30 דצמבר 2013 | איל בר-צבי
איטליה לגוגל: משחקי המס מתקרבים אל קצם

איטליה פתחה במערכה מול גוגל כדי לקבל נתח מהמסים המגיעים לה. בקרוב בישראל?

אחת הטענות העיקריות כנגד גוגל, וחברות בינלאומיות אחרות כמו פייסבוק, מיקרוסופט, סטארבקס ואפל, היא שהן מסיטות את רווחיהן באמצעות תכנוני מס, לגיטימיים לכאורה, למדינות בהן שיעור המס הוא אפסי או נמוך מאוד (עד 20%).

 

בדרך זו, המדינות בהן פועלות החברות בפועל לא זוכות לקבל מס יקר שהיה אמור להיות משולם על רווחי חברות הענק.

 

כיצד זה עובד?

 

אחת הטענות העיקריות כנגד גוגל היא שהחברה מיקמה (לפי פרסומים בעיתונות) את מרכזה מבחינה משפטית באירלנד, כאשר החברות הבנות – לרבות זו הממוקמת בישראל – בעצם מוכרות את שירותי החברה-האם (פרסום אונליין וכדומה), אך לא מקבלות נתח מרווחי העתק שנלווים לפרסום.

 

במקום זאת, החברות הבנות מאופיינות כספקיות שירותי שיווק או כמפיצות של החברה האם. אותן חברות בנות מתוגמלות ברווח סמלי מעל להוצאות שלהן, ממנו נגזר המס המקומי. באמצעות תכנון המבנה הזה מצליחה הקבוצה לשמור על שיעור מס נמוך של כלל רווחיה בעולם.

 

עם זאת, כללי מחירי העברה, המסדירים את היחסים בין חברות בינלאומיות קשורות (הגוברים על אמנות מס בינלאומיות מבחינת ההיררכיה המשפטית), קובעים כי מירב הרווח צריך להיצבר במדינה בה נוצר הערך הכלכלי האמיתי של הקבוצה. זאת ללא קשר למבנה המשפטי שסובל הנייר. בהתאם לכך, במדינה בה נוצר הערך של הקבוצה - שם צריך מירב המס להיות משולם.

 

מבחינת התוצאה הכלכלית, צריך לתת משקל לא רק למאמצי השיווק בישראל אלא גם לקניין הרוחני של החברה האם. המשמעות מכך היא שגוגל (כשם גנרי) צריכה לדאוג שהחברות הקשורות שלה, לרבות זו שבישראל, יקבלו לפחות חלק יחסי מהרווחים שנובעים מהפרסומות שהיא מוכרת בישראל. מצב שכזה יציב כמובן את רווחיה במקום גבוה יותר – ומכאן גם את שיעור המס.

 

מהפכה: איטליה נוקטת צעד אגרסיבי

 

כפי שפורסם, גופים כגון גוגל נמצאים כעת תחת ביקורת הולכת וגוברת בעולם, לרבות בישראל, הן בתחום המס והן התחום המע"מ והמכס, בדיוק מהסיבה המפורטת לעיל.

 

לממשלת איטליה נמאס מדיונים. ב-23 בדצמבר היא העניקה "מתנה" לגוגל ודומותיה, והחליטה לנקוט בצעד אקטיבי: היא חוקקה חוק לפיו חברות המפרסמות באינטרנט יחויבו לרכוש את השירות מחברה הרשומה לצורכי מס כחברה מקומית באיטליה.

 

זוהי מהפכה: למעשה, הצעדים האגרסיביים של גוגל ודומותיה, הובילו את ממשלת איטליה לדרוש לא רק את מה שאפשר היה לתאר כ-Fair Share שלהם ב"עוגת המס" – אלא את הכל! במילים פשוטות – נמאס להם. לא סתם מכונה החוק הזה באיטליה: "Web tax" או "Google tax".

 

תחילתה של מהפכה?

 

חוק שכזה לא יעבור בשקט. כבר עם חקיקתו, מעורר הנושא עניין רב ביתר מדינות אירופה, בשל הצורך במדיניות מס אחידה.

 

עדיין לא ברור האם מדינות אירופה ידרשו לבטל את החוק, או שיחליטו לאמץ הוראות דומות, למגינת ליבן של ענקיות האינטרנט העושות שימוש במקלטי מס. אנגליה וגרמניה, למשל, לוחצות על אירלנד מזה כמה שנים לשנות את מבנה המס שלה, בדיוק מסיבה זו.

 

החוק עשוי להוות סתירה לדרישת האיחוד האירופאי שלא להפלות בנושאי סחר (non-discrimination over commercial activity) ולאפשר רכישת שירותים ומוצרים ללא קשר למיקום החברות. יש להניח כי עורכי הדין של גוגל כבר מתכוננים למלחמה, אך יש לזכור את האינטרס של מדינות אירופה וארה"ב, המפסידות במשוער מעל 100 מיליארד דולר בשנה (מכל התאגידים) בשל הסטת רווחים למקלטי מס. הנושא כבר מונח על סדר היום של ארגון ה-OECD, כך שצעדה האקטיבי של ממשלת איטליה עשוי להוביל למהלכים דומים גם במדינות אחרות, היות שה-OECD  לא צפוי להגיש את מסקנותיו לפני 2015.

 

הצעד של ממשלת איטליה נועד ככל הנראה לא רק לגביית מס נכונה יותר, אלא גם לשם הגנה על חברות מקומיות, בדומה לטענות שעלו בישראל בדבר החובה של מפרסמים מקומיים לשלם מע"מ, לעומת היעדר החובה הלכאורית של מפרסמים זרים.

 

אך גם אם לבסוף תימצא פשרה, המסר ברור: משחקי המס מתקרבים אל קיצם. רק הסדרה נכונה של מחירי העברה אל מול החברות הבנות, ותגמול נאות שלהן ביחס לתרומתן לקבוצה, תגן על הקבוצה מפני שומות מס, קנסות גבוהים, ותשלומי ריבית. 

 

 

מאמר זה הינו דעה אישית של הכותב, ואינו מהווה חוות דעת. המידע המפורט לעיל הוא כללי בלבד, ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ מפורט. 

תגובות

1. סטארטאפיסט | 28 ינואר 2014

100 מליארד זה כלום. הסכום גבוה בהרבה

גוגל בלבד מעבירה כ10 מליארד דולר בשנה לאיי הבתולה. אפל מעבירה סכומים גדולים מזה אפילו ואלפי חברות "קטנות" והרבה פחות מוכרות שכל אחת מרוויחה מאות מליונים בשנה ולא משלמת כמעט מס.


2. שביט | 24 ינואר 2014

הגיע הזן לאמץ החקיקה האיטלקית גם בכל מקום אחר כולל ישראל

הצביעות שמלווה את הפרשה הזו בה במהלך עשור שלם לפחות נזלו מיליארדים רביםלמקלטי מס כמואירלנד מעידה על רפיסותם , צביעותם ואולי שחיתותם של פוליטיקאים בכל מקום. איטליה, מנוהלת כיום על ידי כלכלנים מודרנים שמנסים להצעיד את איטליה או יתר נכן להקפיץ אותה שנות דור .


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.