיד מוצרים משלימים לרכישה.

דוגמה נוספת שגוגל הציגה בכנס I/o האחרון שלה עוסקת בשילוב סריקה ו-OCR. לקוח מגיע לבית קפה, רואה שילוט של ה-WIFI עליו רשומה שם הרשת והסיסמה, הוא סורק את השלט וה-WIFI מבצע חיבור אוטומטי.

מבדיקה שערכתי בטלפון של Google מדגם Pixel 2 בו היכולת הזו כבר מוטעמת, נראה שהדרך נכונה, אך התוצאות יכולות עוד להשתפר.

מסר לאנשי שיווק ודיגיטל: הנושא אמור לעניין אתכם בעיקר כדי להבין המוצרים שלכם אמורים להיות מבודלים ויזואלית כך שהסריקה תמיד תביא לתוצאה של המוצר שלנו ולא למוצר דומה. לדוגמה, בסריקה של בקבוק בירה שביצעתי, בשל העובדה שמרבית בקבוקי הבירה דומים, המערכת זיהתה בכל פעם בקבוק של חברה אחרת.

 

2. זיהוי פנים

השקת האיפון X והמצלמה המשולבת AR של גוגל במכשיר ה-Pixel2 מביאים את רמת זיהוי הפנים בתלת ממד לרמה שמאפשרת לו להיות מדויק יותר, אמין יותר ובטיחותי יותר.

בנוסף, שינוי תקנות בנק ישראל המאפשרות באמצעות "כינוס מצלמה" או זיהוי פנים לבצע פתיחת חשבון מרחוק, בדומה למתרחש כבר בעולם (ע"ע אפליקציית הבנקאות XAPO), הופכות את זיהוי הפנים לכלי של ממש.

שנת 2018, לטעמי, היא השנה הראשונה בה נושא זיהוי הפנים הן בפן המסחרי והן בפן האבטחתי יהפכו לכלי נפוץ במקרים רבים ולכן כדאי לבצע את ההכנות הנדרשות לכך.

מסר לאנשי שיווק ודיגיטל: אם יש לכם שירותים מוגני סיסמה, למשל אזור אישי, או צורך בזיהוי קשיח של הלקוח למשל חתימה על חוזה, פתיחת חשבון וכו', כדאי שתכינו את עצמכם לשיפור השירות באמצעות שימוש של חברות שונות דוגמת Scanovate לזיהוי פנים כחלופה לסיסמה, החל מהטלפון הנייד ועד למחשב המשרדי.

 

3. צ'אטבוטים

צ'אטבוטים אינם חדשים והפכו החל משנת 2017 לנפוצים יותר ברשתות חברתיות ומחוצה להן. יחד עם כמות הבוטים שנפתחו השנה, כמות דומה לאלו נסגרו השנה. מונח הצ'אטים הלא מוצלחים כבר הוטמע בעולם תחת הכינוי ZombiBot, בוטים חסרי שימוש שנשארו חיים ברשת, ואפילו חולצות הודפסו איתם.

כשבוחנים לעומק את נושא הבוטים, נראה כי הגולשים מוכנים להשתמש בהם אבל מצפים מהם ליותר. לא בוטים שיפנו אותם למוקד הטלפוני, לא שיתנו להם שאלות סגורות ולא שישלחו אותם לקישורים באתר. הגולשים מצפים לניהול שיחה אינטליגנטית מספיק, גם אם לא ברמה של בן אנוש, ממגוון נושאים שונים. בדיוק לכאן נכנסת הבינה המלאכותית של גוגל ו-IBM המפעילה את Ibm Watson שיודעת לזהות שפה טבעית ולדלג בין שכבות שונות בשיחה מבלי להתבלבל. דוגמה טובה לכך ניתן לראות בבוט שמפעילה חברת WebTech הישראלית על בסיס ה"מוח" של Watson בעברית מלאה.

מסר לאנשי שיווק ודיגיטל: אם יש לכם בוט, בדקו שהוא נותן מענה אמיתי ולא מביך אתכם או את הלקוחות שלכם בתשובות, ובוודאי לא פוגע ביוקרת המותג שלכם. אם אין לכם, אל תרשו לעצמם להתפשר על מכונת שאלות ותשובות תחת מעטפת שיווקית של בוט, ונסו לבחון פתרון עם החברות הגדולות שמפעילות מערכות חכמות מבוססות בינה מלאכותית, תזרים שיחה מלא בשפה טבעית ומערכת לומדת.

 

4. פודקאסטים

מספיק לתת מבט חטוף בגידול בכמות החיפושים בגוגל על המילה podcast באנגלית ובשפות שונות כדי להבין כמה הפורמט הולך ומתחזק.

הפורמט אינו חדש, כאמור, אך הסיבה שאני מציין אותו כטרנד של 2018 קשורה דווקא למנועי הפרסום שהושקו בשנה האחרונה עבור הפורמט. אחד מהם הוא https://www.advertisecast.com/ שעושה עבודה מצוינת.

יוצרים שונים שאהבו עד כה לדבר ולהקליט, להזמין אורחים, ולדאוג להפצת ה-podcast שלהם ברשתות שונות, הופכים אותו החל מהשנה לעסק לכל דבר. מערכות פרסום שונות, מבוססות קהל, תחומים, מיקומים ושפות מאפשרות להם להפוך את התחביב להכנסה של ממש, ולכן הם ישקיעו בהם יותר. מהצד השני, יכולת ההפצה של מערכות הפרסום האלו לאוכלוסיות שטרם נחשפו ל-podcasts שונים צפויה אף היא לגדול בהתאם ולכן השנה הטרנד יתחזק.

מסר לאנשי שיווק ודיגיטל: מומלץ להתחיל לחשוב על המוצר או החברה שלכם כעל סיפור שיכול לעניין את המאזינים השונים, בקהלים רחבים, בזמן שהם נוסעים ברכב או מוסעים בתחבורה הציבורית כדי שתצליחו להגביר את הזיקה שלהם למוצר או ליצור מודעות למוצר. חברות רבות כבר מספרות על ה"קושי" או ה"מצוקה" שבגללה הם יצאו לדרך היזמות, כיצד לא דמיינו שזה יהפוך יום אחד לעסק ולחברה של ממש ועל הדרך המאזין שומע סיפור מרתק ומפנים את חשיבות המותג.
 

5. העוזרת הקולית נכנסת לבית

הבית החכם שהיה לאחרונה נחלתם של עשירים או מכורי טכנולוגיה נכנס בהדרגה לבתים של כולנו. זה החל בשואב אבק רובוטי, דרך מנורות בחדרי הילדים עם שליטה מרחוק, דוד הנשלט באמצעות אפליקציה ואפילו מד חום חכם.

בארה"ב המספרים מדברים על 2.3 מוצרי בית חכם שקיימים אצל תושבי ארה"ב בבית, והשלב הבא והנדרש הוא לגרום להם לדבר אחד עם השני, ולהפעיל אותם בהפעלה קולית, כחלופה להפעלה מהמובייל. מוצרים אלו, של גוגל, אמאזון שיואמי וחברות אחרות עולים בין 20­-100 דולרים, מחיר שווה לכל נפש, והחדירה בדרך לכולנו. העוזרות יודעות להפעיל מוצרים, להאזין ולהגיב, ואף לספק תשובות כמעט לכל נושא.

חברת המבורגרים גדולה כבר נעזרה בעבר בעוזרות הקוליות כדי לבצע קישור בין פרסומת טלוויזיה למוצר ונחסמה, אך הניסיון מלמד כי החברה הסיקה, בצדק, שלמספיק אמריקאים יש עוזרת חכמה בבית שתגיב לפרסומת.

מסר לאנשי שיווק ודיגיטל: הכינו את המוצרים שלכם בשמות חיבה, שהעוזרות ידעו להפעיל אותם לפי השם. אצלנו הילדים קוראים בבית לשואב האבק הרובוטי "אבקי" ובעתיד יצפו להפעיל אותו באופן קולי בדרך זו "אבקי, תנקה לי את החדר". אני בטוח שהחברה הייתה שמחה שהם יכירו שם אחר, שיחזק את המותג ויהיה אחיד לכל הבתים. האם למוצרים שלכם יש שמות מתאימים? אם לא, התחילו להכין.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.