23 דצמבר 2013 | מיכל רוזן
לעצב משרד משמח במחיר שאפשר להרשות לעצמכם

עיצוב משרד יכול לא רק להשרות אווירה נעימה אלא גם לחבר את העובדים ולהעלות מוטיבציה

שאלת המפתח של סטארט-אפים בעיצוב משרד היא איך לעצב את המשרדים בעלויות נמוכות ולקבל בכל זאת סביבת עבודה נוחה וממותגת, המתאימה לצרכי החברה.

 

ברוב חברות הסטארט-אפ התקציב הוא משאב מוגבל ביותר. למזלנו, היצירתיות והחשיבה מחוץ לקופסא הן תכונות שסטארט-אפ ממוצע שופע בהן. בזכותן אפשר לעצב משרד מדליק וכייפי גם בתקציב רזה.

 

במאמר הקודם התמקדתי בהפקת הפרוגרמה עבור עיצוב המשרד. אם נצא מנקודת הנחה שחלוקת החללים במשרד כבר ברורה וידועה, וקבעתם מה יהיה הרעיון המרכזי למיתוג סביבת העבודה, ההחלטה על הפריטים וחומרי הגמר בהם תשתמשו לעיצוב הפנים היא זו שתקבע את גודל התקציב.

 

בסקירה הקצרה של עבודות וחומרי הגמר שאפרט כאן אציע פתרונות פשוטים לחסכון בתקציב, יחד עם קבלת משרדים מעוצבים וממותגים.

 

טיפ 1: השתמשו בשטיחים מעוצבים

 

בהתלבטות בין ריצוף קשיח כמו קרמיקה או פרקט למינציה, לבין שטיחים, אין ספק שלשטיח יתרונות מובהקים: במחיר בעיצוב.

 

כיום קיימים שטיחים במגוון עיצובים ובמבחר צבעים עצום. מחיר השטיחים הוא זול יותר מהתקנת רצפת קרמיקה ובדרך כלל השטיחים זולים יותר מפרקט למינציה באיכות מקבילה.

 

באמצעות שטיחים תוכלו ליצור כמעט כל שילוב צבעים או טקסטורות שתוכלו להעלות בדמיונכם. לפעמים שטיח מיוחד יכול להעניק נופך מיוחד למשרד ולשדרג את העיצוב כולו.

 

שטיח בהשראת מפות גוגל המשדר יצירתיות (צילום: קטיה לין)

 

 

שטיחים צבעוניים המקרינים חדשנות (צילום קטיה לין)

 

 

השטיח שעושה את ההבדל (צילום קטיה לין)

 

טיפ 2: התקינו מנורות תלויות או השתמשו במנורות רגל

 

תאורה היא אחת ההוצאות המשמעותיות בעיצוב משרדים חדשים וגם בשיפוץ משרדים קיימים. כשאני עורכת סיורים עם חברות סטארט-אפ לבדיקת משרדים להשכרה אנו מוצאים פעמים רבות תקרות וגופי תאורה קיימים, שאינם אסתטיים ומשקפים חוסר יעילות. אולם עקב העלויות הגבוהות של החלפת הגופים הם נשארים במקומם.

 

במקרים כאלו אפשר להוסיף ולשלב עם המנורות הקיימות מספר מנורות מצומצם שהעיצוב שלהן והאור הנעים שהן מפיצות ימשוך את העין ויסיט את תשומת הלב מהנעשה בתקרה.

 

מנורות רגל או מנורות תלויות מהתקרה הן המומלצות ביותר. גם אם מדובר בהקמת משרד חדש מומלץ להשתמש במנורות תלויות ולא במנורות שקועות בתקרה. זאת משתי סיבות: הראשונה היא שמנורות תלויות יכולות להפיץ אור גם כלפי התקרה ולתת לה מראה נעים ומואר.היתרון השני של מנורות תלויות הוא שהן אינן תופסות מקום בתקרה ומאפשרות התקנת תקרה גבוהה יותר. במשרדים רבים בהם התקרה נמוכה זה יתרון משמעותי.

 

מנורות תלויות מאירות את התקרה (צילום: קטיה לין)

 

 

מנורות רגל ישדרגו את עמדות העבודה שלכם. ג"ת לבל לד באדיבות ריגנט תאורה שיווק בע"מ (צילום: ריג'נט תאורה שיווק בע"מ)

 

טיפ 3: אלתרו – הביאו ריהוט מהבית או מהדודה

 

עלויות הריהוט הן מהרכיבים המהותיים בתקציב הקמת משרד חדש.

 

טווח המחירים עבור פריטי ריהוט הוא רחב ומאפשר לבחור את הפריטים המתאימים לתקציב שלכם. אבל בבואכם לרכוש ריהוט משרדי, כדאי לשקול ריהוט מיד-שנייה וכך ניתן להצטייד בפריטי ריהוט ברמה גבוהה במחירים אטרקטיביים. קיימות בשוק חברות המתמחות בתחום הריהוט מיד-שנייה.

 

אופציה נוספת שיכולה להוסיף גוון אישי וחן רב למשרד במיוחד אם מדברים על משרדים קטנים, היא אימפרוביזציה של ריהוט לפי עיקרון הג'אז: חברי הצוות מאלתרים ומביאים פריטי ריהוט ממקורות שונים כיד הדמיון הטובה.

 

זו יכולה להיות הספה הישנה והמדליקה של הדודה שתשתלב בדיוק בחדר המנוחה או שולחן עשוי מפלטת עץ על רגלי חמור. אצלנו בסטודיו למשל, מצאתי יום אחד שולחן עץ עם שידת מגירות וארונית משנות החמישים שהיה זרוק ברחוב ואפילו היו בו מסמכים ישנים. לאחר שיפוץ קל הפך השולחן לארון מטבח לעת מצוא שעליו משטח שיש שפורק משיפוץ משפחתי.

 

פינת הקפה המאולתרת שלנו בסטודיו (צילום: מיכל רוזן)

 

 

אווירה משפחתית במשרד עם ריהוט אקלקטי (צילום: קטין לין)

 

 

שולחנות מפלטות על רגלי עץ (צילום: קטיה לין)

 

טיפ 4: הדפיסו על כל דבר

 

בעיצוב המשרד אפשר לשקף העברת מסרים וליצור תקשורת בין חברי הצוות וגם עבור האורחים המגיעים אליכם.

 

השימוש בגרפיקה במשרדים הוא אמצעי פשוט, נוח ובלתי-אמצעי להעברת המסרים של הסטארט-אפ המתגבש. אפשר לעשות זאת על-ידי מדבקות, לוחות זכוכית או על בדים מתוחים שעליהם מודפס העיצוב הגראפי.

 

בתמונות למטה תוכלו לראות מספר רעיונות לעיצוב ייחודי של המשרד באמצעים אלו וכאן אתם יכולים להתרשם מדוגמאות נוספות.

 

מיתוג לחברה באמצעות מדבקות מודפסות (צילום: קטיה לין)

 

או באמצעות לוחות זכוכית עם הדפס (צילום: קטיה לין)

 

יישום המיתוג במשרד על ידי בדים מתוחים עם הדפס (צילום: עמית גרון)

 

טיפ 5: ציירו על הקירות

 

ביטוי אישי של חברי הצוות הוא נושא רב-חשיבות, במיוחד בשלבי הצמיחה הראשונים של החברה בהם מתגבש האופי הייחודי שלה.

 

כדי לעודד יצירה וחשיבה מחוץ לקופסא תנו לאנשים שלכם לצייר על הקירות באמת, ולא רק בפייסבוק. היום אפשר לעשות זאת בקלות. קיימים בשוק צבעי לכה מיוחדים שהופכים את הקירות למחיקים וכך המסדרון שלכם או פינת המנוחה ישמשו כלוח תקשורת גדול שבו תוכלו להחליף רשמים ונוסחאות כיד הדמיון הטובה.

 

לצייר  ולכתוב על הקיר באזורים ייעודיים במשרד (צילום: קטיה לין)

 

ועוד עצה ששייכת לקו התפר בין ניהול משאבי-אנוש לבין עיצוב פנים: תנו לעובדים להחליט איך הם רוצים שהקירות ייראו. הפעילו אותם ביום כיף מיוחד שיוקדש להכנת יצירה משותפת או פרטית בנושא שקרוב לליבם וקשור למיתוג ולמסר המרכזי של החברה.

 

לאחר מכן, הציגו את היצירות במקום מרכזי. אם צ'ק פוינט ובנק הפועלים עושים זאת, גם אתם יכולים. מחקרים מצאו שאנשים נקשרים ליצירות ולפרטים שהכינו במו ידיהם יותר מאשר לחפצים קנויים ומוכנים. הצגת יצירות אישיות שאנשים יותר אוהבים תתרום בסופו של דבר לחיזוק הקשר בין החברה לאנשי הצוות שמרכיבים אותה, ומכך כמובן כולם ייצאו נשכרים.

תגובות

1. סחבק | 26 אוקטובר 2016

איזה כיעור - למה לא ללכת למומחים

בניגוד למה שנהוג לחשוב: לתלות איזו תמונה יפה, לעשות עבודת גראפיטי, לשים איזו עבודת מיצג או פסל לא יעלה משמעותית יותר - ועל הדרך עשיתם משרד יפה ואיכותי ולקחתם חלק מהעולם שנמצא סביבכם.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.