28 מרץ 2019 | נתן לייבזון
מיומנו של יזם: ככה תגנבו רעיון!

"זה היה רעיון של פעם בדור, יותר גדול מ-Google יותר ממכר מ- facebook, ויותר מהפכני מהאייפון. אבל עשיתי טעות וסיפרתי."

ידעתי שלא הייתי צריך לעשות זאת, ידעתי שלא הייתי צריך לספר על הרעיון שלי לאף אחד. זה היה רעיון של פעם בדור, יותר גדול  מ-Google יותר ממכר מ- facebook, ויותר מהפכני מהאייפון. אבל עשיתי טעות וסיפרתי עליו. וככה מסרתי את חברת מיליארד הדולר העתידית שלי, לאותו גנב שלקח בחוסר בושה את הרעיון הנפלא שלי. הבעיה היא שהגנב הזה הוא... אני.

"מה פתאום?! יגנבו לי את הרעיון" זה המשפט הנפוץ בקרב יזמים כששואלים אותם אם הם לא רוצים לשתף ולספר על הרעיון שלהם. מסתבר שלכל אחד בראש יש את "הדבר הבא" שפשוט נמצא שם ומחכה לפרוץ, ולהשאיר אבק ל- Google בקרב השליטה על האנושות, אבל המציאות היא מעט שונה...

הרי גם צוקרברג גנב את פייסבוק

כל יזם צעיר שאין לו מושג בעולם היזמות רוצה לשמור את הרעיון לעצמו. אני אפגש עם משקיע? ישר מחתים אותו על NDA. נפגש עם בחור פוטנציאלי להיות שותף? מחתים אותו עם קנס הפרה של מיליון דולר לפחות, וזה עוד כי אני רחמן. איכשהו בכל תהליך ההתאהבות הזה ברעיון, אנשים שוכחים שהפער בין 'רעיון עם פוטנציאל', לבין 'להוציא אותו לפועל' - הוא עצום.

לפי הסרט The social network, צוקרברג גנב מהתאומים וינקלווס את הרעיון לפייסבוק. ועל ידי כך הוא הפך להיות המיליארדר הצעיר בעולם. אבל 'רשימת הגנבים' לא נעצרת אצל צוקרברג לבד, גם סטיב ג'ובס גנב ל- Xerox את הממשק לאייקונים במחשב מקינטוש, כאשר הוא ביקר בתמימות מעבדות שלהם. אפילו בן סילברסטון מפינטרסט נתבע על ידי אושן שרדר בטענה שרעיונות שלו שולבו בחברה ללא פיצוי.

אז אחרי כל סיפורי האימה הללו מה הפלא שאף אחד לא רוצה לשתף את הרעיון שלו?


ככה תגנבו רעיון

עסק הרבה יותר משתלם מלחשוב על רעיון חדש, זה פשוט להעתיק רעיון קיים. אז כדי שנעשה זאת בצורה הטובה ביותר הנה מדריך קצר:

  1. תלכו להרבה Meetups
  2. תשאלו כל יזם שיש לו רעיון "מה הרעיון שלך"?
  3. תסמנו רק את הרעיונות בעלי הפוטנציאל, כי הרי ידוע שרק 1 מתוך 10 סטארטאפים באמת שווה משהו.
  4. תגידו לעצמכם "אוו את הרעיון הזה אני גונב"
  5. תגנבו אותו
  6. אל תספרו לאף אחד שגנבתם, כדי שגם לכם לא יגנבו אותו
  7. תשקיעו בו זמן
  8. תשקיעו בו עצבים
  9. תשקיעו בו כסף
  10. תחפשו שותפים לגניבה
  11. תחפשו משקיעים
  12. תתפללו שבעל הרעיון המקורי לא יעשה את הרעיון יותר טוב מכם
  13. תיהיו מוכנים לשמוע הרבה "לא"
  14. תחשבו על אסטרטגיית שיווק מבריקה
  15. תנסו למכור למישהו את המוצר
  16. וממש ממש חשוב.. אל תתייאשו!

הדרך ארוכה ומפותלת

אז הגית רעיון מוצלח ואז? צריך למצוא שותפים, כי אין מה לעשות גם אם אתה מתכנת שחשב על אפליקציה, אתה כנראה לא יודע לעשות שיווק, או לנהל את המיזם שלך. בנוסף אף משקיע לא ישקיע בך בתור solo-entrepreneur. תהליך מציאת השותפים הוא תהליך ארוך וכולל: מפגשים, ראיונות וסינונים. עד שאתה מגיע למצב שחשבת שמצאת את השותפים, אתה יוצא שוב למסע חיפושים.

זהו? עבר? כן. אפשר לעבור לשלב הבא. להשתלט על העולם? עוד לא. השלב הבא – יצירת הפרוטוטייפ.

אוקיי, אז עכשיו לשבת, לתכנת, לאפיין, לנסות, לטעות ולתלוש שערות, וזה עוד לפני שהתחלת לבחון את הרעיון על אנשים אמיתיים. ואז מגיע שלב הפרוטוטייפ - יש משהו שאפשר להראות למשקיע, אבל שוב נחתים אותו על NDA, כדי שחס וחלילה המשקיע שממש לא אכפת לו להסתכן ולפגוע בשמו, ירצה לגנוב את הרעיון שלנו – שהרי ברור שהוא הדבר הבא.

ועכשיו עוברים ל Beta. צריך למצוא משתמשים או לקוחות שלא בזים לגמרי לרעיון, שמוכנים לתת הזדמנות. לא אכפת להם מאינסוף באגים, וקריסות שעומדים להתרחש. על הדרך צריך להתמודד עם כל האנשים שאומרים לך שהרעיון גרוע, עם המשתמשים שאומרים שזה רעיון טוב אבל עדיין לא שם, וגם עם המשקיעים שמטרטרים אותך עד שיסכימו לשים אפילו דולר אחד. רגע, אתם עדיין רוצים לגנוב את הרעיון?

אם הגעתם עד לפה אתם בשלב הרבה יותר מתקדם, מאשר השלב שבו כל אדם שלוקח את הרעיון כי הוא נשמע לו 'טוב'- היה מוותר. צריך להיות טיפש או במילים אחרות "עיוור מרוב אהבה" כדי לא לוותר על הרעיון שלך, שהוא כמו הבייבי שלך, ורק אתה מסוגל להבין את זה ולראות את הקסם שאחרים לא רואים.

היות ואהבה זהו הכוח הכי חזק בעולם הוא מניע את הכוחות הפנימיים אצל היזמים לקום מהשברונות שהם חווים במהלך פיתוח הבייבי שלהם. כוח האהבה מזניק את היזמים לרגליים, כוח האהבה לא נותן להם לוותר, כוח האהבה לא נותן להם להתייאש והכוח הזה דוחף אותם עד למטרה הסופית. ממש כמו בשיר של דייויד: "זה הכל או כלום בשביל זה ניפול, בגלל זה נקום".

המרחק בין רעיון טוב לבין ביצוע טוב בפועל, קרוב בערך כמו שכדור הארץ קרוב לכוכב הלכת התאום שלו: קפלר 452b שמאפשר חיים של בני אדם. לכן, מי ירצה לגנוב את הרעיון שלי?

אני הגנב!

מעולם לא נפלו יותר רעיונות מאשר אותם הרעיונות שנחנקו על ידי היזמים שיצרו אותם. החששות מלספר לאנשים, ממדר אותנו מאחד הדברים החשובים – קשרים. כל בן אדם שאתה מספר לו על הרעיון הוא פוטנציאל להביא אותך לאדם נוסף שאתה צריך בשביל להתקדם, מאשר לגנוב לך את הרעיון. הקשרים שאנחנו טווים הם כמו mile stones  במשחק quest שתמיד מביאים אותנו לשלב הבא. שמירת הרעיונות במגירה רק מטילה על הרעיונות גזר דין מוות של הזמן. המחשבה והחשש מגניבה רק מסיטים אותנו מהמיקוד החשוב שהוא: "לדחוף את הרעיון בכל הכוח".

העובדה שאתם שומעים על רעיונות דומים לשלכם היא לא העובדה שמישהו גנב מכם, אלא זו העובדה שיש בעולם 7 מיליארד בני אדם! לכן, מבחינה סטטיסטית זה מאוד הגיוני שברגע נתון עוד 10 אנשים על כדור הארץ חושבים על רעיון כמו שלכם. השאלה היחידה היא מי יתנער מהפחד המשתק של הגניבה ויטיס את הרעיון שלו קדימה. לכן אם אתם כל כך חוששים מגנבים, אתם צריכים קודם כל להיפטר מהגנב שמביט אליכם במראה.


איש חכם אמר לי פעם (הוא לא סיני) שיזם אמיתי הוא כמו באר. כל כמה זמן יוצאת מהבאר ביצת זהב. אם אתה תופס את הביצה בכל הכוח ולא ממשיך איתה הלאה, אתה בעצם חוסם את הבאר מלהמשיך להוציא זהב. ההאחזות בביצה אחת מונעת מכל שאר הרעיונות לצוץ מתוך הבאר בהמשך הדרך. והאמת היא שיזם לא צריך לחשוש על רעיון בודד אחד, יזם אמיתי צריך לדעת שהוא לא One silver bullet ושהוא לא אומן של שיר אחד. יזם אמיתי יודע שהוא יזם למשך כל חייו. מהמקום שהגיע רעיון אחד, יבואו עוד שלל רעיונות גם בעתיד.

אז תשתחררו מהגנב שבכם, תשתפו את הרעיונות שלכם, ותדאגו שאתם שומרים את הבאר שלכם חופשית להעלות ביצי זהב נוספות. או שבמקרה הכי גרוע, אם יגנבו לכם את הרעיון - תקבלו פיצוי של 65 מיליון דולר... ממש כמו האחים וינקלווס.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.