7 ינואר 2014 | יובל מעוז
אנגלית שפה קשה: איך תשפרו את האנגלית העסקית שלכם?

כשכל התקשורת בהיי-טק נערכת באנגלית, יש כמה דרכים לשפר את רמת האנגלית שלכם

בכיר ביו-טיוב הגיע לבקר בשבוע שעבר בארץ. במסגרת מפגש עם יזמים שנערך על-ידי קבוצת הגראז'-גיקס, ניתנה באופן מפתיע הבמה ליזמים לעלות מהקהל ולהציג בפני הבכיר את המיזם שלהם בשתי דקות. בלי הכנה, בלי מצגת, בספונטניות.

 

מרבית המציגים עשו חיל והציגו את המיזם שלהם בשפה קולחת ורהוטה. אך היו גם כמה שהשפה בגדה בהם. משפטים שאמרו היו תרגום ישיר מעברית כך שהתוצאה היתה חורקת ולא ברורה. השפה מנעה מהם להציג את המיזם שלהם במלוא הפוטנציאל שלו.

 

רגע אחרי שנכנסים לעולם היזמות מגלים שמרבית ההתכתבויות, השיחות והנטוורקינג נעשים באנגלית. כדי להצליח בענף כדאי לשלוט באנגלית, ולא רק להבין את השפה או להסתדר ברמה הבסיסית.

 

עבור יזמים שרוצים לשפר את האנגלית שלהם יש אפשרויות רבות. בין אם הבחירה היא במורים פרטיים או בקורסים אונליין, היכולת לשפר את כישורי השפה נמצאת בהישג יד. לרוב, יזמים שפונים לשפר את רמת האנגלית שלהם הם בעלי שליטה טובה בשפה, אך הם זקוקים להכוונה נוספת כדי להתאים את הרמה לזו של הלקוחות והמשקיעים.

 

מרב זקס-פורטל, מתרגמת ספרות מאנגלית, שלימדה אנגלית עסקית בחברת היי-טק, מסבירה על הצורך שעלה מצד החברה: "בקבוצה שלימדתי היו בעלי אנגלית טובה בתחום המקצועי, אבל המשתתפים היו זקוקים לשיפור בכישורי שיחה, בניהול משא ומתן, בשיחה עם לקוחות. בנוסף, עבדנו הרבה על כתיבת אימיילים עסקיים ויכולות ניסוח".

                                   

האם למידה בקבוצה היא יעילה ליזמים? "מבחינת עלויות זה כמובן יותר משתלם, ובנוסף יש לזה גם יתרונות מקצועיים. אמנם בשיעורים של אחד-על-אחד משפרים את כישורי השיחה, אבל בקבוצה לומדים מטעויות של אחרים".

 

חמוטל ילין, מרצה בכירה לאנגלית עסקית ב-TopPrep, מעידה כי "רוב האנשים שמגיעים אלינו, גם אלה שהאנגלית שלהם טובה יחסית, לא שולטים לגמרי בכל רזי הדקדוק באנגלית וזה פוגם להם בביטחון ובמוניטין. הרבה מהם גם מרגישים שצורת ההתבטאות שלהם, בעיקר בכתב, קצת מסורבלת. הם רוצים לדעת לא רק איך כותבים באנגלית נכונה, אלא איך לייצר כתיבה אפקטיבית באנגלית".

 

"המשותף לכולם הוא הרצון להתבטא בדיבור ובכתיבה באנגלית באופן רהוט ומדויק, כדי ליצור רושם מקצועי ככל האפשר", אומרת ילין.

 

לימוד אנגלית אינו עוסק רק ביכולת העברת המסר, אלא כפי שמספרת ילין, גם בהבנת הפערים התרבותיים של דוברי עברית אל מול דוברי האנגלית: "קושי שישראלים לא תמיד מודעים לו הוא ההבדלים התרבותיים בשימוש בשפה. צורת ההתבטאות האופיינית לישראלים עלולה הרבה פעמים להיתפס כישירה מדי או לא מנומסת".

 

כמה זמן נמשך תהליך למידה ושיפור של כישורי אנגלית לאנשי עסקים?

 

"אורך תהליך הלמידה תלוי במטרות של הלומד וגם ברמה ההתחלתית שלו. מניסיוננו, בתקופה של כמה חודשים, לרוב שלושה עד שישה חודשים, אפשר להגיע לשיפור משמעותי".

 

שיטת הלימוד, לפי ילין, היא למידה והטמעה תוך כדי עשייה: "הלמידה תמיד מתבצעת באופן פרקטי וממוקד, בהסתמך על עולם התוכן הספציפי שהלומד המביא לשיעורים – אימיילים, מצגות, אוצר מילים רלוונטי לעיסוק שלו".

 

את תרגול הדיבור מבצעים התלמידים בקבוצות דיבור מיוחדות לאנשי עסקים (speaking club), בהן מתרגלים מיומנויות עסקיות שונות הקשורות לתקשורת בין-אישית, הצגה עצמית, והעברת פרזנטציות.

 

אז היכן לומדים אנגלית עסקית?

 

1. שיעורים פרטיים

 

מורים פרטיים לאנגלית ניתן למצוא באתרי הלוחות, כמו יד-2, הומלס, "לימוד נעים" ואתרים ייעודיים נוספים למורים פרטיים. בתחום הזה כנראה שאין תחליף להמלצה אישית.

 

טווח המחירים לשיעור פרטי לאנגלית עסקית חוצה לרוב את רף 100 השקלים לשעה (שאף נוטה להתקצר ל-50 דקות), וניצב בטווח שבין 120 ל-150 שקל לשעה.

 

2. מכוני לימוד שפות

 

מכוני לימוד שפות פונים במיוחד לקהל של אנשי עסקים. בארץ ידועים בית הספר דיאלוג, וול סטריט, ברליץ, ודומיהם. היתרון הוא ברמת המורים והמקצועיות הגבוהה, כמו גם תשלום מראש המעודד התמדה לצד תרגול קבוצתי. החיסרון: מידת תשומת הלב הפרטנית יורדת, גמישות נמוכה יותר בשעות השיעורים, ומחיר שעשוי להגיע ל-3,000-4,000 שקל לקורס.

 

3. למידה אונליין

 

מי יכול להבין את צרכי היזמים אם לא יזמים בעצמם? הנה שלוש חברות סטארט-אפ שמציעות שירותי לימוד אנגלית, ביניהם לימודי אנגלית עסקית, באופן מקוון:

 

verbling: לימוד שפות באמצעות שיחות אונליין עם דוברי שפת-אם אחרת. באמצעות השירות אפשר ללמוד וללמד בו-זמנית. יכול להיות שאם שפת האם שלכם היא עברית, ההיצע של דוברי אנגלית עבורכם יהיה מצומצם יותר, אבל שווה לנסות. הממשק יפה ובמקביל יש אפשרות להשתתף בשיעורי אונליין להתרשמות ולשמוע קבוצה של דוברי שפות אחרות לומדים ביחד. הסטארט-אפ האמריקאי גייס עד היום מיליון דולר.

 

 

 

Voxy: סטארט-אפ אמריקאי ללימוד אנגלית. גייסו עד היום 16.5 מיליון דולר. יוצרים קורס המותאם לרמה ולצרכים של התלמיד. כמו כן, ניתן לקבוע שיעורים עם מורה אונליין בזמן המתאים לתלמיד. ותוסף נחמד לתהליך הוא אפליקציה ללימוד ושיפור אוצר מילים. הממשק משחקי ומזכיר במעט את dualingoכמה? בין 20 ל-40 דולר לחודש.

 

busuu: סטארט-אפ ספרדי-בריטי, שגייס עד היום כ-5 מיליון דולר. בוסוו הוא רשת חברתית ללימוד שפות. האתר מאפשר להעשיר את אוצר המילים, ללמוד ניסוחים שימושיים לעולם העסקים ולשפר את הדקדוק. הלימוד מתבצע באמצעות תקשורת עם דוברי שפת-אם מכל שפה שרוצים ללמוד, לימוד מחומרי לימוד כתובים וגם בשימוש באפליקציה. כמה? 20 יורו לשנה.

 

4. שירותי לימוד מקוונים ישראלים

 

gymglish: שיעורי אנגלית מכוונים עסקית עם התאמה אישית. השירות מספק שיעורים יומיים דרך האימייל עם טקסטים, קטעי שמיעה ודקדוק הומוריסטיים. בסוף כל שיעור מתקבל משוב ויש אפשרות למעקב אחר תהליך הלימוד. ניתן לקבל שיעורי ניסיון בחינם.

 

Lingolearn: שיעורי אנגלית עם מורים פרטיים במבחר שפות. השיעורים נערכים באופן מקוון בשעות הנוחות לתלמידים. לאחר מבחן רמה שעובר התלמיד מותאמים לו נושאים שעליו לשפר עם המורה.  

 

5. פודקאסטים

 

שיטה משלימה ללימודי אנגלית היא להאזין לשפה. מבלים זמן בנסיעות או בעלי זמן חופשי? העבירו אותו תוך האזנה לשיחות באנגלית.

 

כך למשל, אם אתם בעלי מכשירי אפל, חפשו ב-itunes פודקאסטים ייעודיים ללימוד אנגלית עסקית. חלקם אמנם בתשלום, אך חיפוש מהיר יעלה גם אפשרויות חינמיות.

 

דוגמא לאחד מהם: Business English Pod: Learn Business English Online.

 

אפשר גם לגוון עם האזנה לפודקאסטים מתחום הסטארט-אפים והיזמות, שאינם ייעודיים דווקא ללימוד שפה, אך התוכן שלהם רלוונטי ליזמים. כמה מומלצים הם:

הפודקאסט של סת' גודין 

500starups 

GigaOM

תגובות

1. עינת מרום | 7 אוגוסט 2016

תקשורת אפקטיבית לזירה העסקית הבינלאומית - אימון פרקטים בזמן קצר!!!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.