30 דצמבר 2013 | יניב שוכמן
למה 2013 תירשם בדפי ההיסטוריה כשנת הסמארטפון?

ערוץ השיווק בסלולר הפסיק להיות מותרות והפך להכרח

אם מסתכלים על נתוני שיעור חדירת הסמארטפונים בעולם, ניתן לומר בוודאות כי הישראלים הם שוחרי קדמה. ישראל מדורגת במקום ה-13 ברשימת 15 המדינות בהן שיעור חדירת הסמארטפון הוא הגבוה בעולם, ממצאים אלו מבוססים על דו"ח Our Mobile Planet המופק על ידי גוגל. אגב, באותה רשימה בדיוק, הגיעה ארצות הברית רק למקום ה-15.

 

המשמעות היא שכללי המשחק השתנו באופן מוחלט ומובהק.

 

החל מ-2013 מפרסם לא יכול להרשות לעצמו להתעלם מזירת הסלולר אם הוא מעוניין במהלך שיווקי מקיף ומבריק. כמה עובדות מעניינות על הקהל הישראלי שיעזרו לכם להפיק לקחים לקראת 2014.המחקר בוצע על ידי גוגל בשיתוף MediaCT, והוא מבוסס על נתונים שהופקו משאלון בו לקחו חלק 1,000 ישראלים, משתמשי סמארטפון בגילאי 18-64, אשר נשאלו את השאלות באופן מקוון:

 

1. הצרכנים מתנהגים אחרת

 

כשמאפשרים לקהל הישראלי לגלוש וכמעט בחינם הוא בהחלט יעשה זאת. אינטרנט חינמי הוא כבר לא מילה גסה, כל מקום שמכבד את עצמו פותח את הWiFi- לכל דורש, ברכבת ובאוטובוסים זה כבר מובן מאליו ואפילו עיריית תל אביב השכילה להבין את החשיבות שבדבר ופתחה את הרשת במקומות ציבוריים. התוצאה לא איחרה לבוא, אנחנו גולשים ללא הפסקה וכמעט מבלי לשים לב.

 

אך כשמדובר ברכישה,המצב שונה.אנחנו בודקים, משווים, המילה של המוכרן בנקודת המכירה תאומת מול המילה הכתובה של אלוהי מנועי החיפוש. אנחנו מורידים סרטים, אפליקציות, צורכים חדשות ובעיקר מחפשים עוד ועוד מידע.

 

34% מבעלי הסמארטפונים מעידים שהוא כל כך חשוב להם, עד שהם יעדיפו לוותר למענו על הטלוויזיה.

 

84% מהגולשים בישראל משתמשים בטלפון הנייד בזמן שהם עושים פעולות נוספות (צפייה בטלוויזיה, עבודה, קניות, בתור למרפאה ולצערנו גם בנהיגה). המשמעות היא שכל קמפיין פרסומי חייב להיות חוצה מדיה תוך התחשבות בערוץ הסלולר.

 

דוגמא מצוינת לשימוש כזה היא התכנית "הכוכב הבא" שנקנתה על ידי רשת ABC, בזכות החדשנות והשימוש בשני המדיומים במקביל.

 

2.הסמארטפון מתריע כשהצרכן קרוב לנקודת המכירה

 

הסמארטפונים הם בהחלט לא טלפון בלבד, הם אביזר הכרחי להתמצאות והם מסייעים בניווט בכל העולם. על פי נתוני הדו”ח,כ-95% ממשתמשי הסמארטפון מחפשים מידע על עסקים מקומיים וכ-92% מהם יוצרים קשר עם בית העסק בעקבות החיפוש.

 

כלומר, מי שיעבד את הנתון הזה ויחזק את שירותי העסק ללקוחות, בהתחשב בנתוני המיקום,רק ירוויח. ב-2014, אתר רספונסיבי – כזה המותאם לגלישה במובייל - הוא הכרח וכדאי לקחת בחשבון גם אפליקציה.

 

3. 78% ממשתמשי הסמארטפון מבצעים רכישות דרכו

 

הישראלי לא אוהב להסתובב עם כסף מזומן והוא עוד יותר לא אוהב להחזיק בכיס כסף קטן. זאת הסיבה שבגללה אפליקציות כמוGet Taxi  ו-Pango הצליחו והתקדמו כל כך במהלך השנה האחרונה. גם אפליקציית "קאפס שלוק" שמאפשרת לתל אביבים ליהנות מקפה איכותי ללא הגבלההיא דוגמא יפה.

 

המשותף לכל אלה הוא שהם נתנו לנו פטור מהארנק והראו לנו שאפשר להסתדר יפה מאוד גם בלעדיו. המשמעות היא פשוטה, כבר שנים מובן לכל שהרחבת אמצעי התשלום עבור צרכנים, היא פרמטר שמגדיל את סיכויי הרכישה של הצרכן, קל וחומר, עסקים שיאפשרו לצרכנים לשלם מהנייד רק יגדילו את מחזור המכירות שלהם ב-2014.

 

 

4. אסטרטגיה שלא כוללת סלולר היא פשוט שגויה

 

ב-2013 הבינו המפרסמים שלא ניתן לבנות אסטרטגיה מבלי לכלול חיבור עם הצרכן באמצעות הסלולר. 87% ממשתמשי הסמארטפון מבחינים במודעות המפורסמות בנייד.

 

עוד עולה מהנתונים ש-61% מהצרכנים ביצעו חיפוש בנייד לאחר שהבחינו במודעה לא מקוונת. שוב, המשמעות היא שכל מהלך שיווקי מקיף חייב לכלול חיבור גם לזירה הסלולרית.

 

5. עלייה בהורדת אפליקציות

 

הקהל הישראלי מתקין לא מעט אפליקציות, לייתר דיוק 32 ממוצע. על פי נתוני הסקר ב-30 הימים שקדמו לסקר הותקנו 12 אפליקציות חדשות, 3 מהן היו בתשלום.

 

אם כן, קיימת הזדמנות גדולה למפתחים להחדיר מוצרים חדשניים וטובים לשוק. הקהל קיים, אמנם צריך לתכנן לטעמו ולצרכיו של הצרכן, אמנם כשהמסך הוא סביב ה4-5 אינץ' הביצוע צריך להיות נכון ואין הרבה מקום לטעויות אבל הבמה קיימת וערוכה לקבל עוד שחקנים.

 

אנחנו עדיין נמצאים בקצה הקרחון בלבד. באופן טבעי, לצד הגידול בחדירת המכשירים לשוק, העלייה בהיקף השימוש בהם, פריסה של WiFi זמין והוזלת חבילות הנתונים הסלולריות, גדלה גם כמות היוזמות המבריקות, המהלכים היצירתיים והשימושים המגוונים שהמכשיר שנמצא עלינו 24/7 "מוליד" עבורנו.

 

מוחות מבריקים ברחבי העולם מאפיינים, ממציאים, חוקרים וממקסמים את השימושים והיכולות שבאמצעותם יכול משתמש הקצה לצרוך חוויה וכמובן לשלם עליה.

 

בשורה התחתונה, אם עד היום חשבנו שערוץ הפרסום הסלולרי הוא ערוץ פרסום מסוג  Nice to have, בסיכום שנת 2013 אנחנו יכולים לומר בוודאות שלא מדובר בערוץ אופציונאלי, אלא בערוץ פרסום הכרחי, ובחלק ניכר מהמקרים האפקטיבי ביותר. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.