11 מאי 2018 | אתי פינקלשטין
הרווח הכלכלי מחדשנות: כיצד סמסונג, פיליפס ו-Illumina הצליחו למנף טכנולוגיה ולהפיק רווח כלכלי

האם חדשנות היא buzzword או שהיא מהות המצליחה להרים או להפיל חברות? האם היא מייצרת ערך אמיתי לחברות קיימות או מעלימה חברות אחרות כמו KODAK ו-Nokia?

 

האם חדשנות היא buzzword או שהיא מהות המצליחה להרים או להפיל חברות? האם היא מייצרת ערך אמיתי לחברות קיימות או מעלימה חברות אחרות כמו KODAK ו-Nokia?

 

חדשנות הייתה מאז ומעולם, אך בעשור האחרון היא נמצאת ביתר שאת ולא מתכוונת לעזוב אלא רק להתפתח ולהוות את ה-DNA של חברות. ככל שחברות ישכילו להבין שאין הן יכולות לנוח על זרי הדפנה כי אם עליהן להמשיך להתפתח ולייצר פתרונות יצירתיים כל העת, יבטיחו את הישארותן בסביבה לאורך שנים.

 

בשנים האחרונות החלו חברות להקים מחלקות חדשנות מתחת, מעל או בתוך מחלקת השיווק. אולם שומה על חברות אשר רוצות לייצר ערך חדשני אמיתי ולהטמיעו בארגון, להקים יחידה עצמאית העוסקת בחדשנות בכפיפות ישירה למנכ"ל.

 

כך או כך - האם החזון של החברה והחדשנות עולים בקנה אחד ובסופו של יום מייצרים ערך כלכלי לחברה? חברות שהעזו לקחת את החדשנות קדימה ולהטמיע אותה ב-DNA של החברה, תוך שהם זזים בתנועה, הצליחו גם לעודד צמיחה כלכלית אדירה בארגון שלהם. 

 

איך הם עשו זאת ומה אנחנו יכולים ללמוד מהדוגמאות של סמסונג, פיליפס ו-Illumina?

 

SAMSUNG

סמסונג ידועה כיום כאחת החברות הגדולות והחדשניות ביותר בעולם, והיא אחת מה"ניצולות" היחידות מאז מהפכת appleלאחר שחברות כמו נוקיה, מוטורולה ואריקסון לא הצליחו לשרוד את השוק החדש מול הלקוחות. אבל זה לא תמיד היה כך. לפני שני עשורים חטיבת הסלולרי של SAMSUNG הייתה חברה שהפיקה אלקטרוניקה זולה ויצרה חיקוי עבור חברות אחרות.

 

הכול השתנה מבחינתה של סמסנוג ב-1996 לאחר ש-Kun-Hee, יו"ר הקבוצה, נעשה מתוסכל מחוסר החדשנות והמקוריות של המותג. Kun-Hee חזה כי החברות המובילות במאה ה-21 יהיו אלה שיתמקדו בחדשנות. החברה שינתה את גישתה והחלה להתמקד בעיצובים חדשניים. סמסונג גייסה 1,600 "עובדים חזקים" - צוותים רב-תחומיים של מעצבים, מהנדסים, משווקים, אתנוגרפיים, מוזיקאים וסופרים - המאתרים את הצרכים הבלתי מסופקים של המשתמשים ומזהים מגמות תרבותיות, טכנולוגיות וכלכליות.

 

ההצלחה של סמסונג החלה עוד בייצור טלפון סלולרי ללא אנטנה חיצונית. לא רק העיצוב היה חדשני אלא נוצרה אנטנה יעילה יותר והחברה מכרה כ-10 מיליון יחידות בתקופתו. ההתמקדות בעיצוב טכנולוגי חדשני השתלמה. כיום סמסונג היא אחת המותגים המובילים בעולם, והטלפון הנוכחי שלה, גלקסי S8, דורג כטלפון החכם הטוב ביותר בשוק, לקראת ההשקה של iPhone X.

 

Philips Lighting

פיליפס ידועה כמייצרת מוצרי תאורה כבר כ-120 שנים. עד 2013 מוצרי התאורה של החברה ובכלל ידעו להפעיל ולכבות. המודל של החברה נשען על מודל ״ההחלפה״ כמודל ההכנסות של החטיבה. מלפתע צץ פתרון ה-LED אשר שיבש את מודל החברה ואף איים על המשך קיומה. נורת ה-LED לא רק זולה יותר, אלה בעלת תוחלת חיים של מעל 50 שנים, וכך באופן משמעותי שובש המודל העסקי אשר הוביל לירידה בהכנסות וברווחים.

 

מול איום שכזה, הכירה פיליפס בכך שהדרך היחידה להישאר תחרותית ורלוונטית בתעשייה היא לספק מוצרים חדשניים. החברה התמקדה ביצירת פתרונות שיעשו יותר מאשר להפעיל ולכבות. היא אימצה טכנולוגיה אלחוטית ופיתחה מוצרי תאורה שניתן לכוונן אותם ל-16 מיליון צבעים. בנוסף פיתחה פיליפס מוצרים שניתן לשלוט בהם מרחוק. כיום, מוצרי התאורה של PHILIPS מאפשרים התאמה אישית, מחוברים, ניתנים לתכנות, להתאמה להעדפות ולצרכים משתנים ונמצאים בחזית הטכנולוגיה בכך שהם תומכים בבתים חכמים ובעוזרות הקוליות דוגמת אלקסה וגוגל.

 

החברה הכריזה על הכנסות בסך של שני מיליארד דולרים ברבעון השלישי של 2017, עם גידול של 22% מהכנסות ממוצרי טכנולוגיית ה-LED שלה.

 

ILLUMINA INC 

Ilumina היא המובילה בשוק מוצרי ריצוף הגנום וההצלחה של החברה מושרשת על חדשנות מלכתחילה. החברה הצליחה לנצל את פרויקט הגנום האנושי בשנת 2003 משום שהיא החלה בייצור מוצרי טכנולוגיה חדשניים בתחום עוד בטרם השלימה את פרויקט הגנום האנושי. החברה נותרה המובילה בתחום תחרותי באמצעות חידושים מתמשכים של פתרונות חדשים, תוך השקעה של למעלה מ-15% מההכנסות שלהם במו"פ בכל שנה ב-19 השנים האחרונות. החברה הקימה גם שותפויות עם מוסדות אקדמיים שאפשרו לה לשפר את הרצף על ידי טכנולוגיית הסינתזה, המספקת חוקרים עם יישומים שונים ויכולת לרצף גנומים של יונקים.

 

תעשיית הגנום מעריכה את החדשנות הטכנולוגית והחברה שיתפה פעולה בהצלחה עם מובילי דעה במטרה להבין מהם צורכי הלקוח, ליצור קווי מוצרים חדשים שוב ושוב ולהיות בחזית החדשנות של ריצוף הגנום. לדברי האנליסטים הרקורד החזק של החברה הוא גם הסיבה לכך שמניית החברה עלתה מ-1.20 דולרים באפריל 2003, כאשר פרויקט הגנום האנושי הסתיים היום ב-17.71 דולרים.

 

לסיום, חברות שידעו לקרוא את השוק היטב, לפצל את העבודה היומיומית ולהתעלות לחזון החדשני הן אלה שהצליחו להתבסס ולחוות צמיחה, ורווחים כלכליים באמצעות חדשנות טכנולוגית ולא לאבד את עצמן בעקבות שינוי השוק. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.